رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395932

اوج بارش جباری و حضور ماه افزاینده در آسمان شامگاهی امشب

ساعت 24-در حالی امشب بارش شهابی جباری به اوج می‌رسد که ماه در وضعیت افزایشی است و از ابتدا تا پایان این پدیده، در آسمان حضور خواهد داشت.

بارش شهابی
اسدالله قمری‌نژاد، عضو کمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران با اشاره به اوج بارش‌ شهابی جباری، گفت: آسمان شامگاهی 29 مهر ماه میزبان بارش شهاب‌های ریز و درشت جباری است.

وی مبدا این بارش را دنباله‌دار "هالی" دانست و ادامه داد: بارش شهابی جباری از توده ذرات به جای مانده از دنباله‌دار هالی نشات می‌گیرد، از این رو زمانی که زمین از مدار حرکتی این دنباله‌دار عبور می‌کند، شاهد این بارش هستیم.

قمری‌نژاد با بیان اینکه دنباله‌دار هالی هر 76 سال به دور خورشید می‌چرخد، خاطر نشان کرد: هر زمان که این دنباله‌دار به نزدیکی خورشیدی می‌رسد، ذرات به جا مانده از این دنباله‌دار، بارش شهابی جباری را تقویت می‌کند.

به گفته عضو کمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران، ZHR (میزان شهاب‌هایی که در هر ساعت قابل مشاهده است) این بارش شهابی بین 25 تا 30 شهاب است، ولی برخی این تعداد را 12 شهاب عنوان کرده‌اند، اما مشاهده شهاب‌ باران‌ها بسته به قرار گرفتن ناظران زمینی در کانون بارش است.

قمری‌نژاد خاطرنشان کرد: این بارش شهابی با فاز افزایشی ماه همراه است، از این رو رصد این پدیده نجومی با سختی صورت می‌گیرد؛ چرا که از ابتدا تا پایان بارش، نور ماه آسمان شامگاهی را همراهی خواهد کرد.

وی آخرین عبور دنباله‌دار هالی از نزدیکی مدار زمین را در سال 1365 دانست و خاطر نشان کرد: در سال 1404 "هالی" با عبور از نزدیکی مدار زمین توده جدیدتری در مدار قرار می‌دهد و زمین با عبور از میان آن توده با ذرات بیشتری برخورد می‌کند و شهاب‌های بیشتری در آن زمان قابل رؤیت خواهد بود.

قمری‌نژاد در عین حال تاکید کرد: در حال حاضر توده ایجاد کننده بارش شهابی جباری ضعیف شده و تعداد شهاب‌های آن رو به کاهش است؛ چرا که این دنباله‌دار در حال از دست دادن مواد تشکیل‌دهنده خود است، از این رو هر بار شاهد کاهش شهاب‌های این بارش خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که رصدگران به دور از آلودگی نوری شهرها باشند، در برخی از زمان‌ها شانس رصد شهاب‌های نورانی‌تر این بارش را خواهند داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها