رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395571

جهانگیری: سران قوا درباره لوایح چهارگانه FATF هماهنگ هستند / بیاییم بخاطر ایران همه با هم باشیم / لازمه هماهنگی برای غلبه بر مشکلات، شکل گیری «گفتگوی ملی» است

ساعت24-معاون اول رییس جمهور با تاکید بر هماهنگی و همکاری قوای سه گانه برای حل مسائل کشور در شرایط پیچیده و حساس امروز، گفت: با تدبیر مقام معظم رهبری، جلسات هماهنگی قوای سه گانه شکل گرفت و در این جلسات سران قوا و اعضای جلسات در موضوعات روز به تفاهم‌های خوبی دست می‌یابند که یکی از مهمترین آن‌ها لوایح چهارگانه FATF است.

جهانگیری
اسحاق جهانگیری عصر پنجشنبه در نشست مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شرایط امروز کشور شرایطی پیچیده، چند وجهی و خطیر است اظهار داشت: داشتن درک درستی از شرایط امروز کشور برای اتخاذ راهکارهای مناسب بسیار می تواند کارساز باشد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه نمی توان تنها از منظر اقتصادی، سیاسی و یا فرهنگی مسائل پیچیده کشور را حل و فصل کرد به اهمیت موضوع آینده کشور اشاره کرد و گفت: آینده ایران و اتفاقات پیش رو ارتباط وثیقی با نقش آفرینی کسانی دارد که رفتار و عملکردشان بر وضعیت کشور اثرگذار است.

جهانگیری نقش حاکمیت، نهادهای مدنی و احزاب، نخبگان و همه بازیگران موثر در عرصه سیاسی را در رقم زدن آینده ای روشن برای کشور پراهمیت خواند و با اشاره به ظرفیت های مادی و معنوی کشور، اظهار داشت: با توجه به تجربه جمهوری اسلامی ایران در دوران مختلف نظیر جنگ و تحریم و آشنایی با راهکارهای مقابله با این شرایط، می توانیم با مدیریتی مطلوب و همراهی همه مسئولان و مردم، این شرایط را نیز پشت سر بگذاریم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که عبور از شرایط امروز نیازمند استفاده از آرای همه صاحب نظران و نخبگان کشور است، تصریح کرد: دولت در این خصوص نهایت مساعی خود را برای استفاده از دانش و تجربه اساتید در حوزه های مختلف نظیر اقتصاد بکار بسته است.

جهانگیری با اشاره به شور و نشاط مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته تصریح کرد: امید، تحرک و نشاط سیاسی لازمه حرکت کشور در مسیر توسعه است و جامعه ایران با وجود همه محدودیت ها جامعه ای نیست که بتوان امید و نشاط سیاسی را از آن گرفت و اگر امروز تا حدی دچار آسیب شده می توان آن را بازسازی کرد.

وی با اشاره به شرایط خطیر کنونی تصریح کرد: وضعیت موجود صرفاً محصول عوامل اقتصادی نیست. چون اگر محصول عوامل اقتصادی بود، می شد به اعتبار بعضی سیاست های شناخته شده اقتصادی و پولی شرایط را بهبود بخشید. همینطور وضعیت موجود تنها محصول عوامل سیاسی هم نیست. چون جامعه در کمتر از یکسال گذشته امید و تحرک و مشارکت سیاسی خود را به خوبی نشان داده است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تأکید بر این که مسایل و حوادث بین المللی و منطقه ای نیز نمی تواند تنها عامل ایجاد شرایط امروز کشور باشد، خاطر نشان کرد: در چهل سال گذشته ایران دارای موقعیت ویژه ای بوده و حتی در دورانی جنگ که یکی از بزرگترین ارتش های منطقه در مقابل ما بود و توان و پول کشورهای عربی و حتی قدرت های جهانی پشت آن قرار داشت، توانستیم از این بحران با سربلندی خارج شویم.

وی با اشاره به اتفاقات منطقه نظیر بحران های سوریه، عراق و یمن و دیگر مسایل بین المللی افزود: شاید برای نخستین بار است که دنیا شاهد رفتار رییس جمهوری مانند رئیس جمهور آمریکا است که به هیچ اصول، قانون و اخلاقی پایبند نیست و از توافقات متعدد بین المللی خارج می شود؛ اما نمی توان گفت که وضعیت امروز کشور محصول فشارها و اتفاقات منطقه ای و بین المللی است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان این که وضعیت کشور نتیجه تداخل و درهم تنیدگی عوامل و مولفه های مختلف است، خاطرنشان کرد: هم مسایل سیاسی و اقتصادی کشور و هم مسایل بین المللی و منطقه ای به نوعی در هم آمیخته شده و شرایط امروز را برای کشور رقم زده است.

وی تأکید کرد: مهمترین ویژگی شرایط امروز کشور کاهش سرمایه اجتماعی و امید به آینده است. بارها گفته ام و تکرار می کنم مسأله اصلی امروز کشور فرسایش سرمایه های اجتماعی است که می تواند از نابودی سرمایه های مادی خسارت بار تر و زیان آور تر باشد.

جهانگیری با بیان این که بهترین سیاست ها و برنامه ها در زمانی که سرمایه اجتماعی به تحلیل رفته است موفقیت آمیز نخواهد بود، گفت: اگر می خواهیم گام های ما در مسیر توسعه و حل مشکلات توأم با موفقیت باشد باید مطابق انتظارات مردم و در جهت خواست و مسیر آنها حرکت کنیم.

معاون اول رئیس جمهور به آثار اقتصادی ناشی از امید و نشاط مردم در شروع کار دولت تدبیر و امید اشاره و خاطرنشان کرد: هنوز دولت یازدهم کار خود را شروع نکرده بود که آرامش به اقتصاد کشور بازگشت این امر نشان می دهد که بیش از سیاست های اقتصادی، امید و سرمایه اجتماعی است که می تواند محرک و راهگشا باشد. این یک واقعیت است که وقتی اعتماد اجتماعی ضعیف می شود حرف بالاترین مقامات رسمی کشور از یک شایعه در فضای مجازی اثرگذاریش کمتر می شود.

وی با اشاره به رفتار مردم در خرید و احتکار کالاها در ماه های گذشته، این رفتار را نتیجه کاهش اعتماد و امید مردم به آینده دانست و گفت: در این فضا قدرت برنامه ریزی و تصمیم گیری کاهش می یابد و این همان برنامه ای است که دشمنان دنبال می کنند. در مقابل ما باید برای ترمیم اعتماد سیاسی و اجتماعی و ترسیم روند مثبت از آینده کشور گام برداریم.

معاون اول رئیس جمهور در تحلیل وضعیت موجود سه ضرورت که باید جامعه آن را باور کند را یادآور شد و افزود: کارآمدی نهادهای رسمی و جریانات سیاسی کشور و نهادهای مدنی یکی از موضوعاتی است که مردم باید آن را قبول داشته باشند و بپذیرند که نهادهای رسمی، دولت و جریانات سیاسی مختلف از کارآمدی لازم برای مقابله با مشکلات برخوردار هستند.

جهانگیری ادامه داد: مردم باید باور کنند که دولت و حاکمیت از اراده و قدرت کافی برای غلبه بر مشکلات و تنگناهای کشور برخوردار است. خوشبختانه کشور ما ظرفیت های بسیاری برای عبور از بحران ها دارد. سوم این که مردم حس کنند که افق آینده کشور تیره و تار نیست چرا که دشمنان سعی می کنند که آینده ای نامطمئن برای مردم ایران ترسیم کنند.

وی با تبیین جنگ روانی دشمن در القا ناکارآمدی، ناامیدی و عدم توانمندی به اقشار مختلف به ویژه نخبگان و جوانان گفت: آنها به خیال خام خود این گونه تبلیغ می کردند که پس از اعلام خروج آمریکا از برجام ظرف چند ماه ایران به فروپاشی خواهد رسید؛ اما این برنامه آنها با ناکامی مواجه شد این در شرایطی است که هنوز ما از بخش کوچکی از توان و امکانات کشور برای مقابله با توطئه های دشمن استفاده کرده ایم.

معاون اول رئیس جمهور با درخواست از همه نهادها و شخصیت ها برای همراهی و هماهنگی در مسیر مقابله با ترفندهای دشمنان گفت: اگر همه به صحنه بیایند می توان سرمایه اجتماعی را بازسازی کرد و سیاست های اقتصادی مناسبی برای حل مشکلات تدوین نمود. این اشتباه است که فکر کنیم دولت به تنهایی قادر است شرایط موجود را مدیریت کند.

جهانگیری لازمه هماهنگی برای غلبه بر مشکلات را شکل گیری گفتگوی ملی دانست و گفت: این گفتگو باید با هدف دستیابی به درک مشترک برای شناخت مشکلات و رسیدن به راهکارهای یکسان باشد. بنابراین باید از همه ظرفیت های مغفول و چهره های خدوم و سرمایه های نمادین که از تجربه و اطلاعات خوبی برخوردارند استفاده شود.

وی نقش نهادهای واسط و میانجیگر برای وصل حلقه های پاره شده که گاهی خانه نشین شده و یا خانه نشین شان کرده اند را پراهمیت خواند و گفت: نهادهای مدنی، شخصیت ها و سرمایه های نمادین حلقه هایی هستند که می توانند به ما در تقویت سرمایه اجتماعی و شکل گیری گفتگوی ملی کمک کنند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای مختلف جلسات هماهنگی قوای سه گانه گفت: یکی از این دستاوردها لایحه مبارزه با پولشویی بود. ایران حتماً باید برای مبارزه با پولشویی اقدام نماید زیرا کارهای نامشروعی مثل قاچاق می تواند با این پول ها انجام شود که به اقتصاد کشور آسیب بزند. این اتفاقی ناخوشایند است که گاهی در این کشور بعضا صدها میلیارد تومان پول جابجا می شود و ما کمترین اشرافی بر این مسأله نداریم.

وی همچنین با اشاره به قانون مقابله با تأمین مالی تروریسم افزود: ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را از تروریسم متحمل شده و اگر ما این قانون را تصویب نکنیم ممکن است تأمین مالی برخی گروه های تروریستی نظیر داعش از طریق منابع مالی کشور انجام شود.

جهانگیری افزود: لوایح چهارگانه FATF دو بار در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه به تصویب رسید چرا که از ضرورت های اصلی کشور است و خوشبختانه هماهنگی قابل قبولی در این مقوله وجود داشته است.

جهاانگیری در پایان با اشاره به این جمله مقام معظم رهبری که خطاب به همه ایرانی ها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 فرمودند؛ «بخاطر ایران در انتخابات شرکت کنید ولو این که نظام جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارید» گفت: این جمله شاهکار مقام معظم رهبری است و ما خیلی از این فراز استفاده نکرده ایم. خوب است که امروز و در این مقطع حساس به همه ایرانیان بگوییم که اگر ما را قبول ندارید به خاطر ایران بیاییم همه با هم باشیم و به کمک بیایید تا بتوانیم این شرایط دشوار را پشت سر بگذاریم.

معاون اول رئیس جمهور بار دیگر تصریح کرد: این شرایط سخت می تواند چند ماهه تمام شود و فشار از دوش ملت ایران برداشته شود به شرط این که همه با هم باشیم و هر کس نقش خود را برای پیشرفت و توسعه ایران به خوبی ایفا کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها