رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 388012

احتمال حذف چهره شاخص ضدایرانی از سنای آمریکا

ساعت 24- نظرسنجی جدید رویترز نشان می‌دهد «تد کروز» سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس احتمالا در انتخابات نوامبر کرسی خود در مجلس سنا را به یک نامزد دموکرات واگذار خواهد کرد.

style="text-align:justify">نظرسنجی جدید رویترز نشان می‌دهد «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس احتمالا در انتخابات نوامبر کرسی خود در مجلس سنا را به یک نامزد دموکرات واگذار خواهد کرد.

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا روز 6 نوامبر (15 آبان) برگزار خواهد شد و دموکرات‌ها امیدوارند با کسب اکثر کرسی‌های مجلس سنا و مجلس نمایندگان بتوانند دامنه اقدامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، را محدود کنند.

دموکرات‌ها برای اینکه کنترل کنگره را از جمهوری‌خواهان پس بگیرند، باید در انتخابات نوامبر 23 کرسی به تعداد کرسی‌های فعلی خود در مجلس نمایندگان و دو کرسی نیز به کرسی‌های خود در مجلس سنا اضافه کنند. اما حتی اگر در یکی از این دو مجلس نیز اکثریت را در دست بگیرند، می‌توانند تحقق برنامه‌های ترامپ را با مانع مواجه کنند.

«بتو اُ رورک» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکاست اما برای انتخابات نوامبر خود را از ایالت تگزاس برای عضویت در مجلس سنا نامزد کرده است. طبق نظرسنجی رویترز، شانس پیروزی او در این ایالت در حال حاضر، دو درصد بیشتر از سناتور «تد کروز» است.

تگزاس از قدیم یکی از پایگاه‌های سنتی جمهوری‌خواهان به شمار می‌رود اما در این دوره از انتخابات شاهد رقابت تنگاتنگی میان نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه است.

تد کروز که تاکنون لوایح تحریمی متعددی را علیه کشورمان به مجلس سنا ارائه کرده است، برای راهیابی مجدد به این مجلس راه دشواری را در یک ماه و نیم باقیمانده تا انتخابات پیش رو دارد. اگر «بتو اُ رورک» بتواند او را در این انتخابات کنار بزند، اولین دموکراتی خواهد بود که در بیش از دو دهه گذشته توانسته است از ایالت تگزاس راهی مجلس سنا شود.

دموکرات‌ها در حال حاضر در مجلس سنا دو کرسی کمتر از جمهوری‌خواهان (49 به 51) در اختیار دارند اما برای تسلط بر این مجلس، علاوه بر اینکه باید این دو کرسی را از چنگ جمهوری‌خواهان خارج کنند، باید کرسی‌های فعلی خود را نیز در این مجلس حفظ کنند.

پیش‌بینی می‌شود که دموکرات‌ها بتوانند در ایالت آریزونا نیز نامزد خود را برای جایگزینی «جف فلیک» سناتور جمهوری‌خواه که اعلام بازنشستگی کرده است، راهی سنا کنند اما آنها باید در چند ایالت مهم دیگر مانند فلوریدا و نوادا که در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 به ترامپ رای دادند، از کرسی‌های فعلی خود دفاع کنند.

انتخابات میان‌دوره‌ای 2018 کنگره در فضای سیاسی آمریکا به رفراندومی درباره ترامپ تبدیل شده است. به همین دلیل، هر دو حزبِ دموکرات و جمهوری‌خواه به شدت در پی کشاندن حامیان خود به پای صندوق‌های رای هستند.

ترامپ چندی پیش در جمع هواداران خود در مونتانا گفت جمهوری‌خواهان برای اینکه از استیضاح احتمالی او به دست دموکرات‌ها جلوگیری کنند، باید کنترل خود بر کنگره را حفظ کنند. او سپس خطاب به هواداران حزب جمهوری‌خواه گفت: «اگر من استیضاح شوم، مقصر شمایید! این تنها در صورتی ممکن است اتفاق بیفتد که شما پای صندوق رای نروید و به جمهوری‌خواهان رای ندهید.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها