رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395542

آخرین آمار "سرطان" در ایران / جزییات مراکز جدید تشخیص سریع بیماری

ساعت24-رییس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، ضمن ارائه آمار بروز سرطان در ایران به ویژه زنان ایرانی و سرطان‌های شایع در آن‌ها، از احداث ۱۳۷شبکه‌ ملی مراقبتی در کشور با عنوان مراکز تشخیص زودهنگام سرطان خبر داد.

سرطان

دکتر علی قنبری مطلق درباره میزان شیوع سرطان در ایران گفت: طبق آخرین گزارشات میزان بروز سرطان در کشور در سال ۹۳، حدود ۱۱۲هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان هستند که زنان کمتر از نیمی از این آمار را به خود اختصاص می‌دهند. احتمال بروز سرطان در مردان و زنان به ترتیب ۱۵۷ و ۱۳۷ مورد در ۱۰۰هزار نفر است. میزان بروز سرطان در زنان پایین‌تر از متوسط جهانی (۱۶۵ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر) است. نکته قابل توجه این است که در ایران نیز همانند سایر کشورهای در حال توسعه، میزان شیوع سرطان در حال افزایش (پنج تا هفت درصد).

قنبری مطلق درباره شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان گفت: سرطان پستان، دهانه رحم، روده بزرگ، معده و تیروئید از شایع‌ترین سرطان‌ها بین زنان هستند. برای مثال احتمال بروز سرطان پستان در ۳۵ مورد در هر ۱۰۰هزار نفر وجود دارد.

وی گفت: برای تشخیص و پیشگیری از بروز سرطان‌ها ابتدا باید اقداماتی در حوزه اطلاع‌رسانی عموم انجام شود؛ چرا که احتمال بروز سرطان ارتباط مهمی با شیوه و سبک زندگی و بیماری‌های غیرواگیر در فرد دارد. بی‌تحرکی، چاقی و مصرف غذاهای چرب از عواملی‌ است که میزان بروز سرطان را افزایش می‌دهد.

قنبری مطلق درباره اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان، گفت: برای اطلاع‌رسانی عمومی در همین راستا یکی از اقداماتی که ما انجام دادیم، تدوین و پخش بسته‌های آموزشی در شبکه‌های بهداشتی بوده است. یکی دیگر از اقداماتی که در این زمینه انجام شده، برگزاری کمپین‌ها و پویش‌هایی برای افزایش آگاهی عمومی از بیماری سرطان در شهرهای مختلف بوده است.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت برنامه تشخیص زود هنگام سرطان‌های روده بزرگ، دهانه رحم و پستان است. این برنامه را به صورت آزمایشی از سال ۹۴ تا سال ۹۵ انجام داده‌ایم. در حال حاضر این برنامه در شبکه‌های بهداشتی توسعه یافته است. برای مثال در زمینه سرطان پستان، زنانی که نشانه‌دار هستند (عضوی از خانوده آن‌ها سرطان پستان داشته یا در معاینه مشکلی داشته‌اند)، در سطح شبکه بهداشتی شناسایی می‌شوند و برای ارئه خدمات به سطح دو ارایه خدمات معرفی می‌شوند.

قنبری مطلق ادامه داد: برای سرطان دهانه رحم نیز زنانی که درد و خون‌ریزی دارند، شناسایی می‌شوند. حتی برای زنان بدون علامت نیز تستHPV انجام می‌دهیم. تستHPV یک تست بسیار جدید برای شناسایی سرطان دهانه رحم است. در همین راستا وزارت بهداشت برای انجام این تست آزمایشگاه جامع HPV را دایر کرده که با قیمت ارزان و دقت بسیار بالا این کار را انجام می‌دهد. کارشناسان سازمان جهانی بهداشت از این آزمایشگاه بازدید و آن را تایید کرده‌اند. این تست به زودی در سطح کشور اجرا خواهد شد.

وی درباره اقدام دیگر وزرات بهداشت در زمینه تشخیص زودرس سرطان گفت: از اقدامات مهم دیگر در زمینه پیشگیری و تشخیص زودهنگام از سرطان‌های شایع در زنان (روده بزرگ، پستان و دهانه رحم)، ۱۳۷ شبکه‌ ملی مراقبتی تحت عنوان مراکز تشخیص زودهنگام سرطان در سطح کشور دایر کردیم و بیمارانی که در سطح شبکه‌های بهداشتی شناسایی شده‌اند به این مراکز فرستاده می‌شوند. حدود ۱۰۰ مرکز از این مراکز آماده شده‌اند که در حال مجهز کردن به تجهیزات سرطانی هستند. این مراکز به زودی آماده ارائه خدمت هستند.

وی در پایان افزود: برای تجهیز کردن این مراکز به دستگاه‌هایی مانند سونوگرافی، کولپوسکوپی، کولونوسکوپی، ماموگرافی و... نیازمند بودیم که حدود ۵۰ دستگاه از دستگاه‌های ماموگرافی را دولت ژاپن به ایران اهدا کرد. مابقی دستگاه‌های مورد نیاز نیز توسط وزارت بهداشت و خیرین تامین می‌شود.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها