رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387907

شکایت یک سناتور آمریکایی از کری به خاطر دیدار با ظریف

ساعت24-سناتور فلوریدا از وزارت دادگستری آمریکا درخواست کرد تا تحقیقاتی مبنی بر ملاقات‌های خصوصی جان کری با محمدجواد ظریف انجام دهد.

به گزارش پولیتیکو، مارکو روبیو، سناتور فلوریدا، ‌روز سه‌شنبه در نامه‌ای از وزارت دادگستری آمریکا درخواست کرد تا مشخص کند که آیا جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، قانون لوگان و قانون ثبت عوامل خارجی را نقض کرده است و یا نه.

این قوانین مذاکرات اشخاص غیرقانونی را با دولت‌های خارجی منع می‌کنند.

در این پیام‌، مارکو روبیو با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم ادعا کرد: همانطور که می‌دانید آمریکا، ایران را به عنوان حامی تروریستم می‌شناسد و وزارت امور خارجه نیز در گزارش سالیانه‌اش حول محور تروریستم بین‌المللی، ایران را به عنوان بزرگترین حامی تروریسم قلمداد کرده است. مردم آمریکا سزاوار این هستند که بدانند که قوانین - صرف نظر از مقام پیشین هر شخصی - اعمال می‌شوند.

این سناتور آمریکا همچنین در نامه اشاره داشته که جان کری ملاقات‌هایی غیرقانونی با مقامات آمریکایی و دولت‌های خارجی داشته است.

به گزارش نیویورک تایمز، جان کری چندی پیش اعلام کرد، در دو سال اخیر پس از ترک کاخ سفید «سه، چهار مرتبه» در شهرهایی همچون نروژ، مونیخ و چند نشست بین‌المللی دیگر با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ملاقات کرده است.

به گزارش فاکس نیوز، کری همچنین در برنامه‌ای رادیویی تایید کرد که از زمان ترک کاخ سفید، "سه چهار بار" با وزیر امور خارجه ایران دیدار داشته است.

کری همچنین در گفت‌وگویش با برنامه "نشست روزانه با دانا پرینو" که از شبکه فاکس نیوز پخش می‌شود، تکذیب نکرد که به ایرانی‌ها گفته است، تا پایان دوره ترامپ و روی کار آمدن یک رییس جمهور دموکرات دیگر منتظر بمانند.

دونالد ترامپ در پیامی توییتری در واکنش به اخبار منتشر شده اخیر درباره دیدار جان کری با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نوشت: جان کری دیدارهای غیرقانونی با دولت متخاصم ایران داشته است که تنها به کار فوق‌العاده ما لطمه وارد کرده و به زیان مردم آمریکا است. او به آن‌ها گفته که تا پایان مدت ریاست جمهوری ترامپ صبر کنند. آیا اقداماتش را تحت قانون ثبت عوامل خارجی ثبت کرده است؟ این بد است.

جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای ایران به عنوان نماینده آمریکا حضور داشت، در ادامه اظهارتش درباره این توافق در توییتر نوشت: آقای رییس جمهور، شما باید بیشتر از دیدار من با وزیر خارجه ایران، نگران دیدار پل مانافورت با رابرت مولر باشید. اما اگر می‌خواهید چیزی درباره این توافق هسته‌ای که جهان را امن‌تر کرد بدانید، کتاب من را بخرید.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی ان ان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در رابطه با ادعای دیدارهای جان کری با محمدجواد ظریف، در وزارتخانه خود به خبرنگاران گفت: کاری که کری انجام داده، نامناسب و بی سابقه است. او وزیر خارجه پیشینی است که با بزرگ‌ترین کشور حامی ترور در ارتباط بوده و به گفته کری، او با آن‌ها گفت‌وگو کرده و به آنان گفته که تا پایان این دولت منتظر باشند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، به ادعای جان کری درباره دیدارهایش با وی واکنش نشان داد و اعلام کرد: دیدارهای من با آقای کری علنی بوده و اعلام نشده نبوده، زمانی که من به نیویورک می‌روم از صدر تا ذیل می‌آیند دیدار می‌کنند. از آقای کسینجر تا کری و نمایندگان دیدار می‌کنند و این یک واقعیت عادی و نشان دهنده میزان تاثیرگذاری جمهوری اسلامی است.

وی درباره جنجال میان دولت و وزیر خارجه پیشین آمریکا اظهار کرد: یک دعوای زرگری در آنجا درست شده که بیشتر اهداف انتخاباتی را دنبال می کنند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها