رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387902

سناریوی احتمالی رئیس‌جمهور آمریکا برای هیات ایرانی در نشست سازمان ملل؛ پیشنهاد مذاکره به روحانی

ساعت24-یک نشریه آمریکایی مدعی شده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر، «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران را به گفت‌وگو دعوت کند.

نشریه پولیتیکو، علی‌رغم این نوشته ترامپ نشست اصلی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را فرصتی برای شماتت ایران و تکرار اتهامات علیه رفتارهای این کشور در خاورمیانه می‌داند.

اما از سوی دیگر، متحدان آمریکا هم احتمال دارد این نشست را تریبونی برای انتقاد از خود ترامپ ببینند و از تهدیدهایی که او برای صلح جهانی پدید آورده انتقاد کنند.

به نوشته نشریه آمریکایی، لحن ستیزه‌جویانه ترامپ برای او حاوی مخاطرات و امتیازات سیاسی است: درشت‌گویی علیه تهران، پایگاه‌های او در میان جمهوری‌خواهان، اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را تقویت خواهد کرد؛ اما از سوی دیگر ممکن است میزان منزوی بودن آمریکا را بعد از خروج از توافق هسته‌ای یادآور شوند.

پولیتیکو نوشته وجود همین مخاطرات است که کاخ سفید را وادار کرده از طرح اولیه‌اش برای برگزاری نشستی به ریاست ترامپ در شورای امنیت برای تمرکز صرف بر ایران عقب‌نشینی کند.

چند روز پیش واشنگتن‌پست گزارش داد دولت ترامپ از بیم تقابل با نماینده آمریکا و همچنین آشکار شدن اختلافاتش با متحدان اروپایی در پرونده ایران، از طرح اولیه خود برای تمرکز صرف بر ایران در این جلسه عقب‌ نشسته و دستور کار جلسه را به موضوع گسترده‌تر «منع اشاعه» تغییر داده است.

پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته، علی‌رغم این، سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی در 25 سپتامبر لحنی به شدت ضد ایرانی خواهد داشت. ضمن آنکه ترامپ در جلسه شورای امنیت که 26 سپتامبر برگزار می‌شود هم بخش زیادی از سخنانش را به ایران اختصاص خواهد داد.

پولیتیکو به سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی هم اشاره کرده و نوشته انتظار می‌رود رئیس‌جمهور ایران از این فرصت برای انتقاد از ترامپ استفاده کند.

رسانه آمریکایی نوشته این احتمال هم وجود دارد که ترامپ ممکن است از روحانی برای دیدار دعوت کند. او در جریان مذاکرات سال گذشته هم چنین درخواستی مطرح کرد و چند ماه پیش هم حاضر شده بود بدون پیش‌شرط با مقام‌های ایرانی دیدار کند.

«آلکس وتنکا»، کارشناس متخصص امور ایران در اندیشکده خاورمیانه، در همین باره گفت: «با مطرح کردن چنین درخواستی چیزی از دست می‌دهد؟ نه! بعداً می‌تواند مرتب بگوید فرصت‌های زیادی به ایرانی‌ها برای آمدن پای میز مذاکره دادم.»

دولت روحانی درخواست‌های مکرر تیم ترامپ در جریان نشست سال گذشته را رد کرد. «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران چندی پیش گفت در سفر سال گذشته روحانی به نیویورک برای شرکت در نشست سازمان ملل، ترامپ 8 بار درخواست ملاقات و گفت‌وگو با تیم ایرانی را داد که تمامی این درخواست‌ها رد شدند.

منبع: تسنیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها