رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 387858

کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی در دیدار با رییس جمهور کره جنوبی خواستار شد

جهش بزرگ به سوی صلح و دوستی

ساعت24-اخبار رسمی و سخنان رهبرکره شمالی در جمع های عمومی و در نشست های خبری نشان می دهند مناسبات دوبخش جداشده شبه کره روندی برخلاف دهه های سپری شده را طی خواهد کرد.

خبر
برخی اخبار انتشار یافته به نقل از این رهبر جوان نشان می دهد او دنبال توسعه اقتصادی است و نیک می داند برای دستیابی به توسعه اقتصادی باید دست از مبارزه جویی بردارد و دست کم در حرف به این نتیجه رسیده است. کره شمالی با برچیدن تاسیسات هسته‌ای و موشکی خود و همچنین میزبانی مشترک‌بازی های المپیک ابراز آمادگی کرده و این تصمیم با استقبال گرم رئیس جمهوری آمریکا مواجه شده است.روز چهارشنبه، ٢٨ شهریور (١٩ سپتامبر)، مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی، و کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، در یک نشست خبری مشترک در پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی، نتیجه جدیدترین دور مذاکرات خود را شرح دادند. این نشست خبری در پی ملاقات و گفتگوهای سه روزه این دو برگزار شد. نشست پیونگ‌یانگ سومین ملاقات بین مون و کیم از ماه آوریل سال جاری و کاهش تنش بین دو کشور بوده است.در نشست خبری مشترک روز چهارشنبه، رئیس جمهوری کره جنوبی گفت که کره شمالی تاسیسات آزمایش‌های موشکی خود را "با حضور ناظران بین‌المللی" تعطیل خواهد کرد و همچنین، تنها تاسیسات هسته‌ای خود را نیز "در صورت اقدام متقابل ایالات متحده" برخواهد چید. وی افزود که دو کره موافقت کرده‌اند تا شبه‌جزیره کره را "به منطقه عاری از تسلیحات و تهدیدات اتمی و سرزمین صلح و دوستی تبدیل کنند." وی افزود که دو کره در نظر دارند درخواستی را برای میزبانی مشترک بازی های المپیک سال ٢٠٣٢ تسلیم کنند.

کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی نیز در این نشست خبری با تایید توافق بر سر بهبود روابط دو کره، گفت که "آنچه که در پیش داریم، فقط راهی هموار و بدون فراز و نشیب نیست بلکه چالش‌ها و دشواری‌هایی بر سر راه خواهد بود اما هرچه بیشتر بر این مشکلات فایق آییم، نیرومندتر خواهیم شد." وی با اشاره به توافق‌نامه‌ای که در نشست پیونگ‌یانگ بین دو طرف امضا شده گفت که این توافق "سطحی عالی‌تر برای بهبود روابط بین دو کره را فراهم خواهد آورد " و آن را "جهشی عظیم" به سوی صلح و دوستی توصیف کرد. به گفته رهبران دو کره، توافق پیونگ‌یانگ از جمله شامل وصل کردن خطوط آهن دو کشور در دو نقطه در شرق و غرب شبه‌جزیره و همچنین سفر کیم جونگ‌اون به سئول، پایتخت کره جنوبی، "در آینده‌ای نزدیک" است.

در چنین صورتی، این نخستین دیدار یکی از رهبران کره شمالی از کره جنوبی خواهد بود.انتشار نتیجه دیدار رهبران دو کره با استقبال گرم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، مواجه شده است. آقای ترامپ در توییتر خود نوشت: "کیم جونگ-اون با بازرسی هسته‌ای موافقت کرده، البته مشروط به مذاکرات نهایی، و همینطور با برچیدین یک سایت آزمایش و یک سکوی پرتاب موشک با حضور کارشناسان بین‌المللی. تا آن زمان هم دیگر آزمایش موشکی و هسته‌ای وجود نخواهد داشت." ترامپ همچنین با اشاره به توافق خود با رهبر کره شمالی در مورد بازگرداندن بقایای اجساد نظامیان کشته شده آمریکایی در جنگ کره و همچنین آمادگی دو کره برای میزبانی مشترک المپیک، افزوده است: "اجساد قهرمانان ما همچنان به وطن باز خواهند گشت و همچنین کره شمالی و جنوبی مشترکا داوطلب میزبانی المپیک سال ٢٠٣٢ خواهند شد. بسیار مهیج است!"برخی از ناظران، شرایط داخلی کره شمالی را عامل این وضعیت دانسته و گفته‌اند که نظام سیاسی و اقتصادی آن کشور بر اساس آمادگی همیشگی برای مقابله با "دشمن" و به خصوص ایالات متحده شکل گرفته و در آن نظامیان و برنامه‌های آنان موقعیتی ممتاز داشته‌اند. حتی با وجود اقتدار و تسلط کامل رهبر کره شمالی بر اوضاع، ممکن است کنار گذاشتن سریع برنامه‌های اتمی و موشکی و توجه به توسعه و رفاه اقتصادی توده مردم مستلزم تحولاتی در این ساختار و احتمالا غلبه بر مقاومت‌هایی در این زمینه است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها