رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395744

بهینه‌سازی مصرف با هوشمندسازی خانه‌ها

رپورتاژ / یکی از چالش‌های مهم بشر که در دهه‌های گذشته بیش از پیش مطرح شده است محدودیت منابع و تلاش برای حفظ آن برای نسل‌های آینده است.

dir="RTL" style="text-align:center">

الگوهای مختلفی برای مدیریت و مصرف بهینه منابع از سطح فردی تا اجتماعی عنوان شده است. در این بین تکنولوژی نیز نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت. فناوری‎های جدیدی نظیر اینترنت اشیا می‌تواند با هوشمندسازی فرایندهای مختلف شهری کمک شایانی در کاهش مصرف منابعی نظیر آب و انرژی داشته باشند. خانه‌های هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف، سبک زندگی را تسهیل نموده و بسیاری از فرایندها به صورت هوشمند و بر اساس اطلاعات دریافتی از سنسورها و یکپارچگی سامانه‌های مختلف خودکار انجام می‌گردد.

شاید شما هم پیش آمده است که مجبور شده‌اید به خانه خود برگردید تا از بستن شیر آب، درب و یا خاموش بودن کولر مطمئن شوید، احتمالاً به هوشمند بودن ساختمان و کنترل از راه دور اجزا آن نیز فکر کرده‌اید. در یک خانه هوشمند و با بهره‌گیری از لوازم متصل و یکپارچه، می‌توانید در هرجایی که باشید بر خانه خود نظارت کنید. دوربین‌ها و سنسورهای برخط به شما اجازه می‌دهد تا از طریق گوشی هوشمند بر وضعیت خانه و پارامترهای مختلف آن نظارت داشته باشید و سناریوهای مختلف موردنظر خود را با پیوستگی بخش‌های مختلف ساختمان پیاده‌سازی و اجرا کنید.

خانه هوشمند چیست؟

عبارت "خانه هوشمند" برای توصیف یک ساختمان، شامل یک شبکه ارتباطی برای اتصال لوازم مختلف خانه که اجازه می‌دهد تا کنترل، نظارت و دسترسی کاملی به قسمت‌های مختلف خانه خود داشته باشید، استفاده می‌شود. دستگاه‌های هوشمند به اینترنت متصل می‌شوند و بسیاری از برنامه‌های گوشی‌های هوشمند به شما اجازه می‌دهد تا از طریق Wi-Fi از آنها دسترسی داشته باشید و آنها را کنترل کنید. در یک خانه هوشمند بسیاری از فرایندها بر اساس داده‌هایی که از سنسورها دریافت می‌گردد به صورت خودکار و بر اساس سناریوهای مختلف اجرا می‌گردد.

اینترنت اشیا و ساختمان هوشمند

در گذشته نیز اتوماسیون ساختمان‌ها با پروتکل‌های قدیمی‌تر که عمدتاً نیاز به سیم‌کشی جداگانه‌ای داشتند انجام می‌شد. اما امروزه اینترنت اشیا این حوزه را دچار تحولات اساسی کرده است. تصور کنید همانگونه که گوشی‌های هوشمندمان به اینترنت متصل‌اند، تمامی اشیا در خانه به اینترنت متصل شده و همانند یک کامپیوتر داده‌های مختلف را دریافت، ارسال و پردازش نمایند. با استفاده از اینترنت اشیا بدون نیاز به سیم‌کشی و با استفاده از پروتکل‌های بی‌سیم می‌توان برای هوشمندسازی ساختمان و خانه‌ها در بستر اینترنت و شبکه اقدام نمود. همچنین با توجه به قابلیت‌های توسعه‌ای که در فناوری اینترنت اشیا وجود دارد، داده‌ها می‌توانند نقش کلیدی داشته باشند و با تحلیل و کاوش در داده‌ها و یافتن الگوها و یادگیری ماشین، به هوشمندی در معنای واقعی کلمه نزدیک شد.

خانه هوشمند چه کارکردهایی دارد؟

کاهش مصرف یکی از دستاوردهای مهم در خانه‌های هوشمند است. با هوشمندسازی ساختمان‌ها، در مدت زمان کوتاهی کاهش هزینه انرژی، آب و برق را بر روی قبض‌های خود مشاهده خواهید کرد. همچنین اگر نگران امنیت خانه خود هستید، هوشمندسازی امنیت خانه، خیالتان را تا حدود بسیار زیادی آسوده خواهد کرد، چرا که هم در مواقع خطر به موقع هشدارهای مربوطه را دریافت خواهید کرد و هم از راه دور، در هرجایی که باشید، بر خانه، لوازم و شاید حیوانات خانگی خود نظارت خواهید داشت. سهولت و سبک زندگی مدرن یکی دیگر از دستاوردهای هوشمندسازی ساختمان‌هاست. با این کار از انجام کارهای تکراری در خانه معاف خواهید شد و سیستم‌های هوشمند خانه‌تان، دما، نور، روشنایی مطلوب و حتی موسیقی دلخواهتان را برای شما تدارک خواهند دید.

چگونه یک خانه هوشمند ایجاد کنیم

شما می‌توانید کار هوشمندسازی خانه خود را با تجهیز و نصب یک شبکه که امکان اتصال دستگاه‌ها و سیستم‌های خانگی را فراهم می‌کند آغاز کنید و از یک راهکار خاص مانند روشنایی هوشمند شروع کنید. همچنین می‌توانید از دستیارهای صوتی و یا گجت‌های متصل با تلفن همراه این مسیر را آغاز کنید. در کشورهای توسعه یافته نرخ استفاده از دستیارهای صوتی و گجت‌های هوشمند یک روند افزایشی رو به رشد را نشان می‌دهد. همچنین هوشمندسازی خانه‌ها و توسعه شهرهای هوشمند نیز با جدیت دنبال می‌شود. این جریان دیر یا زود در کشور ما نیز فراگیر خواهد شد و در سال‌های آتی، هوشمندی به یک عامل روتین و بدیهی تبدیل خواهد شد.

محصولات خانه هوشمند چیست؟

یک خانه هوشمند می‌تواند شامل بخش‌های مختلفی باشد. سیستم‌های روشنایی، گرمایش و سرمایش، دوربین‌های نظارتی و امنیتی، درب‌ها و دستگیره‌ها و کلید و پریز تنها بخش‌هایی از خانه شما هستند که می‌توانند هوشمند باشد. اگر کمی بلند پروازانه فکر کنیم می‌توانیم از این حدود فراتر برویم و تمامی وسایل خانه مانند یخچال، فریز، پلوپز، ماکروویو و سیستم‌های صوتی و تصویری و غیره را هم در بستر خانه هوشمند یکپارچه کنیم. در این صورت هرگز نیاز نیست برای کنترل مسیر معکوس را طی کنید و به خانه برگردید. اما لازم است تا هوشمندی از جایی شروع شود. نقطه آغاز شما برای هوشمندی خانه‌تان کجاست؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها