رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 388950

تاکید بر توجه به حقوق دفاعی فعالان محیط زیستی بازداشت شده

ساعت24-شماری از خانواده های فعالان محیط زیست بازداشت شده با حضور در کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا توضیحاتی در خصوص روند رسیدگی قضایی به پرونده های افراد بازداشتی ارائه کردند.

به گزارش از کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز، در این نشست اعضای کمیسیون حقوق بشر ضمن ارائه مشاوره حقوقی نسبت به استیفای حقوق دفاعی کنشگران مدنی، بر حق دسترسی آزادانه به وکیل مورد اطمینان افراد بازداشتی تاکید و ضرورت رفع موانع و ایجاد تسهیلات قانونی برای وکالت وکلای مستقل مورد وثوق متهمین و خانواده‌ها، از بدو روند رسیدگی و تحقیقات مقدماتی تا مراحل نهایی را یاداوری نمودند.

همچنین با اشاره به نقش دادستان در نظارت بر رعایت حقوق قانونی افراد بازداشتی خصوصا مفاد مواد 3 و 4 قانون آیین دادرسی کیفری و پاسخگویی به بستگان حسب ماده 49، ملاحظات قانونی مورد بحث نسبت به این متهمان از جمله مواد 138 و 139 مبنی بر ضوابط حاکم بر روند تحقیقات و تفتیش و بازرسی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

در ادامه ضمن انتقاد از تمدید قرارهای بازداشت موقت طولانی مدت که تداعی اعمال فشار بر متهم برای تحصیل دلیل تلقینی خواهد کرد، تجویز قرارهای تامین خفیف تر مورد تاکید واقع شد.

در این نشست، با تشریح ضرورت نگاه تخصصی ضابطین و دستگاه قضایی و وکلا نسبت به ماهیت و جنس حق بر محیط زیست به مثابه نسل سوم حقوق بشر در روند رسیدگی قضایی یادآوری شد این ساحت از حقوق، مستلزم یک کنش فرامرزی بوده و همچون حق صلح و ارتباطات و میراث مشترک بشریت نیازمند تعامل گسترده خواهد بود و با این وصف، ضرورت توجه به ماهیت حق همبستگی کنشگری محیط زیست در روند رسیدگی قضایی موجه و مدلل است.

همچنین از ضابطین خواسته شد با لحاظ فعالیت‌های داوطلبانه و قرین با حسن نیت فعالان مدنی خصوصا کنشگران محیط زیست و عطف توجه به عدم آموزش نسبت به ملاحظات ارتباطی سمن‌ها، تدابیر پیشگیرانه، آگاهی بخش و ارشادی بهنگامی بمنظور محفوظ ماندن از مخاطرات مقدر و حساسیت انگیز مراجع انتظامی و امنیتی مبذول دارند تا کنشگران مدنی با اطمینان خاطر و در سایه سیاست‌های جبرانی و تامینی نهادهای عمومی، بدون پذیرش ریسک‌های ناشناخته و خطوط قرمز غیر شفاف، از پیش تعیین نشده و مبهم، در راستای صیانت از حقوق محیط زیست همت گمارند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها