رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395156

برنامه جدید آمریکا درباره اقلیت‌های دینی در عراق

ساعت24-سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد که یک کمک 178 میلیون دلاری به گروههای مذهبی ستم دیده در عراق کمک می کند.

سفارت آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که 'جان سولیوان' معاون وزیر امور خارجه آمریکا طی سفر خود به بغداد مجددا بر تعهد عمیق آمریکا در کمک به گروه های مذهبی ستم دیده از جمله در عراق تاکید کرد.

گزارش به نام و ماهیت این گروهها اشاره نکرده است.

در این بیانیه ادعا شده است که با احتساب این کمک تکمیلی، آمریکا از سال 2017 تاکنون حدود یک میلیارد دلار کمک های توسعه ای و امنیتی به عراق ارائه کرده است.

این سفارت خانه در ادامه اعلام کرد که اولویت در تخصیص 300 میلیون دلار از این مبلغ به مناطق جغرافیایی مانند دشت نینوا (شمال) که اقلیت های مذهبی در آن متمرکز هستند داده شده است.

همزمان توئیتر عربی وزارت امور خارجه آمریکا در توئیتی از ضیافت ناهار 'داگلاس سیلیمان' سفیر آمریکا در بغداد به افتخار جان سولیوان معاون وزیر خارجه این کشور در جریان سفر به بغداد با حضور تعدادی از رهبران اقلیت های دینی عراق خبر داده است.

در این خبر کوتاه بدون اشاره به جزئیات و محورهای مطرح شده در جلسه، به این جمله اکتفا شده است که سولیوان بار دیگر بر آنچه حمایت واشنگتن از اقلیت های عراق و نیز اهمیت تسامح دینی و احترام به همه ادیان خوانده، تاکید کرده است.

سفر معاون وزیر امور خارجه آمریکا به عراق درحالی است که در روزهای گذشته بسیاری از نمایندگان پارلمان جدید این کشور از ضرورت تصویب قانونی در پارلمان برای پایان بخشیدن به حضور نظامی آمریکا در کشورشان سخن می گویند.

برخی شخصیت های سیاسی و حزبی عراق نیز در هفته های اخیر با تشریح مداخلات مستقیم - و البته ناکام - مقامات آمریکایی در روند تشکیل ائتلاف بزرگ پارلمانی و دولت جدید این کشور خواستار برخورد مناسب با این موضوع شده اند.

تعدادی از رهبران عراقی نیز اخیرا در دیدار مقامات آمریکایی از جمله در جریان سفر جاری سولیوان، ضرورت احترام به استقلال و حاکمیت ملی عراق را به آنها گوشزد کرده اند.

گفتنی است: آمریکایی ها که در سال 2011 بدلیل شکست ها و ناکامی های مکرر، مجبور به ترک خاک عراق شده بودند در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند.

با اعلام پایان نظام داعش در عراق در اوایل آذرماه جاری بسیاری از احزاب، شخصیت ها و رسانه های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور آمریکا تحت پوشش ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با داعش در کشورشان، بیش از پیش خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شده اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها