رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387861

ابطحی: دولت نهم و دهم جامعه را نسبت به جوانگرایی «بد بین» کرد/ نسل جوان ناامیدانه از ایران رفتند یا ابتکاراتشان را در کافیشاپ‌ها سرمایه‌گذاری کردند

ساعت24-یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: اگر می‌خواهند آینده کشور براساس شایسته‌سالاری واقعی نسل جوان اداره شود سامانه‌ای را طراحی کنند که در آن جوانان با ارائه رزومه خود با یکدیگر رقابت کنند و در آن اولویت‌ها براساس قوم و خویش و ژن نباشد.

محمدعلی ابطحی در خصوص موضوع قانون منع به کارگیری بازنشستگان که اخیرا موجب حواشی بسیاری شده، اظهار داشت: این قانون یکی از بهترین اتفاقات در تاریخ اخیر است. به این دلیل اینکه یک برای عمر سیاسی برای مدیران تعیین می‌شود تا بتوانیم پایان عمر سیاسی مدیران را نتیجه‌مند و مشخص کنیم.

وی افزود: ورود نسل جوانتر به عرصه مدیریت کشور از ثمرات قانون منع به کارگیری بازنشستگان است قبل از آن مدیران در زمان‌های ۳۰ ساله ، ۳۵ ساله الی ۴۰ ساله در مدیریت‌های واحد حضور داشتند و برای نسل جوان هم جایی در بافت مدیریت کشور نمی‌بینند.

ابطحی خاطرنشان کرد: این قانون می‌تواند برای مدیریت جوانان در کشور ظرفیت‌های لازم را ایجاد کند و اصلاح‌طلبان و افرادی که خود را به این جریان منتسب می‌دانند باید برای اجرای این قانون داوطلب شوند. در واقع اصلاح‌طلبان باید داوطلبانه میز را در اختیار نسل‌های بعدی قرار دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: من کسانی را که بر سر ماندن میزهای مدیریت چانه‌زنی می‌کنند اصلاح‌طلب نمی‌دانم.

وی تاکید کرد: مدیریت نسل اول انقلاب در ابتدای انقلاب در دهه ۵۰ عمر خود قرار داشتند و مدیریت میانی در دهه بیستم، درواقع با افزایش سن این افراد، سن مدیریت در کشور بالا رفت و سن جوانی را هم با خود بالا کشیدند. ضمن اینکه ما در ابتدا انقلاب مدیران تراز اولی مثل هاشمی رفسنجانی، احمد خمینی و ... داشتیم که ۵۰ سال عمر داشتند در حال حاضر به مدیران ۴۰ ساله هم نمی‌توان گفت مدیران جوان.

ابطحی با بیان اینکه مشکل مدیریت دائم العمر برخی مسئولان آفتی بود که قبل از این قانون دامن انقلاب را گرفته بود و نسل جوان هم جایی در آن نداشت، گفت: نسل جوان ناامید از مدیریت یا از ایران رفتند یا ابتکارات خود را در کافی شاپ‌ها سرمایه‌گذاری کردند این قانون جای استقبال زیادی دارد .

وی با اشاره به مشکلات پس از تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان اظهار داشت: یکی از این مشکلات، پدیده جایگزینی و گزینش مدیران نسل بعد است که احتمالا با توجه به وضعیتی که در گزینش ورود مسئولان و دستگاه‌های دولتی در حال شکل‌گیری است، یک خطر بزرگ است که نیروهای دلسوز و فهیم را از جایگیری در مدیریت‌ها باز می‌دارد.

ابطحی افزود: اگر جلوی این روند گرفته نشود نیروهای متملق همچنان روی کار می‌آیند علیرغم همه مشکلات معتقدم نسل جوان امروز با وجود دنیای ارتباطات بسیار متفاوت است حتی افراطی‌ترین نیروی مقابل هم با وجود دنیای ارتباطات و ارتباطات گسترده با دنیای بیرون هم از این رفتارهای نسل جوان مستثنی نیستند.

وی اضافه کرد: من پیشنهادی ارائه کردم که اگر می‌خواهند آینده کشور براساس شایسته‌سالاری واقعی نسل جوان اداره شود، سامانه‌ای را طراحی کنند که در آن جوانان با ارائه رزومه خود با یکدیگر رقابت کنند و در آن اولویت‌ها براساس قوم و خویش و ژن نباشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: ترتیب اولویت در سامانه، مدیریت در هر رشته‌ای است ضمن اینکه نباید فراموش کرد کسانی که روزمه‌های بسیار خوبی دارند به دلیل تفاوت‌های اصلی و نسلی اتفاق افتاده سبک زندگی متفاوتی دارند و این با سبک مدیریت نسل‌های قبل متفاوت است.

ابطحی یادآور شد: من در کنار قانون منع به کارگیری بازنشستگان لازم می‌دانم یک نگاه متفاوت و کارآمدتری به مدیریت کشور شود تا نسل جوان بتوانند خود را آماده حضور در مدیریت کشور کنند و نشاط را به بدنه کشور تزریق کنند.

وی افزود: ما یک بار تجربه انتقام نسل جوان را در دوره دولت نهم و دهم داشتیم که عده‌ای را به نام نسل جوان وارد مدیریت کشور کردند که کل جامعه را نسبت به این موضوع بد بین کردند.

ابطحی خاطرنشان کرد: انتخابات در آن زمان براساس دوست‌سالاری یا عقیده‌سالاری بود اما اگر رزومه‌سالاری و شایسته سالاری در کشور نهادینه شود می‌تواند آثار خوبی بر جای بگذارد .

وی گفت: به دلیل نبود نیرویی با تحرک و عدم نوآوری، انگیزه لازم برای اداره کشور وجود ندارد این قانون فرصت خوبی برای حاکمیت است که براساس نشاط فضای مدیریت جامعه را بسازد و این تبدیل به فضایی برای انتقام پیران لجوج که دوست ندارند میزهای خود را ترک کنند نشود .

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها