رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 390308

7راهکار برای مقابله با ریزش آب بینی

ساعت 24-«آبریزش بینی» به خروج ترشحات بینی از مجرای بینی و بافت های مجاور می گویند. این ترشحات از مایعی روشن تا خلط ضخیم متغیر هستند. آبریزش بینی هم از طریق بینی و هم از طریق ترشحات پشت حلق صورت می گیرد.

برای اشاره به آبریزش بینی از اصطلاح «رینوره» یا «رینیت» هم استفاده می شود. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم رینوره به ترشحات شفاف و رقیق می گویند، در حالی که رینیت به التهاب بافت بینی می گویند و ناشی از دلایل متعددی است.


ممکن است همراه با آبریزش بینی احتقان بینی هم بروز کند.

آبریزش بینی در اثر هر چیزی که بینی را تحریک می کند یا باعث التهاب می شود بروز می کند. عفونت ها - سرماخوردگی و آنفلوانزا – و همچنین آلرژی و محرک های مختلف باعث ایجاد آبریزش بینی می شوند. بعضی از افراد به طور مزمن دچار آبریزش بینی هستند – این عارضه رینیت غیر آلرژیک یا رینیت وازوموتور نامیده می شود.

آبریزش بینی در اثر پولیپ ، وجود جسم خارجی، تومور یا سردرد میگرنی هم بروز می کند، اما احتمال آن کمتر است.

علل آبریزش بینی عبارتند از:
سینوزیت حاد -عفونت سینوس
آلرژی
سینوزیت مزمن
سندرم چرچ اشتراوس
سرماخوردگی
استفاده بیش از حد از اسپری بینی
انحراف سپتوم
اعتیاد به مواد مخدر -اختلال سوء مصرف مواد
هوای خشک
گرانولوماتوز با پلی آنژیت-وگنر
تغییرات هورمونی
آنفلوانزا
گیر کردن چیزی در بینی
مصرف بعضی از داروها
پولیپ بینی
رینیت غیر آلرژیک -احتقان مزمن یا عطسه غیر آلرژیک
آسم شغلی
بارداری
ویروس سین‌سیشیال تنفسی
نشت مایع نخاعی
دود سیگار

متوقف کردن آبریزش بینی با درمان های خانگی

اگر ترجیح می دهید از داروهای طبیعی استفاده کنید، گزینه های زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند از شر آبریزش بینی خلاص شوید:

1- مایعات زیادی بنوشید

پر آب ماندن بدن و مصرف زیاد مایعات به درمان آبریزش بینی و رهایی از احتقان آن کمک می کند.
با این کار خلط درون سینوس ها رقیق می شود و تخلیه آن راحت تر می شود. در غیر این صورت، غلیظ و چسبنده خواهند شد، احتقان را شدید تر می کنند و تخلیه آن ها با سختی همراه است.
از مصرف نوشیدنی های کم آب کننده مانند نوشیدنی های کافیینی اجتناب کنید.

2- چای داغ
از سوی دیگر، مصرف نوشیدنی های گرم مانند چای داغ از نوشیدنی های سرد مفید تر است. گرما و بخار آن به باز کردن مجاری تنفسی و افزایش جریان هوا کمک می کند.
بعضی از گیاهان دارویی حاوی دکونژستانت –ضد احتقان- خفیف هستند. چای بابونه، زنجبیل، نعناع یا گزنه در این زمینه موثرند.
یک فنجان دمنوش گرم -ترجیحا بدون کافیین- تهیه کنید و قبل از نوشیدن بخار آن را وارد مجاری تنفسی خود کنید. اغلب همراه با آبریزش بینی گلو درد هم دیده می شود نوشیدن دمنوش داغ به کاهش گلو درد هم کمک می کند.

3- بخور
مطالعات نشان داده است استنشاق بخار گرم به درمان آبریزش بینی کمک می کند. مطالعه ای در سال 2015 روی مبتلایان به سرماخوردگی ثابت کرد که بخور در درمان آبریزش بینی بسیار موثر است. این کار مدت زمان بهبودی را حدود یک هفته کاهش می دهد.
برای بخور کردن به توصیه های زیر توجه کنید:
آب خالص را در ظرفی تمیز روی اجاق گاز قرار دهید. تا جایی حرارت دهید که بخار کند، نگذارید بجوشد، بخار آب جوش صورت شما را می سوزاند.
به مدت 20-30 دقیقه صورتتان را مقابل بخار قرار دهید. نفس های عمیقی از بینی بکشید. اگر صورتتان بیش از حد گرم شد، کنار بروید و به خود استراحت دهید. پس از آن فین کنید تا خلط ها بیرون بیایند.
اگر دوست دارید، چند قطره اسانس ضد احتقان را به آب اضافه کنید. حدود دو قطره در هر 30 گرم آب کافی است.
اکالیپتوس، نعناع فلفلی، کاج، رزماری، مریم گلی، نعناع دشتی، ​​درخت چای -مالهوکا- و روغن آویشن گزینه های خوبی هستند. ترکیبات موجود در این گیاهان -مانند منتول و تیمول- هم در بسیاری از دارو های ضد احتقان بدون نسخه یافت می شوند.
اگر این اسانس ها را ندارید، به جای آن از خشک شده آن ها استفاده کنید. می توانید از این گیاهان دمنوش تهیه کنید و همزمان از آن به عنوان بخور بهره ببرید، همان مزایا را خواهد داشت.

4- حمام داغ
برای رهایی سریع از آبریزش بینی دوش آب داغ را امتحان کنید. حمام داغ درست مثل چای داغ یا بخور موجب کاهش آبریزش و گرفتگی بینی می شود.
برای به دست آوردن بهترین نتیجه، صورت و سینوس های خود را مستقیما در بخار حمام قرار دهید.

5- ظرف نتی
استفاده از ظرف نتی یا نتی پات برای شستشوی بینی –لاواژ بینی- یک روش متداول برای تخفیف مشکلات سینوس است. بیماری سینوس موجب آبریزش بینی و ناراحتی می شود.
ظرف نتی ظرف کوچکی مانند قوری چایخوری است. سالین یا آب نمک گرم را در ظرف می ریزید. سپس با استفاده از ظرف محلول را از طریق یک سوراخ بینی وارد کنید و ازسوراخ دیگر خارج کنید. این کار سینوس را کاملا شستشو می دهد.
نتی پات را از داروخانه تهیه کنید و از روش درست مصرف آن اطمینان حاصل کنید. استفاده نادرست از ظرف نتی ، هر چند به ندرت، می تواند باعث وخامت آبریزش بینی و یا عفونت های سینوس شود.
حتما به جای آب شیر از آب استریل یا قطره ای استفاده کنید.
در صورت تمایل دو تا سه قطره از اسانس های ضد احتقان را که در بالا به آن ها اشاره شد به ظرف نتی اضافه کنید.

6- خوردن غذاهای تند
غذاهای تند آبریزش بینی را بدتر می کنند. اما علایم احتقان را بهبود می بخشند.
اگر می توانید غذای تند را تحمل کنید، آن را امتحان کنید. اما اگر توان خوردن غذای تند را ندارید در ابتدا کمی ادویه تند به غذایتان اضافه کنید و ببینید نتیجه آن روی احتقان بینی تان چگونه است.
از جمله ادویه های تند می توان به انواع فلفل و زنجبیل اشاره کرد. این ادویه جات هم به بدن گرما می دهند و هم راه های هوایی را باز می کنند و مشکلات سینوس را کم می کنند.

7- کپسایسین
به گزارش «بهپو» به نقل از «هلث لاین»، «کپسایسین» یک ماده شیمیایی است که عامل مزه تند فلفل است. این ماده برای درمان درد های عصبی و پسوریازیس مورد استفاده قرار می گیرد، اما اگر آن را روی بینی خود قرار دهید، می توانید به درمان آبریزش بینی ناشی از احتقان کمک کنید.
مطالعات متعدد نشان داده است که کپسایسین بیش از داروی بدون نسخه بودزوناید روی آبریزش بینی تاثیر می گذارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها