رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 388128

آیا دلار از 15 هزار تومان بیشتر می شود؟ آیا نرخ تورم رسمی 30 درصد خواهد شد؟

ساعت 24-ثبت رکورد 15 هزار تومانی برای هر دلار آمریکا و توقف چند هفته ای افزایش قیمت ارز مردم را بر سر دو راهی افزایش مجدد نرخ ارز و به دنبال آن بازارهای سکه و طلا و یا تمام شدن داستان افزایش قیمت ها قرار داده است.

دلار بالاخره قله 15 هزار تومانی را فتح کرد و باعث شد؛ رکوردی قیمتی در تاریخ اقتصادی ایران ثبت شود که سال گذشته کسی گمان نمی کرد شدنی باشد.

افزایش قیمت دلار اثر خود را به سرعت بر بازارهای همگن مانند سکه و طلا گذاشت و باعث رونق شدید سفته بازی در کشور شد، و هنوز هم عده ای منتظر ثبت قیمت‌های جدید و رکوردهای جدید برای دلار و سایر ارزهای خارجی هستند.

پیروز بازی افزایش نرخ ارز؛ در کوتاه مدت سفته بازان و در بلندمدت دولت و تولیدکنندگان داخلی و بازنده ها؛ مردم عادی هستند که به دلیل عدم توان مالی نمی توانند در بازارهای سفته بازانه حاضر شده و ارزش دارایی های آن به یک چندم کاهش یافته است.

با دلار 15 هزار تومانی فضا برای سفرهای خارجی محدود و دشوار و برای گردشگران خارجی به شدت به صرفه شده است و افزایش آمار 50 درصدی در تعداد گردشگران خارجی در 6 ماهه امسال شاهدی بر این مدعا است.

بررسی داده های اقتصادی نشان می دهد که قیمت دلار آمریکا از 15 هزار تومان فراتر نمی رود و پرونده سفته بازی در سال جاری با دلار 15 هزار تومانی بسته خواهد شد، حتی اگر تحریم های ماه توامبر آزاردهنده و دولت دوازدهم؛ بی کفایت و بی تحریک باشد، زیرا با 20 میلیارد دلار هم می توان بودجه سالانه را بست.

نتیجه بودجه 20 میلیارد دلاری با قیمت 15 هزار تومان برای هر دلار آمریکا کاهش شدید در واردات کالاهای مصرفی است که طبیعتا باعث جهش در نرخ تورم کل خواهد شد. اگر دولت بتواند تولید را به سرعت به تحرک وادارد، می توان تا حد زیادی از تورم ویرانگر آتی کم کرد، و در غیر اینصورت باید انتظار داشت نرخ تورم به 30 درصد برسد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها