رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395462

ارز سه نرخی فساد میآورد/ اقتصاد دولتی پدر مملکت را درآورده است

ساعت24-رئیس اتاق بازرگانی همدان معتقد است: ارز سه نرخی قطع به یقین باعث فساد می‌شود بنابراین ارز باید تک نرخی شود.

علی‌اصغر زبر دست در آیین تقدیر از صنعتگران و معدنکاران استان همدان افزود: زحمات دولت روحانی بر کسی پوشیده نیست. اگر همان دوستان سنگ جلوی راه برجام نمی‌انداختند شاید خیلی از آن به نتیجه می‌رسید. تقریبا بخشی از دولت در زمینه برجام فرصت سوزی کرد درحالیکه اگر از فرصت پیش آمده استفاده می‌کرد خیلی از مسائل ما را حل کرده بود.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان تاکید کرد: مصوبه اخیر مجلس درباره FATF لازمه کار ماست و تولیدکننده و صنعتگران می‌دانند که لازمه کار تولید کننده است و نمی توانیم بدون شفاف سازی کاری انجام دهیم و بدون اینکه وضعیت مالی کشور را هم برای خود و بیرون روشن نکنیم کارجلو برود.

زبردست ضمن تأکید بر اینکه باوجود همه گرفتاری‌های پیش آمده، فعالان اقتصادی در استان کمترین مشکل را داشتند، خاطرنشان کرد: هنوز گرفتاری فعالان اقتصادی از بانک و بیمه و مالیات رها نشده، گرفتار مسائل دیگری شدند یعنی این چنین فشار سنگینی وارد معرکه شده که مشکلات دیگر را فراموش کردند. البته در موضوع تأمین اجتماعی و امور مالیاتی بسیار خوب عمل شده و فشار را کم کردند ولی مقداری مشکلات بانکی وجود دارد که آن هم مربوط به بخشنامه‌های دولت است که نمی‌توانند برطرف کنند.

زبردست تصریح کرد: بانک مرکزی، بدهی بانک ثامن الحجج 32 هزار میلیارد تومان را از کجا پرداخت می‌کند؛ منبع پرداختی که در بودجه نیامده است. 75 هزار میلیارد ارقام بانک‌ها را از کجا می‌خواهد تأمین کند. ارز سه نرخی قطع به یقین باعث فساد می‌شود بنابراین ارز باید تک نرخی شود.

وی خاطرنشان کرد: ارز 4200 تومانی یک انتظاری را ایجاد کرد و منجر شد تا 22 هزار پرونده در بانک مرکزی ایجاد شده و به یک عده‌ای ارز دادند و به عده‌ای هم ندادند؛ ارز "نیما" به دست تولیدکننده نرسید بلکه تاجران آن را گرفتند. یک چک برگشتی صورت مسأله صنعتگر را به هم می‌ریزد. سوال این است مبارزه با گروه هایی که ارزهای 4200 تومان گرفتند و کالایشان را با ارز آزاد فروختند به غیر از تاجران موبایل چه شد؟

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان یادآور شد: صادرات غیرنفتی 45 هزار میلیارد دلار بوده است که سهم بخش خصوصی هفت تا 9 میلیارد دلار است و بقیه آن برای پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها است در حالیکه این دو گروه 3 میلیارد دلار بیشتر وارد سامانه "نیما" نکردند.

وی تصریح کرد: بعضی از تولید کنندگانی که در این شرایط اقتصادی توانستند خودشان را نگه دارند 30 تا 50 درصد تعدیل نیرو داشته‌اند.

صنایع با 20 درصد ظرفیت فعال هستند

محمد رضا جعفری، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت همدان نیز با اشاره به اینکه صنایع با 20 درصد ظرفیت فعال هستند، تصریح کرد: با شرایط فعلی به شخصه معتقد نیستم که کار دشمنان ما است و بپذیریم که بخشی از آن به بی‌تدبیری خود ما برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: چرا دنبال آمار سازی هستیم و اطلاعات نادرست بدهیم در این صورت کسی به دنبال تغییر و اصلاح نخواهد بود و باید راست بگوییم و تغییر ایجاد کنیم و قوانینی که دست و پا گیر افراد درست کار است را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: برای چهاربرابر شدن نرخ ارز چه کسی پاسخگو است؛ ارز نیمایی وجود ندارد؛ سامانه بانک مرکزی باز است اما کسی جوابگو نیست.

جعفری یادآور شد: اقتصاد دولتی پدر مملکت را درآورده است و این می‌شود که اکنون وضعیت کشور اینگونه است. اگر از این شرایط بد اقتصادی خودمان را نجات دهیم قطعا در آینده بسیار موفق‌تر خواهیم بود.

قیمت برخی اقلام افزایش ۳ برابری و حتی بیشتر داشته است

حمید رضا متین، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز با اشاره به اینکه در برخی از اقلام شاهد افزایش قیمت۳ برابری و حتی بیشتر هم هستیم، ادامه داد: باید همه شرایطی که در کشور ایجاد شده است را بپذیریم و در کنار هم حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: 70 مگاوات برق خورشیدی در استان تولید کردیم که قرار بود به استان مرکزی انتقال یابد که با رایزنی‌های مدیران استان در خود همدان مورد استفاده قرار گرفت به طوریکه هر کیلووات 500 تومان ‌خریداری شد اما 47 تومان به فروش رسید.

متین ادامه داد: اگر دولت قرار بود در موضوع سوخت کمکی نکند چه فاجعه‌ای رخ می‌داد؟ یارانه‌های پرداختی دولت پنهان بوده که من عیانش را می‌گویم. به عنوان مثال آرد به صورت آشکار 1740 تومان است اما به نانوایی‌ها 800 تومان فروخته می‌شود. نمی‌دانم دولت با این شرایط باید چه کار کند؟ 80 دستگاه کامیون ‌را دیده ایم که بالای آن کلم و زیر آن گوجه فرنگی است و همین می شود که قیمت رب گوجه می شود 11 هزار تومان. نمی‌دانم مقصر کیست؟

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان افزود: نمی‌گوییم هیچ مشکلی برای تولید نیست و می دانیم که ارز به وفور نیست. گفته می شود ارز نیمایی نیست؛ بنده نمی‌گویم به وفور وجود دارد اما هست و آن کسی که حرفه‌ای است در نیما می‌تواند ارز 8800 تومانی را بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع شرایط ما برای تأمین اعتبار دلار 4250 تومان برای 25 قلم کالایی آماده است. برای اقلام اساسی مورد نیاز جامعه مانند روغن، گوشت، برنج و ... بلافاصله ارز آن را تأمین می‌کنیم. وقتی افرادی به بازار مانند گوجه فرنگی ضربه می‌زنند این به دولت ربطی ندارد. بالاخره بحران است و نمی‌گوییم نیست، اما کنار هم کمک می‌کنیم کوچکش ‌کنیم. به عنوان مثال پوشک 88 هزار و 200 تومانی را به 41 هزار 100 رساندیم.

آمار فساد و رشوه در همدان بسیار پایین است

محمدناصر نیکب بخت، استاندار همدان نیز با بیان اینکه در سال 96، دولت موظف کرده تا 19هزار و 900 شغل ایجاد شود، ادامه داد: 33هزار و 600 نفر در سال 96 ایجاد اشتغال شده است.

وی خطاب به تولیدکنندگان اعلام کرد: شما تولید می‌کنید، شمایید که کشور را اداره می‌کنید؛ نه ما اسم و رسم دارها. ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و آمریکا عزم خود را جزم کرده است تا ایران را تحت فشار قرار دهد؛ ما نمی‌گوییم همه آن به تحریم و ترامپ برمی گردد؛ اگر از اقدامات ترامپ علیه ایران چیزی نگوییم بدین معناست که او را تبرئه می‌کنیم؛ مگر وضعیت سال گذشته ما اینگونه بود؟ مگر دلار ما در سال گذشته 10 یا 15 هزار تومان بود؟ چرا واقعیت را نگوییم؟ چرا شعار می‌دهیم؟ چرا تبلیغ می‌کنیم؟ این تحریم‌ها و استکبار این همه دست به یکی کردن‌ها علیه ایران، اینها قابل گفتن نیست؟ اینها را هم بگوییم.

وی با تاکید بر اینکه من عاشق اشتغال و تولید هستم، عنوان کرد: چرا می‌گویید هیچ ارز نیمایی حتی به یک نفر هم داده نشده است. از تولیدکنندگان استان، چند نفر ارز نیما دریافت کردند اما این کافی نیست.

نیک بخت خاطرنشان کرد: چرا می‌گویید 20 درصد از صنایع تعطیل است. چرا نمی‌گویید چند واحد تولیدی ظرف چند سال تعطیل شده مجددا به کار بازگشتند؟ حق را بگویید. نگذارید در تولید مانع تراشی شود؛ تولیدکنندگان و صنعتگران کار را می‌کنند و ما پز آن را می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه 70 میلیارد دلار ارز و 900 هزار میلیارد تومان، ریال لازم داریم تا در صنعت و تولید رشد اقتصادی ایجاد شود، افزود: تولید و سرمایه گذاری را مانع نشویم. به دستگاه‌های نظارتی گفته‌ام به تولید کمک کنید. از بانک‌های استان نیز به نسبت سایر بانک‌های استان‌ها راضی هستم؛ براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس آمار فساد و رشوه در استان همدان بسیار پایین است.

نیک بخت با بیان اینکه نرخ بیکاری از 8.7 به 8.2 رسیده است، افزود: آیا این به این معناست که مشکلات همه بیکاران حل شده است؟ خیلی از بیکاران مشکل دارند، خیلی بیکار داریم اما اینجا یک همدلی و هماهنگی همراهی بسیار خوبی در استان بین مسئولان فراهم است.

وی افزود: ممنونم از مجلس که FATF را تصویب کرد. مجلس در هر صورت در رأس امور است و متوجه شد که باید این تصمیم را بگیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها