رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 393567

حاشیه‌ای بر ادعای هزینه 16 میلیارد دلاری ایران در سوریه، عراق و یمن!

ساعت24-نتیجه‌ای که از این ادعا می‌توان گرفت این است که ایران تنها با صرف 16 میلیارد دلار توانسته در برابر هزینه‌های صدها برابری رقبای منطقه‌ای و جهانی خود، موفق‌تر عمل کند.

خبر زیر را - دیروز- بخش فارسی وب سایت – سعودی- "العربیه" منتشر کرده است:

"کارگروه ویژه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران از سال 2012 تا کنون، بیش از 16 میلیارد دلار برای «حمایت از تروریسم!!» در عراق، سوریه و یمن هزینه کرده است. این گزارش که لینک آن را "مایک پومپئو" وزیر امور خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرده، نوشته است که ایران به وسیله سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران، این اموال را با روش‌های پیچیده‌ای، به شبه‌نظامیان و گروه‌هایی رسانده که به نیابت از تهران در کشورهای منطقه می‌جنگند."

جدای از قضاوت درباره اینکه آیا پول‌های ایران خرج گروه‌های تروریستی شده یا اینکه صرف مبارزه با این گروه‌ها در سوریه و عراق و... شده است؛ چون ایران در این دو کشور حامی دولت‌های مرکزی بوده در حالی که دولت‌هایی چون عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا و متحدان آنها مخالف دولت مرکزی سوریه و حامی گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه بوده اند.. بنابراین یک مغلطه در بطن این خبر مستتر است و آن اینکه اتفاقا این ایران نبوده که پول خود را صرف گروه‌های تروریستی کرده بلکه این عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی و اسراییلی آنها بوده‌اند که طی سال‌های گذشته تمام زور خود را زده‌اند تا با استفاده از گروه‌های نیابتی در سوریه و عراق، حکومت‌های مستقر در این کشورها را با چالش مواجه کرده و در صورت امکان سرنگون کنند و نظم جدیدی مطابق با منافع خودشان در منطقه برقرار سازند، و این ایران بوده که جلوی این سناریو ایستاده است.. بگذریم.

اما به فرض صحت این ادعا، این خبر را در کنار اقرارهای همه‌روزه بسیاری از دولتمردان ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی قرار دهید که مدعی‌اند: ایران منطقه خاورمیانه را تحت نفوذ خود در آورده است؛ همچنین این خبر را در کنار اظهارات چند‌باره ترامپ قرار دهید که مدعی شده ایالات متحده آمریکا از سال 2001 بدین سو بیش از 7 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده و هیچ دستاوردی نداشته است و در واقع به گفته ترامپ " هدر داده است."

اگر این خبرها را در کنار هم قرار دهیم به یک نتیجه‌گیری کلی می‌رسیم: اینکه ایران توانسته با هزینه 16 میلیارد دلار نفوذی در منطقه خاورمیانه به دست آورد که نه آمریکا و نه عربستان سعودی با هزینه‌های چند ده و یا شاید چند صد برابری، فاقد چنین نفوذی هستند.

صورت قضیه بسیار روشن است: اگر جدای از تایید یا تکذیب این خبرها تنها اظهارات و ادعاهای رقبای منطقه‌ای و جهانی ایران را در کنار هم قرار دهیم به چنین نتیجه گیری خواهیم رسید.

مگر تنها این ایران است که در منطقه خاورمیانه هزینه می‌کند؟

تنها در یک مورد چند روز پیش روزنامه گاردین بریتانیا در گزارشی نوشت: دولت عربستان سعودی بودجه 250 میلیون دلاری یک تلویزیون فارسی زبان جدید - که در لندن مستقر است - را تامین می کند.

این ادعا را نه یک رسانه ایرانی بلکه یک رسانه انگلیسی مطرح کرده است و طبیعتا اثبات صحت و سقم آن بر عهده این رسانه انگلیسی است؛ اما همین مشت نمونه خروارها بیانگر و اثبات کننده این حقیقت است که رقبای منطقه‌ای ایران و ایالات متحده آمریکا طی سال‌های گذشته چندین و چند برابر ایران در کشورهای منطقه هزینه کرده‌اند اما در عین حال همواره از افزایش نفوذ منطقه ای ایران می‌نالند؛ در حالی که خود آنها آماری داده‌اند که ایران در 6 سال گذشته – از زمان تقریبی آغاز ناارامی های داخلی در سوریه – مبلغ 16 میلیارد دلار در سوریه، عراق و یمن هزینه کرده است.

این یعنی اینکه به گفته و اعتراف خود آنها ایران توانسته تنها با صرف 16 میلیارد دلار در برابر صدها و شاید هزاران میلیارد دلار هزینه آنها بایستد و تا اینجای کار دست بالا را در معادلات قدرت صحنه ژئوپلتیک خاورمیانه به دست آورد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها