رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387975

پاکسازی سریع آب های آلوده با استفاده از نوارهای فلزی

ساعت 24- محققان دانشگاه «ادیث کوان»* استرالیا نوعی آلیاژ فلزی ارزان قیمت ساختند که قادر است ناخالصی ها را از آب های آلوده جدا کند.

style="text-align:justify">به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، در این فناوری جدید از شیشه های فلزی دارای ساختارهای اتمی به هم ریخته برای جداسازی نا خالصی ها از آب استفاده می شود.

برای این منظور با استفاده از روش های خاصی، شیشه های فلزی تبدیل به یک ساختار کریستالی حاوی دانه های ریز می شوند. در این فناوری دانه های کوچک درون نوارهای مبتنی بر آهن کریستالی، بر اساس اختلاف پتانسیل، پیل های گالوانی متعددی را درون ماده ایجاد می کنند که موجب انتقال الکترون درون دانه ها و در بین آنها می شود.
انتقال سریع الکترون ها در فرآیند استخراج آلاینده ها از آب کاربرد دارد. در واقع انتقال سریع الکترون ها از مواد مورد استفاده به آلاینده ها منجر به تبدیل سریع آلاینده ها به ترکیبات بی ضرر مانند آب و دی اکسید کربن می شود. هرچه سرعت انتقال الکترون ها بیشتر باشد، فرآیند پاکسازی آب نیز کارآیی بیشتری دارد.
به گفته محققان کارآیی این فناوری به اندازه ای است که می توان از آن برای پاکسازی آب از رنگ ها، فلزات سنگین یا آلاینده های ارگانیک با سرعت بسیار بیشتر از روش های متداول بهره گرفت.
مهم ترین زمینه های کاربرد این فناوری، استخراج معادن و صنایع تولید پارچه است. فرآیند استخراج معادن، مقادیر عظیمی از فاضلاب حاوی اسیدها و فلزات سنگین را تولید می کند و در صنایع پارچه، آب حاوی آلاینده های رنگی تولید می شود.
این فناوری هیچ نوع ضایعاتی را در جریان پاکسازی آب ایجاد نمی کند. محققان در آزمایشات توانستند مواد اولیه را برای پنج مرتبه پاکسازی آب مورد استفاده قرار دهند. به گفته محققان مواد اولیه مورد نیاز برای پاکسازی یک تن فاضلاب در حدود 15 دلار استرالیا هزینه دارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها