رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387888

ایران FATF را هم بپذیرد، از لیست سیاه خارج نمیشود

ساعت24-یک کارشناس اقتصادی گفت:ما با مبارزه با پولشویی مخالف نیستیم اما حتی اگر ایران FATF را بپذیرد از لیست سیاه خارج نمی شود. مشکل اتحادیه اروپا در ارتباط با مبادلات اقتصادی با ایران،FATF نیست.

مجید شاکری اقتصاددان در گفتگوی تیتر امشب شبکه خبر تصریح کرد: FATF یک نهاد ناظر است و با سازمانی ورزشی مانند فیفا فرق می کند که در صورت اجرا نکردن قوانین جدید فوتبال، تیم های شرکت کننده را جریمه کند.

وی در نقد پیوستن یا نپیوستن به FATF گفت: اف ای تی اف هیچ ارتباطی با برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) ندارد و ایران را از حالت تحریم خارج نمی کند. FATF یا گروه ویژه اقدام مالی یک قرارداد نیست بلکه یک سازمان بین دولتی است.

کارشناس مسائل اقتصادی به بیان سابقه ایجاد این سازمان مالی بین دولتی پرداخت و ادامه داد: این سازمان برای بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی به وجود آمده است و نتیجه فعالیت آن در جلسات هر چهار ماه یک بار به اطلاع کشورهای عضو جی ۷ می رسد تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به کشورهای مشکوک می‌روند احتیاط کنند.

ایران حتی با پذیرش FATF هم از لیست سیاه خارج نمی شود

شاکری با بیان اینکه هر مخالف FATF در ایران مخالف تمام قوانین آن نیست افزود: ما با مبارزه با پولشویی مخالف نیستیم اما حتی اگر ایران FATF را بپذیرد از لیست سیاه خارج نمی شود. مشکل اتحادیه اروپا یا هر کشور دیگری در ارتباط با مبادلات اقتصادی با ایران، FATF نیست.

کارشناس اقتصادی یادآور شد: گروه ویژه اقدام مالی یا همان اف ای تی اف سیاسی نیست بلکه کاملا اقتصادی و فنی است. اف ای تی اف در مورد پولشویی ۴۰ توصیه و در مورد تامین مالی تروریسم ۹ توصیه دارد که بر اساس آنها کشورهای مختلف را بررسی و رده‌بندی می‌کند و کشورها مختارند توصیه‌های این نهاد از طریق وضع قوانین داخلی را به اجرا دربیاورند و زمینه‌های پولشویی و تامین مالی تروریسم را کاهش دهند.

شاکری گفت: ایران در سال‌های گذشته تلاش کرده است با تصویب قوانین جدید هم نظارت بیشتر کند هم فضای کسب و کار را بهبود بخشد و هم شبهه‌ها در مورد تأمین مالی تروریسم از طریق بازارهای غیرشفاف مالی را کاهش دهد.

کارشناس اقتصادی در مورد قدرت نظارتی یا تنبیهی اف ای تی اف گفت: این سازمان هیچ موقع توان تحریم ندارد فقط زیرساخت اطلاعاتی ایجاد می کند از طرفی اجرا کردن یا نکردن اف ای تی اف در حاکمیت و اختیار ایران است و ارتباطی به کشورهای خارجی ندارد. چنانچه ایران اف ای تی اف را هم بپذیرد باز هم از حالت تعلیق یا تحریم بیرون نخواهد آمد.

مهدی پازوکی هم در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه ایران خود قربانی تروریسم و سردمدار مبارزه با فساد است گفت: ما برای رساندن نظر و صدایمان به جامعه جهانی نیازمند عضویت در گروه ویژه اقدام مالی یا همان اف ای تی اف هستیم.

وی با تحلیل وضعیت اقتصادی کشور و اینکه ایران بهشت دلالان و واسطه گران است گفت: تا کنون اگر دست فسادهای بزرگ اقتصادی در ایران شفاف سازی و مشخص شده نتیجه گزارش همین اف ای تی اف است.

این کارشناس اقتصادیِ موافقِ پیوستن به FATF گفت: پیوستن به اف ای تی اف به نفع اقتصاد ایران است. به نظر من وزارت امورخارجه ایران نیز در اطلاع رسانی در مورد اف ای تی اف کم کاری کرده است. اف ای تی اف مخالف قانون اساسی کشور ما نیست.

وی افزود: کسانی که فرار مالیاتی دارند یا سیاسیونی که دغدغه قطع ارتباط با نهادهای سیاسی دیگر را دارند مخالف اف ای تی اف هستند. مشکل اقتصاد ایران مشکل مدیریتی است نه قبول یا رد اف ای تی اف؛ ما هرچه از جامعه جهانی فاصله بگیریم منزوی تر می شویم.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها