رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 388362

9 اشتباه در تربیت کودک از طرف والدینی که جدا شده اند

ساعت 24-در جوامع پیشرفته والدینی که جدا شده اند باید مشارکت همسانی در تربیت کودک داشته باشند و مقررات برای کودک در منزل والدین یکسان باشد پدر و مادر هردو قبل از شروع مشکلات رفتاری کودک باید پیش گیری لازم را داشته باشند

کودک
dir="RTL">اما بیشترجدایی ها به این دلیل است که افراد نمی توانند با هم ارتباط داشته باشند و با هم روبرو شوند و مجبور به جدایی می شوند .اختلافات رایج بین پدر و مادرها اختلاف در روش تربیتی است اما حتی اگر با شریک زندگی قبلی خود در مورد مسائل مربوط به والدین توافق ندارید می توانید گامهایی در جهت آموزش مهارت های مورد نیاز کودک بردارید .

متاسفانه بسیاری از والدین پس از جدایی برای تربیت بهتر فرزندان نظارتی ندارند و بیشتر مواقع والدین با نیت خوب و خیر خواهی اشتباهات رایجی دارند که در اینجا می خوانید :

1 –رقابت برای والد محبوب بودن

پس از جدایی یا طلاق ، رقابت برای شخص بهتربودن بین والدین پیش می آید مثلا " مادر هرشب اجازه می دهد دسر بخورم "یا " پدر مرا مجبور به یادگیری املای کلمه ها نمی کند " شما باید به تغییر مقررات رسیدگی کنید.کودک ممکن است شما را بر علیه شریک قبلی زندگی تان تحریک کند و نشان بدهد که در خانه او شرایط بهتری دارد .

آخرین چیزی که شما را وارد رقابت می کند این است کدام خانه یا محل زندگی بهترین است در این شرایط کودک

بر اساس اینکه د رکدام خانه مقررات کمتری وجود دارد یا چه کسی او را لوس می کند امتیاز خواهد داد و این چیزها به مصلحت کودک نیست .

2- صادق نبودن در مورد رفتار کودک

گاهی اوقات والدین اصرار دارند بگویند که کودک در منزل آنها رفتارش عالی است و نمی دانم چرا در خانه شما رفتارش تغییر می کند اصرار شما برای اینکه کودک در خانه شما فرشته ای بی نظیر است برای هیچکس سودی ندارد در ضمن سعی در تبانی برای نشان دادن سبک تربیتی بسیار مطلوب نداشته باشید گاهی والدین می گویند " به مامان نگوییم که شما در مدرسه مشکل دارید ، باشه ؟ توافق در باره رفتار نادرست پی آمدی مضردارد . با همسر سابق خود به روشنی در باره آنچه که شما می بینید صحبت کنید و بگویید چه گامی برای بهبود برداشته اید وقتی مقررات و پی آمد رفتار در دو خانه کاملا یکسان نباشد در این هنگام مشکلات شروع می شود.

شما باید بدانید چه مواقعی و در کدام محیط کودک رفتار خاصی را نشان می دهد دراین صورت شما عملکردی موثر خواهید داشت به این ترتیب شما متوجه می شوید آیا رفتار بطور ناگهانی بوده یا مشکل به شکل مداوم ادامه دارد .

3- صحبت های منفی در باره روش تربیتی والد دیگر

وقتی کودک شما می گوید مثلا مادرم این هفته اجازه می دهد دو تا فیلم تماشا کنم شما ممکن است بخواهید به کودک بفهمانید مادر تصمیم خوبی نگرفته است اما صحبت و نظر منفی در باره والد دیگر در دراز مدت به روابط شما با کودک آسیب می رساند زیرا شما شریک زندگی قدیم خود را دوست ندارید و دلیلی ندارد که کودک هم دوست نداشته باشد بنابر این وقتی با روش همسر سابق خود موافق نیستید نشان دادن ناخشنودی و خشم روش مناسبی نیست در این مواقع شما می توانید بگویید در خانه من بچه ها نباید آخر هفته دو فیلم تماشا کنند و یا بگویید مقررات خانه من با مقررات خانه مادرت تفاوت دارد در شرایط مشابه اگر کودک ادعا کرد این بی انصافی است و چطور در خانه او این کار را انجام می دهم بهتر است بگویید " با پدرت در این مورد صحبت می کنم " و این شاید بهترین پاسخ در مقابل کودکی است که می خواهد واکنشی بر عکس خواسته شما داشته باشد .

4- احساس ندامت برای کودک

گاهی والدین احساس می کنند کودک قربانی طلاق شده است و در نتیجه در تربیت کودک آسان گیری را شروع می کنند . مثلا می گویند کودک به تازگی درگیر مشکلات ما بوده ونمی خواهیم بازی ویدیویی را از او بگیرم . یا مثلا می گویند بی ادبی کودک به دلیل ناراحتی او از جدایی پدرو مادرش است به همین دلیل نمی خواهم او را تنبیه کنم . توجه داشته باشید این روش و تفکر اشتباه است اگر شما به کودک یاد دهید که او حاصل طلاق است او ذهنیت قربانی بودن را خواهد داشت به کودک بگویید که ممکن است با هیجانات و احساسات زیادی روبرو شود در باره سختی های احتمالی او صحبت کنید اما به او بیاموزید در شرایط سخت رفتارهای بد قابل قبول نیست و بخشودنی نیست . رفتار کودک را تصحیح کنید نه احساسات او را ، به او اجازه دهید بداند طبیعی است غمگین ، ناراحت و عصبانی باشد به کودک فرصت دهید اندوهگین باشد و کمک کنید یاد بگیرد چطور به درستی با احساسات آزار دهنده به روش درست کنار بیاید اگر کودک برای سازگاری با شرایط جدید کشمکش دارد شاید نیازاست از یک متخصص کمک بگیرید . اگر شما تغییرات مهمی در رفتار کودک می بینید یا می بینید تغییر وضعیت روانی کودک بیش از چند هفته طول کشیده است با متخصص کودک صحبت کنید اما بدانید طلاق لزوما به کودک آسیب نمی زند . اگر شما کشمکش های زیادی داشته اید حتی ممکن است طلاق سبب آرامش وکمک شود گاهی دیده شده رفتار کودک پس از جدایی والدین بهتر شده است .

5-قوانین متناقض و پی آمد آن

کودکان باید بدانند شما هنوز تاکید به رعایت مقررات و پی آمد آنها دارید درحقیقت تاکید برنظم به کودک کمک می کند احساس امنیت واطمینان در مقابل موقعیت آشفته داشته باشد اما از طرفی پس از جدایی حفظ این مقررات مشکل است مثلا اگرکودک بازی ویدیویی را 5 دقیقه قبل ازرفتن به خانه والد دیگر کنار می گذارد شما باید پس از بازگشت کودک به پی آمد آن تاکید داشته باشید و احتمالا استرس جدایی باری بر دوش شما خواهد داشت وشما باید همانند والدین مجرد برای حفظ مقررات تاکید داشته باشید و همچنین پی آمدهای سرپیچی از مقررات را به روشنی مشخص کنید .

6-تاکید برنظم در خانه پدر یا مادر

گاهی والدین تاثیر خود بر کودک را دست کم می گیرند بخصوص والدی که سرپرستی کودک به عهده او نیست ممکن است بگوید" وقتی در خانه من است آموزش دادن بی فایده است زیرا پدرش آموزشی در این راستا نمی دهد یا اینکه " نمی توانم جلوی بددهنی کودک را بگیرم زیرا مادرش در خانه به او اجازه می دهد اما وقتی شما کنترلی روی امور ندارید در خانه والد دیگر وضعیت چگونه خواهد بود ، وقتی کودک در نزد شماست می توانید روی نظم و مقرراتی که کودک باید در خانه شما رعایت کند تاکید داشته باشید نیروی خود را روی بدگویی از شریک قبلی زندگی خود نگذارید سعی کنید مدتی که کودک نزد شماست انرژی خود را روی روش تربیتی مناسب و آموزش مواردی که از نظر شما مهم و با ارزش است بگذارید حتی اگر هر روز در کنار کودک نیستید شما تاثیر زیادی در زندگی او دارید شما فرصت دارید مهارت های جدید را به او آموزش دهید و به کودک کمک کنید هر وقت در کنار شماست چیزهای جدیدی یاد بگیرد .

7-در مقابل والد دیگر بی نهایت تلافی کردن

شاید فکر کنید والد دیگر خیلی سخت گیر است و بخواهید شما آسان تر بگیرید اما شما نمی توانید با افراط در مقابل والد دیگر به نتیجه مثبت برسید واین راه کار ساز نیست چه شریک زندگی شما سخت گیر یا راحت باشد باید تاثیر کمی روی شما داشته باشد و وقتی کودک نزد شماست شما به بهترین نحو عمل کنید . اگر در مقابل والد دیگر افراط را در پیش بگیرید بیشتر کودک را گیج خواهید کرد وافراط مشکلات را بیشتر خواهد کرد .

8-استفاده از کودک برای رساندن پیامها

مثلا گفتن " به پدرت بگو به برادر کوچکت اجازه ندهد با لب تاب تو بازی کند " یا " به مادرت بگو شما نباید شیرینی زیاد بخوری برای سلامت دندانهایت خوب نیست " به این ترتیب کودک وسط قرار می گیرید و چنین محیطی برای کودک ناگوار خواهد بود . اگر می خواهید در باره موضوعی با همسر سابق خود ارتباطی داشته باشید مستقیما این کار را انجام دهید و پیام رسانی نکنید وکودک را مسئول کار والد دیگر قرار ندهید کودک فقط باید بداند وظیفه او به عنوان یک کودک است و والدین مسئولیت نگهداری دارند .

9- پرهیز از کار گروهی

گاهی والدین برای حل مشکل حاضر به کار با یکدیگر به عنوان یک تیم نیستند اما پرهیز از صحبت با درمانگر به دلیل اینکه شما میل ندارید آن فرد را ببیند یا حاضر نشدن در جلسات مدرسه به دلیل ترس از سرزنش بوسیله همسر سابق ، هیچ کدام از اینها مفید نخواهد بود بنابراین کار با شریک زندگی سابق یا درمانگر برای حل مشکلات رفتاری کمک می کند و حداقل به حرف های آنها گوش کنید و اجازه بدهید پیشنهاداتشان را مطرح کنند . حتی اگر شما آن مشکلات رفتاری را نمی بینید یا فکر می کنید والد دیگر اشتباه می کند گوش کردن بهترین راه برای شروع حل مشکل است . وقتی شما نشان بدهید که آماده شنیدن مسائل هستید شروعی برای حل مشکل است .

مشکلات رفتاری را کنترل کنید

مجبور نیستید همسر سابق شما بهترین دوست شما باشد تا بتوانید به کودک خود برای مقابله با مشکلات طلاق کمک کنید در حقیقت نتایج برخی مطالعات نشان می دهد وقتی والدینی جدا شده اند اگر دوستان خوبی باشند برای کودک گیج کننده است و اگر چنین شود او سعی می کند بفهمد بعد از طلاق چطور می توانید به خوبی کنار آیید در حالی که قبل از جدایی نمی توانستید . مهمترین موضوع این است که کودک شما نیاز دارد رابطه سالم خود را با شما حفظ کند و همچنین اگر شما بعد از طلاق مقررات درست و سالم داشته باشید رابطه خوب شما با کودک حفظ خواهد شد .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها