رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395954

رحیمی جهان‌آبادی: تشخیص FATF صحیح بود/ آمریکا و اسراییل ناکام ماندند

ساعت24-رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به مهلت چهار ماهه FATF به ایران، گفت: تشخیص FATF در تمدید مهلت ایران صحیح بود و موجب شد که اسرائیل و آمریکا ناکام بمانند و ایران در لیست سیاه قرار نگیرد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی

جلیل رحیمی‌جهان آبادی درباره مهلت چهار ماهه FATF به ایران گفت: مجلس در خصوص پیوستن به مجموعه معاهداتی که مورد نظر FATF است، پس از تصویب CFT یک گام مثبت را برای همکاری با FATF برداشت. آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها علاقه‌مند بودند که CFT در ایران تصویب نشود و ایرانی‌ها نتوانند در داخل کشور هیچ گامی را بردارند تا مهلتی که FATF داده بود، تمام شود و در ما لیست سیاه قرار بگیریم.

وی افزود: FATF معمولا یک لیستی را به صورت سالیانه منتشر می‌کند و برخی کشورها را در این لیست سیاه قرار می‌دهد. پیش‌تر ایران و کره شمالی در این لیست قرار داشتند. با گام‌ها و مذاکراتی که توسط دولت انجام شد و با بررسی‌هایی که مجلس شورای اسلامی انجام داد، فعلا از این لیست سیاه بیرون گذاشته شده‌ایم.

رحیمی تاکید کرد: وقتی کشوری در لیست سیاه قرار می‌گیرد، معنا و مفهوم آن برای جهان این است که سرمایه‌گذاری در این کشور ریسک فوق‌العاده بالایی دارد و هر کس که در آن‌جا سرمایه‌گذاری کند بخاطر حمایت از تروریسم تحت تعقیب مجامع بین‌المللی قرار می‌گیرد. حمایت از تروریسم و ریسک بالای سرمایه‌گذاری موجب می‌شود که خیلی از کشورها تمایل سرمایه‌گذاری در کشورهای لیست سیاه را نداشته باشند.

وی ادامه داد: آمریکا در راستای تحریم‌های اقتصادی که علیه ما انجام داد، ظرف این مدت تلاش می‌کند حلقه تحریم‌ها را محکم کند و فشارها را بر ما افزایش دهد و با قرار دادن ما در لیست سیاه FATF بانکداری ما را فلج کند، چرا که اگر FATF ما را در این لیست سیاه قرار دهد، همه معادلات بانکی ما دچار مشکل می‌شود و با توجه به ریسک سرمایه‌گذاری بالا و بحث حمایت از تروریسم کسی تمایل ندارد در کشور ما سرمایه‌گذاری کند یا پولی به کشور ما منتقل کند.

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بیان کرد: FATF هر چند وقت یک بار وضعیت ما را بررسی می‌کند تا ببیند هدف ما چیست،‌ آیا می‌خواهیم همکاری لازم را انجام دهیم یا خیر؟

رحیمی گفت: به نظر من تشخیص FATF، تشخیص صحیحی بود به همین دلیل آمریکا و اسرائیل با وجود تلاشی که در این مدت انجام دادند، ناکام ماندند. ما چهار ماه فرصت داریم. در این چهار ماه شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر خود را بیان می‌کنند. اگر نیازی باشد، موضوع را به مجلس بازمی‌گردانند تا مجلس آن را بررسی کند. ما فرصت داریم و می‌توانیم به یک اجماع داخلی دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: همه تلاش در مجلس شورای اسلامی این بوده که کاری که انجام می‌شود، با یک اجماع باشد. در خصوص CFT هم جلساتی را در مجلس شورای اسلامی داشتیم. گزارشات نهادهای امنیتی و نهادهای سیاست‌گذاری و پژوهشی را مورد نظر قرار دادیم و به یک نظر اجمالی رای دادیم،‌ نظری که مطرح شد به گونه‌ای نبود که نهادهای امنیتی، شورای عالی امنیت ملی یا مراکز قدرت مخالف آن باشند. یک اجماع داخلی بود. ما باید همین راه را ادامه بدهیم و به یک اجماع برسیم. این اجماع هر چه باشد برای ما ارزشمند است و می‌تواند در ادامه مسیر ما در فضای بین‌الملل کمک کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها