رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395427

ظریف تحریم‌های اخیر آمریکا را اوج بی اعتنایی به حاکمیت قانون و حقوق بشر خواند

ساعت24-وزیر خارجه ایران تحریم‌های اخیر آمریکا را ناقض دو دستور دیوان بین‌المللی دادگستری خواند و این تحریم‌ها را اوج بی اعتنایی به حاکمیت قانون و حقوق بشر برشمرد.

ظریف
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی فهرست جدید تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت: «تحریم‌های اخیر ایالات متحده ناقض دو دستور دیوان بین‌المللی دادگستری است: ممانعت نکردن در تجارت کالاهای مربوط به امور انسانی و پرهیز از تشدید اختلافات؛ این یعنی اوج بی اعتنایی به حاکمیت قانون و حقوق بشر تمامی مردم.»

وی افزود: «دشمنی رژیم قانون شکن آمریکا علیه ایرانی‌ها با اعتیاد به تحریم‌ها تشدید شده است.»

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف چهارشنبه شب 25 مهر ماه نیز در توئیت دیگری نوشت: «اعتیاد آمریکا به تحریم، از کنترل خارج شده است. یک بانک خصوصی ایرانی که در واردات غذا و دارو نقش محوری دارد به خاطر آنکه با ۸ واسطه به نهاد دیگری مرتبط است که آن هم خودسرانه تحریم‌شده در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است. برای قیاس [در نظر داشته باشید] که همه انسان‌های روی زمین با شش درجه جدایی به هم مرتبطند. محاسبات ریاضی‌اش با شما.»

اشاره ظریف به نظریه‌ای موسوم به «شش درجه جدایی» است که طبق آن انسان‌ها و هر چیز دیگر در کره زمین را با حداکثر ۶ واسطه می‌توان به هم مربوط کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز دیروز چهارشنبه 25 مهر ماه تحریم‌های بی اعتبار جدید آمریکا را توهین آشکار ایالات متحده به ساز کارهای حقوقی و بین‌المللی و ناشی از کینه ورزی کور دولت آمریکا با ملت ایران خواند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه 24 مهر ماه اعلام کرد شبکه‌ای متشکل از ۲۰ شرکت و بانک ایرانی را به بهانه حمایت مالی از «بنیاد تعاون بسیج» به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

این اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا در پی خروج آمریکا از برجام که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در 18 اردیبهشت ماه صورت گرفت، انجام شده است. ترامپ در همین راستا اعلام کرد که تحریم‌های هسته‌ای که ذیل برجام رفع شده بودند در دو دوره 90 روزه و 180 روزه مجددا باز خواهند گشت.

رئیس جمهور آمریکا در همین خصوص شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم‌ها قرار است از 13 آبان‌ماه وارد فاز عملیاتی شوند.

نام 20 شرکت، بانک و شرکت سرمایه‌گذاری ایرانی که در بیانیه سه‌شنبه 24 مهر ماه دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده به این شرح است: شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه مهرآوران، گروه بهمن، شرکت تولید زینک بندرعباس، بانک ملت، بنیاد تعاون بسیج، شرکت کالسیمین، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت تراکتورسازی ایران، شرکت توسعه معادن زینک ایران، بانک مهر اقتصاد، گروه مالی مهر اقتصاد، شرکت سرمایه‌گذاری نگین ساحل رویال، بانک پارسیان، شرکت کاتالیست شیمیایی پارسیان، شرکت ذوب زینک قشم، بانک سینا، شرکت سرمایه‌گذاری طبیعت‌گردان آتیه ایرانیان، شرکت سرمایه‌گذاری تکتار، شرکت مهندسی تکنوتار و شرکت اسیدسازی زنجان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها