رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 396030

اردکانیان: با رشد جمعیت و افزایش سطح رفاه، مصرف آب افزایش پیدا کرده است/ باید سیاست‌گذاریهای دقیقی داشته باشیم

ساعت24-وزیر نیرو گفت:با توجه به نرخ رشد جمعیت و افزایش سطح رفاه، مصرف آب افزایش پیدا کرده و از سال ۶۲ از حدود ۶۲ میلیارد متر مکعب مصرف سالیانه به حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب رسیده‌ایم.

وزیر نیرو
سوال حسن کامران از رضا اردکانیان درباره حق آبه کشاورزان شرق اصفهان و رودخانه زاینده رود امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

وزیر نیرو در در پاسخ به سوال حسن کامران گفت: بررسی ما در ۵۰ سال گذشته نشان می‌دهد هر ۱۰ سال که از حدود ۲۵۰ میلیمتر بارش به حدود ۲۰۰ میلیمتر رسیده‌ایم. شرایط دما نیز به گونه‌ای است که هر ده سال چهار دهم درجه افزایش دما داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: با توجه به نرخ رشد جمعیت و افزایش سطح رفاه، مصرف آب افزایش پیدا کرده و از سال ۶۲ از حدود ۶۲ میلیارد متر مکعب مصرف سالیانه به حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب رسیده‌ایم. همچنین فشار سنگینی به منابع آب زیرزمینی آمده است و از ۲۰ میلیارد متر مکعب از کسری مخازن به ۱۲۶ میلیارد متر مکعب کسری رسیده‌ایم.

وزیر نیرو با بیان اینکه ما با محدودیت در تامین آب مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: بحث حق آبه‌ها قانونی است و اهمیت دارد اما بارش باران در کشور ما در سال آبی ۹۶ و ۹۷ در منطقه زاینده‌رود به کمترین میزان خود در چند دهه گذشته رسیده و حجم آن به ۵۴۷ میلیون مترمکعب رسیده است. تاثیر این کم‌بارشی در سال گذشته این بود که در بخش‌های مختلف با محدودیت روبرو شدیم.

وی عنوان کرد: سهم آب کشاورزان هم کاهش یافته و امنیت غذایی و افزایش جمعیت فشار را برای بهره‌برداری بیشتر از آب افزایش داده است و در این میان سهم صنعت و محیط زیست هم کاهش یافته است. ما برای بحث حق آبه‌ها کارهای فشرده‌ای در سال‌های اخیر انجام داده‌ایم و فعالیت وزارت نیرو در این سال‌ها ادامه داشته است.

اردکانیان افزود: همه مجریان و دستگاه‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در این موضوع باید سیاست‌گذاری‌های دقیقی داشته باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها