رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395453

دردسر تازه برای رئیس‌جمهور شرکت دار آمریکا

دمکرات‌ها : ترامپ اسناد معاملاتش با عربستان را بدهد

ساعت24-دردسرهای شرکت داری و داشتن منافع احتمالی تجاری شرکت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی ترامپ با کشورهای گوناگون مثل روسیه و عربستان پایانی ندارد.

خبر
پس‌ازآنکه رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد نمی‌تواند عربستان سعودی را از دست بدهد و این کشور را متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه معرفی کرد و گفت امیدوارم شاه و شاهزادهای حاکم بر عربستان در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی نقش نداشته باشند حالا دموکرات‌ها با ارسال نامه سرگشاده به ترامپ خواستار شفافیت در مناسبات شرکت‌هایش با عربستان شده‌اند. دمکرات‌های آمریکا در نامه‌ای سرگشاده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور را تحت‌فشار قرار داده و خواستار ارائه گزارش‌ روابط مالی او با عربستان سعودی شده‌اند. آن‌ها که این نامه را در گرماگرم گمانه‌زنی‌ها در مورد سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان نوشته‌اند در مورد تأثیرگذاری احتمالی "منافع" رئیس‌جمهور در موضع او در برابر عربستان هشدار داده‌اند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، سناتورهای آمریکا از ترامپ و پسرانش که شرکت‌های او را مدیریت می‌کنند خواسته‌اند، اسناد مربوط به تراکنش‌های مالی سازمان‌های متعلق به ترامپ با پادشاهی عربستان طی ۱۰ سال گذشته را علنی کنند.به‌غیراز این، آن‌ها خواستار اطلاعاتی درباره مذاکرات مربوط به معاملات احتمالی بین عربستان سعودی و سازمان‌های متعلق به ترامپ و اطلاعات مرتبط با هدایای احتمالی شهروندان عربستان سعودی به رئیس‌جمهور شده‌اند.ترامپ که در مبارزات انتخاباتی خود به سودآوری روابط تجاری خود با عربستان سعودی و شهروندانش مباهات می‌کرد روز سه‌شنبه در توییتر نوشت، از "هیچ منفعت مالی در مورد عربستان سعودی" برخوردار نیست.

او سرپرستی شرکت‌های خود را بعد از نشستن بر مسند ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ به پسرانش دونالد جونیور و اریک سپرده، اما سهم خود را نگه‌داشته است.بعد از ناپدید شدن جمال خاشقجی ترامپ اظهارات متناقضی ارائه کرده است. او از سویی ریاض را تهدید کرد که در صورت روشن شدن دست داشتن در این ماجرا با "مجازاتی شدید" مواجه خواهد شد. اما از دیگر سو بر اهمیت شراکت با عربستان سعودی و صادرات میلیاردی تسلیحاتی آمریکا به این کشور اشاره‌کرده و خواستار توجه به بی‌گناهی احتمالی عربستان شده است.

ترامپ چهارشنبه این مسئله که احتمالاً درصدد "لاپوشانی" جنایت احتمالی عربستان در مورد خاشقجی است را رد کرد و در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «به‌هیچ‌وجه. من فقط می‌خواهم بفهمم چه اتفاقی افتاده است.» او گفت، انتظار دارد تا پایان هفته روشن شود بر سر خاشقجی چه آمده است.مقام‌های ترکیه معتقدند که خاشقجی بعد از ورود به کنسولگری عربستان در ترکیه به "قتل رسیده" است. روزنامه واشنگتن‌پست که از بازگشت خاشقجی، ستون نویس خود مأیوس شده اقدام به انتشار آخرین گزارش احتمالی او کرده است.او در این گزارش بر اهمیت وجود رسانه‌های آزاد برای جهان عرب تأکید کرده و نوشته است، جهان عرب با "پرده‌ای آهنین روبروست که نه توسط عاملان خارجی بلکه توسط نیروهای داخلی قدرت‌طلب تحمیل‌شده است." او تأکید کرده که جهان عرب نیازمند مدرن‌سازی رسانه‌هاست به‌نحوی‌که "شهروندان بتوانند در جریان رویدادهای سراسر جهان قرار بگیرند."با توجه به ظن شدیدی که در مورد قتل خاشقجی وجود دارد استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که ممکن است سفرش برای شرکت در یک کنفرانس بزرگ اقتصادی در ریاض لغو شود.از خاشقجی اثری نیست. او دوم اکتبر وارد کنسولگری کشورش در استانبول شد. مقام‌های ترکیه بر این نظرند که این منتقد پادشاهی سعودی در کنسولگری به دست مأموران به قتل رسیده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها