رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 396070

خانه تکانی اساسی در کابینه دوازدهم / تغییر همه مردان اقتصادی دولت

ساعت24-وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در حالی اختلاف نظر با دولت را در حوزه های " بازآفرینی شهری" و "دخالت در بازار" دلیل اصلی استعفای خود ذکر کرد ، که باید استعفای عباس آخوندی را نخستین استعفای داوطلبانه در کابینه دوزادهم دانست.

هیئت دولت
اگر چه پیش از این در دولت یازدهم وزیر آموزش و پرورش ،ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد نیز استعفانامه خود را تنظیم کردند و حتی در دولت دوازدهم ولی الله سیف نیز نامه استعفا نوشت اما به نظر می رسد، استعفاهای مذکور بیشتر رنگ و لعاب برکناریهای محترمانه را یدک می کشید ، همچنین استعفانامه وزیر صنعت و تجارت نیز که روز گذشته با موافقت رئیس جمهور تایید شد، در واقع انتخاب استعفا بجای استیضاح بود، که با منتقدان جدی در مجلس دنبال می شد.

زاویه گیری آخوندی با کابینه از همان روز رای اعتماد با انتقاد رییس جمهور از پیگیری وضعیت بازآفرینی شهری عیان شد و بعدها با مخالفت آخوندی پیرامون دخالت در بازار قیمت گذاری به صورت جدی تری مطرح گشت ، این وزیر مستعفی که معتقد بود باید احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رعایت شود، دچار تفاوت دیدگاه جدی با دولت شد و بر اساس آنچه خطاب به رییس کابینه نوشت بارها دست به استعفا زد و پایان مهر را نیز آخرین فصل حضور خود در دولت دوازدهم عنوان کرد.

سهم وزارتخانه آخوندی در شیب وزارت مسکن

افزایش نا متعارف قیمت مسکن و داغ شدن بازار اجاره از موضوعاتی بود که آخوندی را در لبه تیز استیضاح یا دست کم اخطارهای نمایندگان مجلس و فعالان بازار قرار داد ، هرچند با خانه اولی ها وزارت مسکن توانست در اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت کنونی بازار مسکن را از رکود چند ساله خارج کند، اما واقعیت آن است که میل به شیب قیمت با گزارش های وزارت مسکن توانست معاملات مسکن را تحت تاثیر قرار داده و رکورد های عجیب و غریب وصعود 35 درصدی قیمت مسکن را در همین اوایل امسال رقم بزند.

مجید کیان پور عضو کمیسیون عمران می گوید: عملکرد آخوندی را باید در بخش های مختلفی جستجو کرد ، چراکه وی علاوه بر حوزه راه در بخش شهرسازی نیز اقدامات موثری داشت، که بهترین جنبه آن خروج بازار از رکود بود.

وی می افزاید : با وجود خارج شدن بازار مسکن از رکود 5 ساله با راه اندازی صندوق پس انداز یکم ،عرضه مسکن پس از سپری شدن موعد وام خانه اولیها در اجرا با مشکل روبرو شد و در این میان گزارش های ماهانه دولت از وضعیت معاملات در رشد نامتعارف بازار مسکن بی تاثیر نبود ، از سوی دیگر دولت هیچ برنامه ای برای تامین مسکن ارزان قیمت و یا حتی میان قیمت نداشت و با وجود سخن از مسکن اجتماعی برنامه عملیاتی موجهی در این حوزه ارائه نشد.

پرونده معلق بازآفرینی بافت فرسوده و مسکن مهر

کیان پور همچنین تاکید می کند: با افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی قیمت مصالح ساختمانی به شکل نا متعارفی بالا رفت و در حالی حباب مسکن شکل گرفت که مواد اولیه بسیاری از مصالح ساختمانی وطنی بود.

نماینده درود ازنا همچنین تاکید می کند : در بخش بافت فرسوده و بازآفرینی بافت شهری اقدامات موثری صورت نگرفت و جز چند بخشنامه مبتنی بر اختصاص تسهیلات ارزان قیمت مشوق های دیگری برای تحت تاثیر قرار دادن انبوه سازان برای ورود به بافت رونمایی نشد.

شکست طرح بازآفرینی یا لااقل مسکوت ماندن آن را کارشناسان مهمترین دلیل در اختلاف وزیر مستعفی با رییس جمهور می دانند ، آخوندی عقیده داشت که انبوه‌سازی در بافت‌های فرسوده امکانپذیر نیست. او معتقد بود انبوه‌سازی مسیری مردود و محکوم به شکست است و باید بصورت "مینیاتوری " ومحله به محله با مشارکت مردم ادامه پیدا کند.

به پرونده آخوندی باید بی نتیجه ماندن مالیات از خانه های خالی به دلیل نداشتن بانک اطلاعاتی دولتی را نیز اضافه کرد و پرونده مسکن مهر که همواره مورد انتقاد آخوندی بود و رها کردن فازهای تحویل نشده آن را نیز به این کارنامه اضافه کرد.

ناکامی نوسازی ناوگان هوایی و توسعه شبکه ریلی

سیداحسن علوی ؛ عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران نیز می گوید:توسعه شبکه ریلی اقدامی بود که انتظار می رفت با سرعت و تحیکم زیر ساختها در دولت دوازدهم کلید بخورد ، هرچند اقداماتی مبتنی بر واردات واگن برای حوزه شهری و بروی شهری صورت گرفت اما نتیجه چندان روشن نیست و سرنوشت قرتاردادها بویزه بعد برجام مبهم است.

وی می افزاید : اقدامات آخوندی برای نوسازی ناوگان هواپیمایی قابل توجه بود اما وضعیت برجام و عهد شکنی ترامپ باعث شد وضعیت تحویل ایرباس ها نامعلوم و بجای آنها قرارداد با سوخو های روسی که چندان در ایران قابل اعتماد نیستن در دستور کار قرار گیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها