رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395405

هشدار! مراقب کپی اطلاعات کارت‌های بانکی با کارتخوان‌های جدید باشید

ساعت 2-پلیس فتا به شهروندان هشدار داد که هنگام استفاده از کارت های عابربانک مراقب دستگاه هایی که اطلاعات کارت را کپی می کنند، باشند.

2
امروزه مردم با استفاده از کارت‌های بانکی و یا به صورت اینترنتی به خرید و فروش و تهیه اقلام مورد نیاز خود اقدام می‌کنند و کمتر کسی را سراغ داریم که حجم قابل توجهی از پول نقد را با خود حمل کند، در حال حاضر اغلب افراد حتی خریدهای کم بهای خود را نیز از طریق کارت‌های عابربانک انجام می‌دهند که این موضوع نشان از حضور چشمگیر و نقش این کارت‌ها در زندگی افراد دارد.

برخی افراد از طریق اینترنت به خرید کالای مورد نیاز خود اقدام می‌کنند، اما با وجود آسایش و امنیت بالا، امکان سرقت اطلاعات و در نتیجه سرقت پول کاربر از طریق حملات فیشینگ و موارد مشابه وجود دارد، اما در حال حاضر مشکل جدیدی در حوزه خرید با استفاده از کارت‌های بانکی به‌ وجود آمده و مدتی است که سرقت‌هایی به‌ صورت اسکیمینگ خبرساز شده‌اند.

این نوع از سرقت‌ها از دو طریق عابربانک و دستگاه‌های پز صورت می‌گیرد و شیوه کار آن بسیار ساده و البته حرفه‌ای است.

در این نوع از سرقت، سارق بخش جدیدی را به عابربانک متصل می‌کند که تفاوت بسیار کمی با شکل اصلی عابربانک دارد، همچنین در این روش یک بخش جدید به قسمت کارت‌خوان افزوده می‌شود و از طریق این بخش سارق می‌تواند تمام اطلاعات کارت کاربری را که کارت خود را وارد دستگاه می‌کند، ذخیره کند.

شیوه سرقت و کلاهبرداری (اسکیمینگ) در دستگاه‌های پز به این صورت است که سارق، اسکیمر را روی دستگاه نصب می‌کند و فروشنده یا همان سارق که کارت‌خوان را پشت پیشخوان قرار داده است، کارت مشتری را روی آن می‌کشد و پس از وارد کردن رمز توسط فروشنده به همین سادگی تمام اطلاعات فرد در اختیار سارق قرار می‌گیرد.

این در حالی است که چندی پیش بانک مرکزی در اطلاعیه از نصب آنتی اسکیمرها بر روی دستگاه‌های عابر بانک خبر داده بود تا از وقوع سرقت و کلاهبرداری از حساب هموطنان توسط سودجویان جلوگیری شود.

با بالا رفتن میزان شکایات مردمی در رابطه با این موضوع و افزایش سرقت اطلاعات حساب بانکی شهروندان، نکته‌ قابل توجه بحث امنیت حساب کاربران و شهروندان است، چراکه هر زمان ممکن است که افراد سودجو دست به سرقت اطلاعات حساب بانکی شهروندان بزنند و تمام موجودی حساب آن‌ها را خالی کنند و این موضوع می‌تواند به یک تهدید جدی در حوزه بانکی در کشور تبدیل شود، زیرا با انجام هر بار خرید توسط شهروندان این امکان وجود دارد که با اعلام رمز بانکی به فروشنده و حضور افراد سودجو در مراکز خرید، کلاهبرداری از خریداران کالا در مراکز خرید صورت پذیرد.

آخرین شکایتی که در خصوص سرقت اطلاعات حساب بانکی شهروندان به پلیس گزارش شد مربوط به استان البرز می‌شود. بر اساس این گزارش در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتای استان البرز و اعلام شکایتی مبنی بر اینکه مبالغ هنگفتی از حساب آن‌ها کسر شده است، پیگیری موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان قرار گرفت.

سرهنگ محمد اقبالی رئیس پلیس فتا استان البرز در رابطه با این موضوع گفت: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی و دستگیری 9 نفر از اعضای این باند شدند که این افراد با اجاره یک دکه در مسیر گذر مسافران از استان البرز به کپی کارت‌های بانکی آنان اقدام کرده و به این شیوه از 120 نفر از شهروندان به میزان 20 میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بودند.

وی با بیان اینکه شگرد متهمان برای کلاهبرداری به این صورت بود که در ابتدا یک زن و شوهر با هویت جعلی به اجاره یک دکه در شهرستان نظرآباد استان البرز اقدام کرده و با استفاده از یک دستگاه کارتخوان، کارت‌های بانکی مشتریان را کپی و رمزهای آن‌ها را نیز یادداشت و با همین شیوه و به‌صورت باندهای چندنفره در شهرهای کرج، تهران و قزوین از مشتریان خود کلاهبرداری کرده‌اند،گفت: سردسته این باند کلاهبرداری در خارج از کشور به سر می‌برد که از سوی پلیس اینترپل تحت تعقیب است.

در همین رابطه سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اسکیمرها و سوء استفاده کلاهبرداران و سودجویان، گفت: امروزه از اسکیمرها در حوزه‌های مختلف مانند کپی کردن کارت‌های ثبت ورود و خروج کارمندان ادارات در زمان ساعت زنیشان استفاده می‌شود.

وی در ادامه افزود: این دستگاه برای کپی کردن از کارت‌هایی که نوار مغناطیسی دارند، بهره‌برداری می‌شود، از جمله این موارد کپی کردن کارت بانکی است.

سرهنگ کاظمی در پاسخ به این سوال که چرا این دستگاه به صورت آزاد در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد و امکان کلاهبرداری آسان با استفاده از این دستگاه وجود دارد، گفت: فروش چاقو نیز در بازار آزاد است و همان گونه که می‌توان از چاقو در کارها به طور صحیح استفاده کرد، به تبع آن از چاقو به عنوان سلاح سرد نیز یاد می‌شود و سارقان از این وسیله نیز استفاده می‌کنند تا اعمال مجرمانه خود را پیش ببرند، استفاده از اسکیمر نیز به همان گونه است، حال اگر از این دستگاه در مسیر نادرست استفاده شود، به ابزاری برای کلاهبرداری از شهروندان تبدیل خواهد شد.

وی افزود: فروش اسکیمرها در بازار آزاد است و اینکه چه افرادی برای تهیه آن اقدام می‌کنند، مشخص نیست و از طرفی هم بحث قاچاق این دستگاه مطرح است که چگونه این دستگاه تهیه می‌شود.

رئیس پلیس فتا تهران گفت: متوسط در هر ماه 3 نفر از سودجویان در رابطه با موضوع اسکیمرها شناسایی و دستگیر می‌شوند.

وی گفت: شهروندان به هنگام خرید به هیچ عنوان رمز کارت بانکی خود را به فروشندگان اعلام نکنند، همچنین از در اختیار گذاشتن کارت عابر خود به دیگران امتناع کنند و اگر قصد خرید دارند شخصا کارت بانکی را از دستگاه پز عبور دهند و عملیات خرید را تکمیل و از خرید کردن از افراد ناشناس و غیر معتبر خودداری کنند.

سرهنگ کیوان ظهیری رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در گفتگو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با کلاهبرداری از شهروندان با استفاده از دستگاه‌های اسکیمر گفت: مغازه داران و فروشندگان موظف هستند که دستگاه‌های کارتخوان را در اختیار مشتریان قرار دهند.

وی افزود: گاهی اوقات مجرمان با استفاده از یک وسیله تجهیزاتی به نام «اسکیمر» انجام جرم سایبری را برنامه‌ریزی و طراحی می‌کنند، به این صورت که در کنار دستگاه‌های کارتخوان دستگاه «اسکیمر» را قرار می‌دهند و اقدام به سرقت اطلاعات کارت مشتریان و خریداران می‌کنند.

سرهنگ ظهیری ادامه داد: زمانی که مشتریان برای انجام خرید به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند به هیچ وجه رمز کارت بانکی خود را در اختیار فروشندگان قرار ندهند و خود نسبت به وارد کردن رمز بانکی برای انجام مراحل خرید اقدام کنند، تا از حساب و کارت بانکی‌شان سوءاستفاده نشود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها