رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395211

خشم چیست و چگونه میتوانیم خشم خود را کنترل کنیم؟

ساعت 24-خشم نیز مانند بسیاری از احساس ها و رفتارهای انسانی لازمه داشتن زندگی خوب و مناسب است و در مواقع مناسب، فوایدی نیز برای فرد به همراه دارد. به گونه ای که در موقعیت هایی نظیر خطر و تهدید، بروز دادن خشم می تواند جان ما را نجات دهد. پس خشم هم می تواند مثل بقیه عواطف انسان کاربردی و مفید باشد. اما این که خشم و راهکارهای کنترل آن چیست را در ادامه بخوانید.

نوع بروز خشم در همه انسان ها یکسان نیست و می تواند به صورت های مختلفی نمایان گردد. به طوری که در برخی افراد واکنشی جنون آمیز و در برخی دیگر بسیار جزئی است. همچنین خشمگین شدن در انسان آثار فیزیولوژیکی به همراه دارد که عبارت اند از افزایش ضربان قلب، فشار خون و میزان ترشح هورمون ها.


ولی به هر حال بایستی راه های کنترل پرخاشگری را بیاموزیم تا از رخ دادن اتفاقات ناگوار و بسیاری از ناراحتی ها جلوگیری به عمل آوریم. عدم توجه به این مسئله روابط عاطفی، کاری و ... شما را دچار مشکل می کند.
برای این که خشم خودمان را کنترل کنیم چه کارهایی انجام دهیم؟

علل مختلفی می تواند برای برانگیختن خشم در ما وجود داشته باشد ولی به هرحال باید آن را کنترل کنیم و از صدمات و مشکلات پیش رو جلوگیری کنیم. راهکارهای زیر انواع گوناگونی از کارها به شمار می رود که می تواند برای ما هم مفید واقع شود.

داشتن ایمان به خداوند

ایمان قلبی داشتن به خداوند مانند یک نیروی درونی موجب آرامش در فرد می شود.

زندگی و لذت از زمان حال

با عملی کردن این شیوه، زندگی شما آرامش بیش تری خواهد داشت و از استرس آینده و غم و اندوه گذشته به دور خواهید بود. عدم توجه به این موضوع شما را پرخاشگر و عصبی می کند.

انجام ورزش های هوازی

ورزش در کنترل خشم شما در بلند مدت معجزه می کند. برای بهره مندی از روش مناسب در کنترل خشمتان ورزش های هوازی مانند دویدن، شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی سریع، کوه پیمایی را در لیست برنامه های زندگی تان قرار دهید.

یافتن علت خشم

اگر می بینید گرسنگی، خستگی، تغییرات هورمونی، دردهای مزمن و حاد، وضعیت جسمانی موجب خشم شما می شود، می توانید با آگاهی از این علل پیش گیری کنید.

عشق ورزیدن

سعی کنید به دوستان و اطرافیان خود در محیط های کار و خانواده تان محبت و عشق بورزید و با مهربانی و دوست داشته شدن بر خشم خود کنترل یابید.

نوشتن احساسات

سعی کنید خودتان را از شر افکار و احساسات منفی خلاص کنید. یکی از این راه ها آن است که احساساتتان را به روی کاغذ بیاورید و عکس‌العمل های خود به هنگام خشمگین شدن را مورد ارزیابی قرار دهید. با داشتن روحیه و انرژی مثبت و انجام کارهای شاد شما کمتر عصبانی خواهید شد.

لازم به ذکر است که اثرات خشم های درونی بسیار زیاد است و به فرد آسیب های فراوانی وارد می کند. با دارا بودن خشم درونی، مشکلات جسمانی و روحی گریبان گیر فرد خواهد بود. پس با آگاهی از علل خشم در خود، این واکنش هیجانی را کنترل کرده و از آثار مخرب آن در امان بمانید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها