رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395547

آخرین گمانه زنی درباره سرنوشت خاشقچی: خاشقچی به قتل نرسیده است/ به احتمال زیاد به نقطه ای خارج از کنسولگری منتقل شده است/ احتمال قتل او در ساختمان دیپلماتیک بسیار ضعیف به نظر می رسد/ اسناد سری به هیچ وجه تا پایان پروسه تحقیقات منتشر نمی شود

ساعت24-چگونگی ناپدید شدن 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار سعودی، ربایش و یا قتل وی پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول، همچنان سوژه داغ و موضوع محوری گمانه زنی کارشناسان سیاسی ترک در رسانه های خبری ترکیه است و لحظه به لحظه بر حساسیت و دامنه آن افزوده می شود.

تظاهرات علیه قتل خاشقجی در استانبول

خاشقچی در 2 اکتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و مقام های غیر رسمی ترکیه اعلام کردند که وی در داخل ساختمان به دستور مقام های سعودی به قتل رسیده است.

روزنامه 'واشنگتن پست' نیز نوشت که تصاویر ویدیویی و صدای ضبط شده ای موجود است که اثبات می کند خاشقچی پس از شکنجه، به قتل رسیده است.

خاشقچی که پس از انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت، هنگام حضور در استانبول قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شده بود.

به رغم انتشار اخباری از رسانه های ترک به استناد ادعاهای مطبوعات آمریکایی مبنی بر ربایش و قتل خاشقچی و همچنین تداوم تحقیقات جنایی ـ قضایی پلیس ترکیه، هنوز اطلاع دقیقی از سرنوشت این روزنامه نگار مشهور در دست نیست و خبری رسمی درباره سرنوشت وی منتشر نشده و این موضوع همچنان محور گمانه زنی مقامات امنیتی و مفسران سیاسی ترکیه است.

مته یارار کارشناس سیاسی ـ امنیتی ترک میهمان برنامه زنده تلویزیونی خبر ترک بود که به موضوع ناپدید شدن خاشقچی پرداخت.

این کارشناس امنیتی احتمال ربودن روزنامه نگار عربستانی را بسیار بیشتر از قتل وی دانست و درباره وجود اسناد صوتی در اختیار مقامات امنیتی ترک به ادعای مطبوعات آمریکایی گفت: مقامات امنیتی بی گمان اسناد سری را به هیچ وجه تا پایان پروسه تحقیقات منتشر نمی کنند و اگر به گفته نشریات آمریکایی چنین اسناد صوتی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد ساختگی و برای انحراف مسیر تحقیقات از درون ساختمان کنسولگری به بیرون ارسال شده است.

اولوچ اوز اولکر دیپلمات ارشد بازنشسته ترکیه نیز در گفت وگو با شبکه کی.آر.تی به موضوع خاشقچی پرداخت و اظهار کرد: اگر به ماجرای پیش از ناپدید شدن خاشقچی بپردازیم، می بینیم که وی ابتدا به کنسولگری عربستان در واشنگتن مراجعه و از آن جا به کنسولگری این کشور در استانبول ارجاع داده شده که این امر حکایت از یک برنامه ریزی برای ربودن خاشقچی می کند.

سفیر سابق ترکیه در فرانسه و لیبی افزود: تجارب دیپلماتیک، عقل من و شواهد به دست آمده نشان می دهد که جمال خاشقچی به احتمال زیاد به نقطه ای خارج از کنسولگری منتقل شده و احتمال قتل وی در ساختمان این مرکز دیپلماتیک بسیار ضعیف به نظر می رسد.

چندی پیش نیز حنیفی آوجی رییس سابق پلیس امنیت ترکیه نیز در مصاحبه با خبرنگار شبکه تی.جی.آر.تی ضمن رد فرضیه قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، مدعی شد که این روزنامه نگار مشهور توسط عوامل آل سعود ربوده شده است.

حسین گولرجه روزنامه نگار و کارشناس سیاسی ترک با انتشار یادداشتی تحت عنوان 'آمریکا متهم درجه یک' در روزنامه استار به موضوع ناپدید شدن خاشقچی پرداخت و نوشت: دولت ترامپ بزرگترین متهم حادثه خاشقچی است.

وی دلیل اتهام وارده به کاخ سفید را این گونه بیان کرد: خاشقچی با هدایت آمریکایی ها به دام حکومت آل سعود افتاد چرا که اگر آمریکایی ها به وی اطمینان خاطر در مصونیت جانی می دادند، این روزنامه نگار به هیچ وجه وارد کنسولگری عربستان در استانبول نمی شد.

وی افزود: دونالد ترامپ بارها در سخنان خود تاکید کرده است که حکومت بسیاری از کشورهای عربی به ویژه آل سعود بدون پشتیبانی واشنگتن، دوام ندارد و حال این سوال در اذهان خطور می کند که آیا هر گونه بلایی که بر سر خاشقچی در کنسولگری عربستان آمده، بدون اجازه مقامات کاخ سفید امکان پذیر بوده یا خیر؟

این روزنامه نگار نزدیک به دولت ترکیه، قتل خاشقچی در ساختمان کنسولگری را بسیار محتمل دانست و دلیل ارتکاب به این جنایت از سوی عربستان با حمایت آمریکا در خاک ترکیه را تشریح کرد.

به نوشته این کارشناس سیاسی، آمریکا با هدایت ارتکاب این جنایت در استانبول تلاش کرد تا ترکیه را بدنام کند و روابط آنکارا و ریاض را به وضعیت بغرنجی بچرخاند و دیگر این که مقامات واشنگتن به بی درایتی بن سلمان در اداره امور عربستان پی برده اند و بر این باور هستند که ولیعهد عربستان قادر به پیشبرد اهداف آمریکا در منطقه نیست و به همین دلیل با طراحی چنین حادثه ای، مسیر برکناری بن سلمان از ولیعهدی را هموار کرده اند.

زکریا کورشون روزنامه نگار و کارشناس سیاسی ترک نیز با انتشار یادداشتی تحت عنوان 'نگاه تاریخی به حادثه خاشقچی' در رونامه ینی شفق نوشت: جنایت پیش آمده بر سر خاشقچی آن هم در خاک ترکیه به هیچ وجه قابل قبول نیست و از سوی هر انسان با وجدانی محکوم است اما آن چیزی که محتمل به نظر می رسد این است که قتل این روزنامه نگار عربستانی در همین حد باقی نمانده بلکه تاثیرات شگرفی را در منطقه به وجود خواهد آورد.

به نوشته این روزنامه نگار نزدیک به حزب حاکم ترکیه، حادثه ناپدید شدن خاشقچی بی گمان اتفاقی کوچک نیست و امواجی اجتماعی را در کشورهای منطقه به راه خواهد انداخت تا جایی که به گمان من، حکومت آل سعود تکان های وحشتناکی را در برابر این امواج به خود خواهد دید.

حسن بصری یالچین کارشناس سیاسی و عضو ارشد بنیاد تحقیقات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ترکیه (SETA) هم در گفت وگو با شبکه آ.خبر گفت: همه اخبار منتشره درباره خاشقچی تاکنون حول محور قتل و یا ربایش این روزنامه نگار بوده و البته به طور رسمی مطلبی درباره سرنوشت وی اعلام نشده است و به باور من حکومت آل سعود به دنبال خریدن زمان است و در این اثنا مذاکراتی میان مقامات سیاسی درگیر این ماجرا در حال جریان است و فکر می کنم که عربستان تحت فشار بین المللی به دنبال تنظیم گزارش پذیرش مسئولیت ارتکاب این جرم و نحوه اعلام آن است.

به گفته این کارشناس سیاسی، اگر خاشقچی به قتل رسیده باشد که به نظر من این احتمال بسیار به واقعیت نزدیک است، حکومت آل سعود سعی می کند تا آن را تصادفی و اتفاقی در حین بازجویی اعلام کند.

هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیر رسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می دهد که او در ساختمان کنسولگری به قتل رسیده است.

در راستای تعیین سرنوشت خاشقچی، تحقیقات ماموران قضایی ـ امنیتی ترکیه، همچنان ادامه دارد و مواضع مقامات ارشد سیاسی این کشور از جدیت این پیگیری ها حکایت دارد.

برای تعیین سرنوشت خاشقچی به درخواست پلیس ترکیه برای بازرسی فنی ساختمان کنسولگری و اقامتگاه العتیبی در استانبول، تیم تحقیقاتی مشترک تشکیل شده و این تیم طی دو شب گذشته به جست و جوی ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول پرداخته است.

بازرسی از اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول که شامگاه دیروز آغاز شده بود، تا صبح امروز (پنجشنبه) ادامه داشت و در آن عوامل پلیس ترکیه با استفاده از تجهیزات تخصصی و بررسی جنایی، به بازرسی و نمونه برداری آثار 'دی.ان.آ' و سایر شواهد موجود در محل پرداختند.

دیشب تیم 30 نفره تخصصی پلیس ترکیه شامل کارشناسان جنایی و کشف جرم به همراه تیم اعزامی 11نفره عربستان در محل اقامتگاه سرکنسول این کشور در استانبول حاضر شده و عملیات بازرسی را آغاز کردند.

اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول که در 300 متری کنسولگری این کشور قرار دارد، یکی از محل های مشکوک برای تعیین سرنوشت خاشقچی به شمار می رود. قرار بود این مکان دو شب پیش مورد بازرسی قرار گیرد، ولی برنامه بازرسی به علت کارشکنی طرف سعودی، لغو شد.

شبکه ان.تی.وی ترکیه همچنین اعلام کرد که صبح امروز دومین دور بازرسی و جستجوی فنی ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول نیز که از سه شب پیش آغاز شده بود، به اتمام رسید.

همچنین وبسایت 'خبر.7 ' ترکیه اعلام کرد که دیشب پلیس ترکیه همه خودروهای متعلق به کنسولگری را برای یافتن شواهدی از ناپدید شدن خاشقچی بازرسی کرد.

پلیس ترکیه هنوز نتیجه بررسی های کارشناسی و تخصصی خود را اعلام نکرده است.

با این حال وبسایت خبر.7 ترکیه افزود که پلیس این کشور دیشب شواهد زیادی را از محل جمع آوری و با استفاده از جعبه های مخصوص برای بررسی فنی و کارشناسی از محل خارج کرد.

ادامه بازرسی در اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول نشان می دهد که شواهد متقنی درباره پرونده ناپدید شدن خاشقچی در ساختمان کنسولگری پیدا نشده است.

'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه نیز دیروز پیش از سفر به 'مولداوی' گفت که ما بر اساس گزارش روزنامه ها اظهار نظر نمی کنیم و دادستان کل، تفتیش و بازجویی بسیار دقیق و حساسی انجام می دهد.

وی توضیح داد: هر چند با تاخیر، ولی تفتیش کنسولگری ساختمان عربستان در استانبول انجام گرفت.

وی تاکید کرد: عربستان باید بدون اتلاف وقت در تمام زمینه ها همکاری لازم را با ترکیه انجام دهد.

روزنامه ینی شفق ترکیه صبح امروز اعلام کرد : 'مشعل سعد البستانی' یکی از اعضای تیم 15 نفره ترور که برای قتل خاشقچی به استانبول اعزام شده بود، در جریان یک تصادف ساختگی کشته شد.

به گزارش ایرنا به نقل از این رسانه، این فرد طی تصادف رانندگی مشکوک در شهر ریاض پایتخت عربستان کشته شده است.

به گزارش این رسانه، البستانی 31 ساله که با درجه ستوان در نیروی هوایی پادشاهی عربستان به عنوان خلبان مشغول خدمت بود، با مرگی مشکوک، بخشی از اسرار ناپدید شدن خاشقچی را با خود دفن کرد.

ینی شفق تصادف منجر به مرگ البستانی را مشکوک و با هدف ساکت کردن و از میان برداشتن شاهدان قتل خاشقچی عنوان کرد.

به گزارش ینی شفق، البستانی یکی از اعضای تیم 15 نفره اعزامی از عربستان سعودی بود که در روز دوم اکتبر با یک فروند هواپیمای اختصاصی به استانبول آمدند و پس از حضور آنها در کنسولگری، جمال خاشقچی ناپدید شد.

به نوشته ینی شفق، البستانی به ساختمان کنسولگری نرفته و تنها چند ساعات پس از حضور در 'ویندهام گراند هتل'، استانبول را ترک کرده بود.

خاشقچی در 2 اکتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و مقام های غیر رسمی ترکیه اعلام کردند که وی در داخل ساختمان به دستور مقام های سعودی به قتل رسیده است.

روزنامه 'واشنگتن پست' نیز نوشته که تصاویر ویدئویی و صدای ضبط شده ای موجود است که اثبات می کند خاشقچی پس از شکنجه، کشته شده است.

خاشقچی که پس از انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت، در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شده بود.

دیروز رسانه های ترکیه ضمن معرفی پنج نفر از اتباع عربستانی به عنوان متهمان قتل خاشقچی، جزئیات بیشتری از مدارک صوتی ساعات اولیه بازداشت و قتل خاشقچی را منتشر کردند.

همه مدارک و شواهد ادعا شده در رسانه های ترکیه نشان می دهد که نزدیکان محمد بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود در قتل این روزنامه نگار کذب است.

طی سه روز اخیر پلیس ترکیه ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول و اقامتگاه محمد العتیبی سرکنسول این کشور را برای مشخص شدن سرنوشت خاشقچی به صورت تخصصی و فنی تفتیش و بازرسی کرد.

اقامتگاه سرکنسول عربستان سعودی در استانبول نیز که در 300 متری کنسولگری واقع شده، یکی از محل های مشکوک برای تعیین سرنوشت خاشقچی به شمار می رود.

پلیس ترکیه هنوز نتیجه بررسی های کارشناسی و تخصصی خود را اعلام نکرده است.

دولت ترکیه که بررسی وضعیت او را در اولویت کاری قرار داده، نتیجه آخرین بررسی های خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است و مقامات این کشور روش محتاطانه ای را در اظهار نظر در باره وضعیت خاشقچی در پیش گرفته اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها