رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387908

سفیر ایران در هلند: اجرای متوازن برجام خواست ایران است

ساعت24-سفیر کشورمان در هلند با تاکید بر اینکه اجرای متوازن برجام خواست ایران است، گفت: انتظار داریم سایر طرف‌ها نیز مانند ایران به تعهدات خود عمل کنند.

علیرضا جهانگیری سفیر جمهوری اسلامی ایران در لاهه در انجمن دویت (De Witte) تاکید کرد: ایران در چارچوب اجرای برجام به تعهدات خود عمل کرده است و اکنون منتظر بقیه طرف‌هاست که پیشنهادات اقتصادی عملی خود را ارائه کنند .

سفیر جمهوری اسلامی ایران که در جمع نخبگان هلندی اعم از سیاستمداران، تجار ،دیپلمات های سابق و روزنامه نگاران سخن می گفت، اضافه کرد: اجرای همه بندهای برجام از سوی ایران ، نشان می دهد کشورمان در عرصه بین المللی تعهد پذیر و قابل اعتماد بوده و به توافقاتی که امضاء می کند پایبند است. در مقابل ترامپ با خروج از برجام به همگان ثابت کرد که ناقض حقوق بین الملل است، متاسفانه این رفتار ترامپ فقط در مقابل برجام نیست، بلکه وی بطور کلی به دنبال تضعیف بسیاری از سازمانها و معاهدات بین المللی است.

جهانگیری سپس این سئوال را مطرح کرد که آیا اروپا می تواند اکنون به ترامپ اعتماد کند درحالیکه وی با کنار گذاشتن برجام ۱۲ سال مذاکره و نقش اتحادیه اروپا را دراین توافق نادیده گرفته است؟

سفیر ایران در هلند با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دوازدهمین بار پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام را تایید کرده است ابراز امیدواری کرد: اتحادیه اروپا در پیشنهادات خود به ایران برای همکاری، تضمین خرید نفت ایران و تعاملات بانکی را نیز در نظر بگیرد.

علیرضا جهانگیری همچنین تصریح کرد: ایران کشوری با ۸۲ میلیون جمعیت که در منطقه ای مهم واقع شده و دارای جمعیتی باسواد و تحصیلکرده است، می‌تواند شریک خوبی در همکاریهای اقتصادی باشد و برخلاف برخی ادعاها نمی توان ایران را نادیده گرفت و یا منزوی کرد، آمریکا اکنون در جهان منزوی شده است.

وی افزود: در حوزه انرژی، ایران با ذخایر عظیم می‌تواند تامین کننده نیازهای اروپا در بخشهای نفت و گاز باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند درخصوص تحولات منطقه تاکید کرد: ایران معتقد به لزوم وحدت شیعه و سنی است و متاسفانه دیگران تلاش کرده‌اند بین مسلمانان بدبینی و اختلاف ایجاد کنند اما مشترکات مسلمانان انقدر زیاد هست که با تمسک به آن بتوانند سرنوشت خوبی برای جهان اسلام رقم بزنند.

جهانگیری همچنین درپاسخ به سئوالی درباره موضع ایران در قبال روند صلح خاورمیانه گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حل موضوع فلسطین راه حلی را ارائه کرده اند که کاملاً منطقی و منطق بر موازین دموکراسی است. براساس طرح ایران برای تعیین نوع حکومت در کشور تاریخی فلسطین باید براساس شیوه ای که همه جهان قبول دارد به افکار عمومی مراجعه کرد و از همه فلسطینیان واقعی اعم از مسلمان و یهودی و مسیحی که حداقل ۸۰ سال در این سرزمین بوده اند چه در داخل و چه در خارج از سرزمینهای اشغالی نظرخواهی و همه پرسی شود.

گسترش روابط ایران و هلند ظرف سالهای اخیر، جایگاه زنان در جمهوری اسلامی ایران و موضع ایران در قبال تحولات منطقه از جمله سوریه از دیگر مطالبی بود که سفیر کشورمان در این جلسه به آن پرداخت .

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها