رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395441

بلومبرگ: آمریکا عراق را مجبور کرد قرارداد با زیمنس را لغو کند و با جنرال الکتریک قرارداد امضا کند

ساعت24-بلومبرگ گزارش داد که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای افزایش نفوذ خود درعراق، بغداد را تحت فشار قرار داد تا قرارداد 15 میلیارد دلاری با شرکت آلمانی «زیمنس» را لغو کرده و به جای آن با شرکت «جنرال الکتریک» به توافق برسد.

به گزارش بلومبرگ، به نقل از دو مقام دولتی آمریکا نوشت، مقام های ارشد این کشور به حیدر العبادی نخست وزیر عراق هشدار داده بودند که اگر دولت وی توافق با زیمنس را بپذیرد آینده روابط عراق و آمریکا در مخاطره قرار خواهد گرفت. پس از این هشدار، عراق در روزهای اخیر یادداشت تفاهمی را با شرکت آمریکایی جنرال الکتریک امضا کرد.

«گرت مارکویز» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: این بخشی از کارزار قوی مشارکت در تشکیل دولت عراق و تلاش هدفمند برای حمایت از دولت آن کشور و کاهش نفوذ ایران است.

مقام های آمریکایی گفتند که کشورشان همچنین یک یادداشت تفاهم فراگیرتر با عراق امضا کرده تا بخش انرژی آن را توسعه داده و به یک کشور مستقل در حوزه انرژی تبدیل کند. اما آمریکا در این طرح با ناکامی مواجه است زیرا عراق فاقد زیرساخت ها برای استفاده از منابع خود است و برای گاز طبیعی به واردات آن از ایران متکی است.

«جو کایزر» مدیرعامل زیمنس اواخر ماه سپتامبر با العبادی دیدار کرد تا در مورد ایجاد ظرفیت یازده گیگاواتی برق گفت وگو کند. این طرح قرار بود ظرف چهار سال اجرا شده و هزاران شغل ایجاد کند. هدف آن بود تا تمام بخش برق عراق متحول شده و زیرساخت های لازم ایجاد شود.

از سوی دیگر، آمریکایی ها سعی دارند که توافق میان عراق و جنرال الکتریک را تا پنجم نوامبر (14 آبان) نهایی کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها