رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395424

درآمد ۵۰هزار میلیاردی استان تهران/زنگ خطر رشد جمعیت به صدا درآمد

ساعت24-رییس سازمان مدیریت استان تهران با اشاره به درآمد ۵۰ هزار میلیاردی استان تهران، گفت: سند آمایش استان تهران در حال نهایی شدن است.

صبح امروز نشست تبیین اسناد توسعه استان تهران با حضور محمد حسین مقیمی استاندار تهران، نعمت اله ترکی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و همچنین فرمانداران، بخشداران، شهرداران، دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی شهر و شهرستان های استان تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران مهمترین چالش ها و برنامه های توسعه ای استان منطبق بر سند آمایش و اسناد توسعه استان و شهرستان های تابعه را تشریح کرد.

ترکی گفت: در ۶ ماهه دوم سال جاری همه سازمان ها و دستگاه های نظارتی بر مبنای سند توسعه حرکت می کنند و ارزشیابی دستگاه های اجرایی هم بر مبنای اجرای این سند انجام می شود. در سال ۱۴۰۰ حتی اگر ۸۰ درصد سند را اجرایی کنیم کار بزرگی انجام داده ایم.

وی افزود: این سند در سه مجلد برای ۱۶ شهرستان تهران در امور تولیدی، زیربنایی، اجتماعی و فرهنگی آماده شده است.

وی با اشاره به اسناد توسعه ای پیش و پس از انقلاب اسلامی، توضیحات خود را با این پرسش آغاز کرد که چرا طی ۴۰ سال نتوانسته ایم برنامه ها را اجرایی و مشکلات را حل کنیم ؟

ترکی گفت: برنامه های پیش از انقلاب مسئله محور بود، پس از انقلاب برنامه ها حول محور دفاع مقدس و جنگ تحمیلی تهیه و پس از اتمام جنگ هم برای بازسازی ویرانه ها برنامه ریزی شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه به تلاش شبانه روزی استاندار تهران و همگامی وی با اعضای شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران در سفر به ۱۶ شهرستان اشاره کرد و توضیح داد: این سفرها با برنامه ششم توسعه و تدوین اسناد توسعه ای هر شهرستان همزمان شد. پس از آن در سازمان مدیریت و برنامه ریزی با حضور فرماندار و معاونین و کارشناسان به صورت شبانه روزی سند توسعه هر شهرستان را بررسی و تدوین کرده و ترسیم سیمای کلی استان و توسعه را از شهرستان ها آغاز کردیم.

ترکی با بیان اینکه استان تهران ۱۷ درصد جمعیت کشور را شامل می شود، افزود: استان و شهر تهران رتبه اول و شهرستان های استان تهران رتبه های ۸ تا ۱۴ جمعیت در کشور را دارند که این مهم هم تهدید و هم فرصت است. از سال ۳۵ تا ۹۵ تراکم جمعیت استان تهران به هزار نفر رسیده در حالی که میانگین کشوری ۴۹ نفر است.

وی ترکی با بیان اینکه زنگ خطر افزایش جمعیت در استان تهران به صدا در آمده است، بیان کرد: تراکم جمعیتی در بهارستان نزدیک به ۱۰ هزار نفر است و دلیل آن این است هر جا زمین و ساختمان بود جمعیت را مستقر کردیم. هم اکنون بیشتر جمعیت در نیمکره غربی استان مستقر شده که طبیعی است تمام خدمات به این سمت برود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، با بیان اینکه روند تقسیمات سیاسی نیازمند اصلاح است، گفت: استقرار جمعیت یعنی استقرار زیرساخت، خدمات و افزایش آن به معنای تشکیل یک استان دیگر است، چه اشکالی دارد جمعیت یک روستا ۱۰ هزار نفر باشد و ما خدمات را به آنجا ببریم و از ایجاد یک استان دیگر جلوگیری کنیم. روند تغییر کاربری نظام سکونتگاهی هم در پی روند تغییر شهرنشینی و روستا نشینی ایجاد شده است.

ترکی، تداخل و تمرکز نظام تصمیم گیری ملی، استانی و محلی ، تعارض و ابهام در مدیریت حریم شهرها، فقدان نظام مدیریت یکپارچه شهر تهران را از جمله چالش های استان عنوان کرد و گفت: پیش از این برنامه توسعه ای نداشتیم و نمی دانستیم به طور دقیق مشکل کجاست اما هم اکنون هم عارضه یابی کردیم و با سه نگاه ، توجه به گذشته، حال و نگاه به آینده برنامه تدوین کرده و بر اساس آن حرکت می کنیم.

وی در ادامه به درآمد ۵۰ هزار میلیاردی استان و سهم قابل توجه در تولید کشور اشاره کرد و گفت: ضریب بازگشت درآمدهای استان بسیار مهم است و باید به آن بها داده شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه به سیمای اجتماعی ، فرهنگی و تولیدی استان در سند توسعه برنامه ششم اشاره کرد و افزود: سرانه تخت بیمارستانی به ازای هر ده هزار نفر در استان تهران ۷ و در کشور ۱۹ تخت است که این مهم در دستورکار دولت قرار گرفت و امروز در همه شهرستان ها استان دارای بیمارستان هستند.

ترکی گفت: در سند توسعه استان تهران محرومیت ها و پیشران های توسعه ای هر شهرستان را به تفکیک و با توجه به تخصص آن ها تشریح کرده ایم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، همچنین به نهایی شدن سند آمایش استان تهران اشاره کرد و گفت: این سند با جهت گیری کاهش عدم تقارن و معرفی بهترین مزیت ها برای رشد و جهش اقتصادی در ۸ فصل تدوین شد که سناریوهای امتداد وضعیت موجود، ساماندهی و مداخله جدی (تمرکز زدایی) و اصلاحات ساختاری نظام مدیریتی در آن دیده شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها