رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387992

شهری که به حلیم‌های عاشورایش مشهور است!

ساعت 24- ماه‌های محرم و صفر که برای ما شیعیان معنی و مفهومی فراتر از یک ماه را دارد، با زندگی‌مان بسیار عجین شده و برای همه ما یادآور ایستگاه‌های صلواتی چای و شربت و بوی خوش نذری در کوچه‌ها است.

style="text-align: justify;">شاید حلیم یکی از نذرهای قدیمی باشد که در دهه اول محرم در بسیاری از شهرها پخته و توزیع می‌شود. چه بسیار بودند کسانی‌که با نیت شفا گرفتن مریضان و استجابت دعاها، در کنار دیگ‌های حلیم نذری به اهل‌بیت(ع) توسل جستند و حاجت روا شدند.

حال و هوای عزاداری کنار دیگ‌های حلیم دیدنی است، خلوت آدم‌هایی که شب تا صبح حلیم را هم می‌زنند و صلوات می‌فرستند و در دل دعا می‌کنند.

شهر مریانج که در ۶ کیلومتری جاده همدان- کرمانشاه و در دامنه‌های کوه الوند واقع است، در ایام عزاداری اباعبدالله(ع) آداب و رسوم مخصوص به خود دارد که از اولین روزهای محرم حال و هوای خاصی را به شهر می‌دهد.

حرکت دسته‌های عزاداری شبانه هیئت‌ها در خیابان اصلی شهر، وجود پیرغلامان و عزاداران فراوان حتی خارج از شهر و حتی توریست‌های مذهبی و پخت حلیم به عنوان نذری روز عاشورا شاید جزء جدانشدنی از آداب مریانج باشد.

وقتی در روز عاشورا به این شهر می‌روید، مریانج یکپارچه کربلاست و سیاه‌پوش، آنقدر زیبا که دوست داری خودت هم در جمع عزاداران باشی و عزاداری کنی. کسی در این روز عقب نمی‌نشیند، همه برای ارباب بی‌سر از جان مایه می‌گذارند و سنگ تمام. ظهر عاشورا در تمام خانه‌ها به روی عزاداران باز است. در کنار درب منازلشان می‌ایستند و هر رهگذری را دعوت به ناهار می‌کنند و می‌گویند «بفرمایید حلیم» (حلیم معروف مریانجی‌ها)، بلااستثنا همه حلیم می‌دهند و این نکته جالب توجه در این شهر است.

مجتبی دی‌آبادی مسئول روابط عمومی شهرداری مریانج با بیان اینکه قدمت عزاداری شهر مریاج به ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد، اظهار کرد: با توجه به اینکه غذای اصلی مردم در زمان‌های گذشته حلیم و امثال این نوع غذا بوده و به علت قدمت طولانی عزاداری در مریانج، اغلب نذورات مردم این شهر حلیم است.

دی‌آبادی افزود: امروز نیز مردم شهر مریانج مانند سال‌های گذشته به ادای نذر حلیم در ماه‌های عزای سالار شهیدان پایبندند و در روز عاشورا در همه جای این شهر بوی حلیم نذری به مشام رهگذران می‌رسد.

وی گفت: به لطف امام حسین(ع) نذورات در مریانج به قدری زیاد است که در روز عاشورا مردم برای دعوت عزاداران که به نوعی آنها را زائر امام حسین(ع) می‌دانند، رقابت کرده و آنها را دعوت به پذیرایی می‌کنند.

مسئول روابط عمومی شهرداری مریانج تصریح کرد: نذری حلیم شهر مریانج در سال‌های گذشته رونق بیشتری داشته و امروز با توجه به تغییر ذائقه مردم و کمرنگ شدن فرهنگ عزاداری پیشینیان، این نذری به دیگر نذورات مانند خورشت قیمه تغییر کرده است.

وی عنوان کرد: مشکلات اقتصادی و تورم یکی دیگر از دلایل کمرنگ شدن نذورات و شور مردمی برای ادای دین خود در این سال‌ها است که گریبان‌گیر بسیاری از خانواده‌ها شده و به آنها اجازه ادای دین خود در ایام محرم را نمی‌دهد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها