رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 388907

خواص بنگدانه | با فواید جالب بنگدانه برای اعصاب و درمان سرفه آشنا شوید

بنگدانه در درمان بسیاری از بیماریها از جمله اعصاب مفید است در این مطلب مطالب مفیدی از بنگدانه را گرد اوری نمودیم که در ادامه میخوانید.

بنگدانه
html>

معرفی بنگدانه

نام فارسی : بنگ دانه

نام علمی :Hyoscyamus niger

نام انگلیسی : Henbane

نام های رایج : بذرالبنج ، سکران ، ژوسکیام ، ماش عطار،بزربنگ ،اجواین خراسانی

بنگدانه گیاهی است علفی ، دوساله ، دارای ساقه استوانه ای شکل ، خمیده در ناحیه راس و به ارتفاع 60-80 cm که در کنار جاده ها ، اماکن مخروبه ، قبرستانها و نواحی بایر غالب نقاط اروپا و نقاط غربی و مرکزی آسیا و ایران رشد می نماید.

این گیاه ریشه راست ، دراز و نسبتا ضخیم دارد. برگ های آن مثلث شکل و به درازی 20 و پهنای 5 تا 7 سانتی متر می باشد رنگ آنها سبز مایل به زرد و به هنگام دست زدن به انگشت می چسبد.

گل های آن زرد رنگ و شبکه ای از خطوط ظریف و به رنگ ارغوانی می باشد . میوه آن پوشینه و دارای ظاهری شبیه دیگ دهانه دار و محتوی 500-400 دانه کوچک است .

برگ های بنگدانه حاوی:

آلکالوئیدهای هیوسیامین آتروپین
اسکوپولامین هیوسی پیکوین

ماده سمی هیوسیامین موجود در این گیاه ماده ای است مخدر و مسکن و تمام قسمت های گیاه سمی می باشد.

قسمت های مورد استفاده بنگ دانه برگ های خشک شده و گاهی تمام گیاه گلدار و دانه های خشک شده که در پایان تابستان سال اول برگ های گیاه دو ساله جمع آوری می شود و گیاهان یک ساله با آغاز گل دادن چیده می گردند و تا 60 درجه حرارت در سایه یا آفتاب خشکانده می گردد.

طریقه مصرف بنگدانه

مقدار استفاده از بنگدانه به صورت گرد ، به مقدار 0.1 تا 0.5 گرم حداکثر مصرف 0.2 گرم در یک دفعه و 0.6 گرم در 24 ساعت است.

به صورت دم کرده 1 گرم گیاه در 100 گرم آب جوش می باشد.

خواص بنگدانه

خواص بنگ دانه

طبع بنگدانه خیلی سرد و خشک می باشد.

بنگ دانه دارای خاصیت ضد تشنج می باشد، آرام کننده و مخدر است، باز کننده مردمک چشم و خواب آور می باشد.

بنگ دانه دارای اثر ضد درد، خواب آور، بازکنندهٔ مردمک چشم و خلسه آوراست.

روغن دانه های این گیاه بیشتر جهت ضماد به ویژه در دردهای روماتیسمی مفاصل و نقرس به کار میرود.

در هندوستان از برگ گیاه به همراه گنجا و پودر دانه ها برای آرام کردن دندان درد به صورت سیگار مصرف می نمایند. در روسیه از مخلوط بنگ دانه، مریم گلی و تاتوره به صورت سیگار جهت آرام کردن آسم مصرف می کنند.

همچنین ، از عصاره ی آن برای سفتی غدد پستان ومعالجه کارسینوما ، سرطان پاروتید و زخم های سرطانی به کاربرده می شود..

از دانه های گیاه برای تهیه شیاف جهت دردهای رحم مصرف می گردد. دانه ها دارای خاصیت ضد درد و مخدر می باشند.

پماد عصاره بنگ دانه با آرد جو به جهت معالجه ورم های گرم و درد چشم و گوش موثر است.

پماد آن با آرد باقلا جهت جلوگیری از بزرگ شدن پستان و بیضه ها مفید می باشد.

در از بین بردن غیر اردای گرفتگی عضلات مفید می باشد.

مضرات بنگدانه

خواص بنگدانه برای اعصاب

ساقه برگدارتازه گیاه برای از بین بردن دردهای عصبی ،تسکین سردردهای عصبی و سردردهای یکطرفه (میگرن) به صورت پماد ،بخور موثر می باشد.

اسکوپولامین موجود در این گیاه دارای ویژگی تسکین دهنده سلسله اعصاب با اثر بسیار قوی می باشد و از آن در موارد درمان و آرام نمودن بیماریهای عصبی ، فلج های هیجان انگیز (پارکینسون) و داء الرقص مصرف می گردد.

خواص بنگدانه برای اعصاب

خواص بنگدانه برای درمان سرفه

در معالجه بیماری های تنفسی استفاده خوراکی این گیاه با رعایت احتیاط لازم سفارش می شود. در این موارد استفاده دو دهم گرم گرد برگ بذرالبنج سه بار در روز یا استفاده عصاره برگ آن به مقدار پنج دهم تا یک دهم گرم مجاز است.

مضرات بنگدانه

بنگدانه در دوران حاملگی و شیردهی ممنوع می باشد.

افرادی که بیماری ھای قلبی،یبوست، افراد مبتلا به سندرم داون، کسانیکه تب و اختلالات گوارشی دارند نباید از این گیاه مصرف نمایند. بنگ دانه با برخی داروھا تداخل دارد و موجب خشکی بیش از حد پوست، گیجی، کاھش فشار خون، افزایش ضربان قلب و ... می گردد.

خواص بنگدانه برای درمان سرفه

نکات قابل توجه در مورد بنگدانه

- با اینکه در گذشته برگ و دانه ی این گیاه به صور مختلف مصرف می گردید ، ولی برای جلوگیری از مسمومیت های خطرناک و منجر به مرگ بهتر می باشد از داروهای صنعتی این گیاه که استفاده زیادی دارد و با دستور پزشک مصرف کرد.

- همه انواع بنگ دانه سمی و خطرناک می باشد. گونه های دیگر آن در ایران H.muticus و H.reticulatus هستند که در بیشتر نقاط ایران مشاهده می گردند.

- گونه هایی از بنگ دانه در مناطق شمالی تهران و راه های شمالی ایران به ویژه در ارتفاعات که مسیرهای اصلی کوهنوردی و مسافرت عمومی هستند ، موجود است که نسبتاً زیاد می باشند و باید مراقب باشید.

- با توجه به وجود چندین نوع هیوسیاموس در ایران و گسترش آن در نواحی مختلف ، لازم می باشد همگان با این گیاه سمی آشنا باشند ، چرا که مسمومیت های منجر به مرگ ، به ویژه در کودکان که علاقه یفراوانی به بازی با میوه ی آن دارند گزارش گردیده است.

خواص بنگدانه برای کودکان

بنگدانه دارویی است که گفته می شود برای کودکان دارای مشکلات رفتاری بسیار مناسب است. گفته می شود که به کودکان نوپا عصبی ، بی قرار ،غر زدن کمک می کند ، به ویژه هنگامی که خواب کم دارند.

اما همچنین کودکان با اختلالات خواب می توانند از Hyoscyamus طبق آموزش هومیوپاتی بهره مند شوند. اگر کودک شما اغلب شب ها با کابوس های شب بیدار می شود یا پس از ناراحتی قادر به خوابیدن نیست ، می توانید Hyoscyamus را امتحان کنید.

Hyoscyamus یک داروی هومیوپاتی است که اغلب برای علائم ADHD معمولی توصیه می شود. کودکانبی قرار که دیر درک می شوند و در به خاطر سپردن مسائل مشکل دارند ، باید واکنش ویژه ای به Hyoscyamus داشته باشند. با این حال ، خوددرمانی در اینجا توصیه نمی شود: در مورد ADHD و سایر مشکلات رفتاری ، ابتدا باید با روانپزشک کودک مشورت کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها