رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 394840

آمار ناامیدکننده از زبان رئیس اتاق تهران

70 درصد فعالان اقتصادی فکر میکنند آینده بدتری داریم

ساعت24-مسعود خوانساری یک دولتمرد باسابقه در ایران به‌حساب می‌آید که حالا چند سالی است در منصب ریاست بازرگانان و صنعتگران تهرانی هرماه یک سخنرانی نسبتاً طولانی در جمع هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران دارد.

خبر
به نظر می‌رسد این رئیس بازرگانان تهرانی از حجم انبوه خبرهای ناامیدکننده اقتصادی که البته خودش < همکارانش در تولید و انتشار آن‌ها نقش دارند نگران شده است و این را برای بحث امروز خود انتخاب کرده بود . او در چهل و سومین نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران که امروز سه‌شنبه برگزار شد تصریح کرد : درحالی‌که محیط کسب‌وکار در کشور باید امید مجدد پیدا کند ولی متأسفانه می‌بینیم که هرروز در رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها و از سوی وزرا، وکلا، مسئولان و... به ناامیدی دمیده می‌شود. این روزها شکایت‌های زیادی را از مشکلات اقتصادی شاهدیم و تقریباً در هر محفل و مجلسی بحث فشارها و مسائل اقتصادی روی زندگی مردم و به‌خصوص در محیط کسب‌وکار مطرح است و شکایت‌های زیادی هم از سوی فعالان بخش خصوصی به اتاق رسیده است.باید قبول کنیم که تحریم‌هایی که به وجود آمده است مخرب بوده و هست و اثراتی را در اقتصاد گذاشته به‌خصوص فشارهایی که از سوی آمریکا و متحدانش اسرائیل و عربستان وجود دارد مؤثر بوده و هرروز چندین شبکه ماهواره‌ای و رسانه‌های مختلف خارجی هم تلاش می‌کنند به ناامیدی در کشور دامن بزنند. اما مهم‌تر از همه این‌ها من فکر می‌کنم که مشکلات داخلی است که اقتصاد کشور را با چالش روبه‌رو کرده؛ خود تحریمی‌هایی که در داخل داریم، عدم تصمیم‌گیری‌ها و یا تأخیر در تصمیم‌گیری‌ها مزید بر علت شده است. همچنین اقدامات غیر کارشناسی معضلات را بیشتر می‌کند .

آینده ناروشن

رئیس اتاق تهران درحالی‌که از تولید و انتشار اخبار ناامیدکننده انتقاد می‌کرد اما فراموش کرد که چند دقیقه قبل خواستار امیدبخشی و اجتناب از ارائه اخبار ناامیدکننده شده بود و در ادامه برخی اخبار ناامیدکننده را به اطلاع حاضران رساند. به‌طور مثال یکی از این خبرهای ناامیدکننده درباره نتایج به‌دست‌آمده از یک پژوهش انجام‌شده به سفارش اتاق تهران درباره ارزیابی فعالان اقتصادی درباره آینده اقتصادی بود. او گفت: بعد از عید نوروز و در ابتدای سال که مسائل اقتصادی شروع شد و شاهد جهش ناگهانی ارز بودیم، تصمیم گرفتیم پژوهش و نظرسنجی را انجام دهیم و ببینیم مشکلات کجاست؟ خوشبختانه این پژوهش به دکتر محسن گودرزی از متخصصان کشور سفارش داده شد و ایشان هم بررسی‌های جامعی روی مسائل اقتصادی و نظرات اعضا نسبت به اتاق انجام دادند. مهم‌ترین مطلبی که می‌توان از این نظرسنجی استخراج کرد این است که 70 درصد افرادی که مورد سؤال قرارگرفته‌اند؛ نظرشان نسبت به آینده اقتصاد ایران مثبت نبوده است و فکر می‌کنند که شرایط اقتصادی بدتر از وضعیت موجود خواهد شد.

مقایسه ایران و ترکیه

خوانساری در بخشی از سخنانش به تجربه ترکیه اشاره کرد و توضیح داد : ترکیه هم در ماه‌های گذشته نزدیک 90 درصد ارزش پول ملی‌اش را از دست داد ولی مشکلاتی که در ایران پدیدار شد را نداشت و اقتصادش پیش رفت. من فکر می‌کنم اگر تحریم‌ها هزار مشکل برای کشور ما داشته و دارد ولی یک فایده هم دارد که می‌تواند موقعیت خوبی باشد برای اینکه ما خودمان را از اتکایی که به نفت داریم نجات دهیم و این اتفاق خوبی است که با شناخت نسبت به پتانسیل‌های داخلی یمان بتوانیم تصمیم بگیریم. همین اتفاق در دهه 80 برای ترکیه رخ داد؛ آن زمان آن‌ها 3 میلیارد دلار صادرات داشتند ولی با اصلاحاتی که صورت گرفت این عدد امروز به 160 میلیارد دلار رسیده است. قطعاً در کشور ما موقعیت‌ها و پتانسیل‌های صادراتی بسیار زیادی وجود دارد و این موقعیت بسیار خوبی است. چرا نگران قیمت ارز هستیم؟ الآن در تصمیماتی که می‌گیریم به‌جای اینکه صادرات را تقویت کنیم و مشکلاتی که پیش روی صادرات هست را برداریم؛ چالش‌ها را بیشتر کرده‌ایم.

یارانه بنزین به ثروتمندان

او به بررسی که در اتاق تهران روی یارانه سوخت و بنزین صورت گرفته هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 90 میلیون لیتر سوخت بنزین هزارتومانی در کشور مصرف می‌کنیم که اگر قیمت آن را با دلار 12 هزارتومانی در نظر بگیریم می‌شود 7 سنت در صورت که در نزدیک‌ترین کشورهای اطراف ما یعنی عراق و افغانستان به ترتیب بنزین با 63 سنت و 73 سنت عرضه می‌شود و تنها کشوری که باقیمت پایین‌تر از ما در جهان بنزین عرضه می‌کند؛ ونزوئلا هست که قیمت بنزین در آن حدود 2 سنت است. ما باید تصمیم‌گیری درباره بنزین را هر چه زودتر انجام دهیم و به نتیجه‌های بسیار خوبی خواهیم رسید. قبلاً سهمیه بنزین را بر اساس ماشین می‌دادیم ولی پیشنهاد ما این است که بنزین را حتماً به فرد بدهیم؛ آمارهایی که ما استخراج کرده‌ایم نشان می‌دهد بین دهک‌های یک تا 10، دهک اولی بیش از 25 برابر دهک آخری از یارانه بنزین استفاده می‌کند، دهک اول 1.1 استفاده می‌کند از یارانه بنزین و دهک 10، 25.6؛ که این اصلاً عادلانه نیست و با توجه به همین بهتر است به‌جای اینکه بنزین را به وسایل نقلیه بدهیم به سرانه مردم بدهیم. باید بنزین را آزاد کنیم و از این راه می‌توانیم 4 میلیارد دلار یعنی حدود 20 میلیون لیتر صادرات بنزین به کشورهای همسایه باقیمت 50 سنت در روز داشته باشیم. این طرح می‌تواند درآمد ریالی به همراه داشته باشد و خیلی از بدهی‌های دولت به پیمانکاران، بانک‌ها و... پرداخت شود. نکته مهم این است که هرچه زودتر تصمیم‌گیری شود، قطعاً به نفع اقتصاد خواهد بود و جلوی قاچاق گرفته می‌شود و از این مثال‌ها 100 ها مورد می‌توان مطرح کرد و خواسته ما از کمیسیون‌های اتاق این است که طرح‌ها و پیشنهادهای راهگشای خود را مطرح کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها