رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 388919

عوارض وحشتناک تنفس از راه دهان هنگام خواب

ساعت 24-خواجوی گفت: وقتی راه بینی مسدود شود، فرد مجبور است از راه دهان نفس بکشد که این عارضه خطرات زیادی به همراه دارد.

مهدی خواجوی رئیس انجمن گوش و حلق و بینی و سر و گردن درباره تنفس از راه دهان هنگام خواب گفت: هنگامی که به دلایل مختلف راه بینی مسدود شود (به طور مثال در سرما خوردگی که مخاط داخل بینی ورم می‌کند) فرد مجبور است از راه دهان نفس بکشد.


وی افزود: نفس کشیدن از راه دهان در هنگام شب تنفس خوشایندی نیست و احساس خشکی دهان و چند بار بیدار شدن از خواب را در پی دارد.
شایع ترین علت انسداد بینی در کودکان

رئیس انجمن گوش و حلق و بینی بیان کرد: شایع ترین علت انسداد بینی در کودکان بزرگ شدن لوزه سوم است که باعث می‌شود کودکان 2 یا 3 ساله از راه دهان نفس بکشند.

وی افزود: اگر لوزه سوم کودکان درمان نشود و به نفس کشیدن از راه دهان عادت کنند در بزرگسالی هر چقدر هم که راه بینی باز شود، عضلات فک و فرم دهان و بینی طوری شکل گرفته که فرد در خواب توانایی بسته نگه داشتن فک را ندارد، دهان باز می‌ماند و تنفس از راه دهان دائمی می‌شود.

خواجوی بیان کرد: تغییر فرم صورت و جمجمه به دلیل تنفس از راه دهان که اصطلاحا صورت آدنوئیدی نامیده می شود ممکن است باعث مشکلات یادگیری و عقب افتادگی درسی کودکان شود.

وی اظهار کرد: وارد شدن ضربه‌های مختلف به بینی، سبب شکستگی‌های استخوان‌های بینی و تیغه وسط می‌شود و انحراف بینی را ایجاد می‌کند؛ همچنین توده‌ها و تومورهایی که در بینی یا بالای حلق به وجود می‌آیند، راه تنفسی را می‌بندند باعث اختلال در تنفس می‌شوند.

رئیس انجمن گوش و حلق و بینی اظهار کرد: شل شدن عضلات کام که با افزایش سن ایجاد م‌ شود، التهاب ها و عفونت های داخل بینی، حساسیت ها و پولیپ های بینی هم می توانند باعث تنفس از راه دهان شوند.

خواجوی گفت: تنفس از راه دهان موجب می شود به اندازه کافی اکسیژن خون اشباع نشود و کمبود اکسیژن در بدن را ایجاد کند؛ این امر سبب خواب ناآرام، مختل شدن فعالیت روزانه، بیماری های قلبی، فشار خون، حالت های روحی مختلف و کاهش سطح فعالیت جسمی و فکری می‌شود.
مرگ ناگهانی در خواب عارضه تنفس از راه دهان

وی افزود: یکی از بدترین عوارض تنفس از راه دهان، مرگ ناگهانی در خواب است؛ امکان دارد به دلیل بسته شدن راه نفس کشیدن، ایست تنفسی رخ دهد و سبب مرگ شود.

رئیس انجمن گوش و حلق و بینی گفت: تنفس از راه دهان در کودکان انواع تغییرات خلقی، بیش فعالی، شب ادراری و مسائل مختلف روحی را ایجاد می‌کند و اگر این موضوع ادامه پیدا کند فرم فک، دهان و صورت طوری رشد می کند تا تنفس دهانی انجام شود.

عملکرد متفاوت بینی و دهان در تنفس

رئیس انجمن گوش و حلق و بینی بیان کرد: بینی آلودگی‌های هوای ورودی و ذرات معلق را تا حدودی می‌گیرد، هوا را مرطوب و گرم می کند و با ایجاد مقاومت بر سر راه آن، سبب توقف بیشتر هوا در ریه شده و جذب اکسیژن را افزایش می‌دهد.

خواجوی اظهار کرد: دهان عملکرد متفاوتی دارد و هوا را مستقیم وارد حلق می‌کند، تحریک کننده است و جذب اکسیژن هوا را کاهش می‌دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها