رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395537

واشنگتن‌پست: مخالفان «بن سلمان» در حال جمع شدن گرد «احمد بن عبدالعزیز» هستند

ساعت24-یکی از ستون‌نویس‌های شناخته‌شده نشریه «واشنگتن‌پست» به نقل از منابع مطلع نوشته منتقدان ولی‌عهد کنونی سعودی در حال جمع شدن حول محور «احمد بن عبدالعزیز» هستند.

laquo;دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس مطرح روزنامه «واشنگتن‌پست» بامداد جمعه (به وقت تهران) از شکل‌گیری جریانی در عربستان سعودی حول تنها فرزند زنده و به سلطنت‌نرسیده بنیانگذار حکومت سعودی خبر داده است.

وی در یادداشتی با موضوع لزوم تحقیق و تفحص کنگره از عملکرد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در موضوع مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، نوشته است: «منابع سعودی به من می‌گویند کسانی که با "محمد بن سلمان" [ولی‌عهد سعودی] مخالف هستند، به صورت پنهانی دارند گرد شاهزاده "احمد بن عبدالعزیز" آخرین پسر باقی‌مانده شاه "عبدالعزیز ابن سعود" جمع می‌شوند.»

ایگناتیوس سپس این سوال را مطرح می‌کند که «آیا آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده هیچ ارزیابی‌ای درباره دیدگاه‌های احمد و چشم‌انداز سیاسی او در اختیار کاخ سفید قرار داده‌اند؟ آیا او این پادشاهی را بعد از زلزله محمد بن سلمان آرام می‌کند یا او هم بر این بی‌ثباتی می‌افزاید؟»

احمد بن عبدالعزیز که گفته می‌شود سی و یکمین پسر ابن سعود است، از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۲ معاون وزیر کشور عربستان سعودی بود و برای مدت کوتاهی هم وزیر کشور شد. او در نوامبر گذشته و ساعاتی پیش از بازداشت یازده نفر از شاهزادگان توسط بن سلمان، موفق به فرار و عزیمت به آمریکا شد.

او چندی پیش زمانی که گروهی از معترضان به جنگ یمن در لندن در برابر منزل او شعار می‌دادند، به میان آن‌ها رفت و گفت باید حساب آل سعود را از سلمان پادشاه عربستان و محمد بن سلمان جدا کنند. او از معترضان خواست از شاه و ولی‌عهدش انتقاد کنند.

در روزهای اخیر انتشار جزئیات بیشتر از نحوه مرگ احتمالی «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، فشار بر «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و زمزمه‌ تلاش برای یافتن جایگزینی برای او را افزایش داده است.

نشریه «فیگارو» روز پنج‌شنبه به نقل از منابع مطلع گزارش داد که هیأت بیعت عربستان سعودی همزمان با بالا گرفتن بحران مرتبط با خاشقچی، تشکیل جلسه داده و در حال بررسی جایگزین‌های احتمالی برای محمد بن سلمان است. بنا بر گزارش این روزنامه، احتمال دارد «خالد بن سلمان» سفیر کنونی عربستان سعودی در واشنگتن به عنوان نایب ولی‌عهد انتخاب شده و پس از مدتی با کنار رفتن محمد بن سلمان، ولی عهد شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها