رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395597

روزنامه روس: ترامپ، گروگان گرفته شد؛ چشمها به اردوغان است

ساعت24-یک روزنامه روسی درباره پرونده قتل احتمالی خاشقچی نوشته است: ایالات متحده و اروپا به علنی شدن حقیقت در مورد مفقود شدن خبرنگار سعودی علاقه‌مند نیستند و دست به دامن اردوغان شدند.

یوگنی شستاکوف، تحلیل گر و کارشناس روس در روزنامۀ روسیسکایا گازتا دربارۀ پیامدهای پرونده خاشقچی نوشته است:

خاشقجی، خبرنگار سعودی که پس از ورود به سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول مفقود شد خود را ناراضی سیاسی تلقی نمی‌کرد. او از برخی اقدامات جانشین تخت سلطنت سعودی انتقاد ولی از برنامه اصلاحات وی حمایت می‌کرد. هرچند مقامات سعودی می‌توانستند در مورد فعالیت وی نظر دیگری داشته باشند.

آنکارا فعلاً از وارد کردن اتهام طفره می‌رود و این در حالی است که این خبر بسیاری از سیاستمداران غربی را غافلگیر کرده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با انتقاد از این فاجعه، از پاسخ دادن در مورد اقدام احتمالی واشنگتن در این رابطه طفره رفته، و تنها از آسیب اقتصادی در روابط دو کشور حرف می‌زند. ترامپ در این باره گفت سعودیها می‌توانند در پاسخ به اقدام ما، 110 میلیارد دلار خود را در جای دیگری، در روسیه، چین یا کشور دیگر، سرمایه گذاری کنند. هرچند مخالفان ترامپ در سنا می‌خواهند وی را به اتخاذ اقدامات شدید نسبت به عربستان وادار کنند.

کشورهای اروپایی هم از وارد کردن اتهام به عربستان سعودی طفره میروند. آنها علناً از بازرسی و تحقیقات حمایت می‌کنند ولی از هر اظهارنظری که می‌تواند در عربستان سعودی به شکل نادرست تعبیر شود طفره می‌روند. برای مثال در وزارت امور خارجه انگلستان از اظهار نظر در مورد گزارش مربوط به تدارک فهرست مقامات سعودی که علیه آنها اقدام می‌شود خودداری شد.

ایالات متحده و اروپا به علنی شدن حقیقت در مورد مفقود شدن خبرنگار سعودی علاقه‌مند نیستند و به همین دلیل از ترکیه قدردان خواهند بود اگر این کشور راهی برای از میان برداشتن بدون سر و صدای این ماجرای جنجالی پیدا کند.

با این حال آلکساندر ودرووسوف، رئیس مرکز تحلیلی "استراتگ پرو" در گزارشی تحت عنوان "نمایش مجازات" در روزنامه ایزوستیا دربارۀ پیامدهای احتمالی این حادثه برای عربستان سعودی نوشته است:

همه می‌دانند که عربستان سعودی را نمی‌شود یک کشور نمونه در بخش رعایت حقوق بشر تلقی کرد. ولی این واقعیت طی این همه سال مانعی برای معامله غرب با این کشور محسوب نمی شد. غرب حتی با ریاست عربستان سعودی در کمیسیون حقوق زنان در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل مخالفت نکرده بود.

ولی آنچه در سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول رخ داد حتی در چارچوب رویکردهای فوق العاده ملایم و نرم غرب قبول و شدنی نبود.

طبق برخی گزارش‌ها، خاندان آل سعود آماده است مسئولیت حادثه را به برعهده گرفته و آن را نتیجه اتفاق تلخ و فاجعه آمیز جلوه دهد.

اما واکنش کمرویانه مقامات آمریکایی و اروپایی نشان می‌دهد چنین امری عملاً برای همه مناسب خواهد بود.

واقعیت امر اینست، علت اوضاع کنونی نقش عربستان سعودی در بازار نفت می‌باشد. غرب و خاورمیانه درس سال 1974 را فراموش نکرده‌اند. در نتیجه امروز عربستان سعودی به هر اشاره به تحریم با اخاذی گستاخانه و بی‌پرده پاسخ می‌دهد. عربستان سعودی همراه با چند کشور دیگر نفتی می‌تواند به سرعت جهان سرمایه داری را روانه بحران عمیق کند. غرب آماده است در آینده هم هزینه بالایی در ازای ثبات بازارهای جهانی مواد اولیه پرداخت کند. آمریکا، انگلستان و دیگر کشورهای غربی در وهله اول تاجر هستند و حقوق بشر و آزادی برای آنها جنسی چون دیگر اجناس است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها