رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 396196

توصیه‌های بهداشتی اورژانس برای زائران اربعین

ساعت 24- سخنگوی سازمان اورژانس کشور با ارائه آماری از خدمات اورژانس کشور در طول سفر اربعین، به برخی از توصیه‌های بهداشتی در طول سفر برای زائران اشاره کرد.

style="text-align: justify;">سخنگوی سازمان اورژانس کشور با ارائه آماری از خدمات اورژانس کشور در طول سفر اربعین، به برخی از توصیه‌های بهداشتی در طول سفر برای زائران اشاره کرد.

مجتبی خالدی درباره خدمات اورژانس در سفر اربعین گفت: ۹۰۰ دستگاه آمبولانس، ۳۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ١٠فروند بالگرد، ۴دستگاه خودرو ارتباطات، ۴دستگاه تعمیرگاه سیار، ٩واحد بیمارستان صحرایی، ۵۶ واحد کلینیک سیار و ٨٩ واحد مرکز درمانی از جمله خدمات اورژانس کشور است. همچنین 1700 نفر از نیروهای عملیاتی اورژانس در اربعین ٩٧ مستقر هستند.

به گفته وی از کل تعداد نیروهای عملیاتی درمانی ٩٠٠٠ نفر، تیم‌های مدیریت بیماری‌های واگیر دار ۶۵٠ نفر و تیم‌های بهداشت محیط نیز در قالب ١٣٠ تیم فعالیت می‌کنند.

سخنگوی اورژانس همچنین به برخی توصیه‌های بهداشتی برای زائران اشاره کرد و افزود: زائران قبل از آغاز سفر با پزشک معالج خود مشورت‌های لازم را انجام دهند و بعد از بازگشت از سفر نیز مجدد به پزشک معالج خود مراجعه کنند.

همچنین داروهای مصرفی خود را متناسب با طول سفر و لیست داروهای مصرفی و خلاصه سیر بیماری خود را به صورت مکتوب به همراه داشته باشند و در صورت بروز علایم بیماری به مراکز درمانی در طول مسیر مراجعه کنند.

خالدی ادامه داد: داروهای مورد نیاز، بطری آب، ماسک یکبار مصرف، عینک آفتابی، پماد و وسایل پانسمان و دفترچه بیمه از جمله وسایلی است که به زائرین توصیه می‌شود در این مسیر به همراه خود داشته باشند.

همچنین انتخاب کوله پشتی مناسب، کفش راحت و اندازه، به همراه داشتن حداقل مقدار بار، به همراه داشتن کلاه لبه دار و لباس‌های مناسب گرما و سرما از دیگر توصیه‌ها به زائران است.

وی با بیان اینکه زائرین از آب آشامیدنی سالم( آب لوله‌کشی) یا "آب جوشیده به مدت یک دقیقه" استفاده کنند، تصریح کرد: از حمل هرگونه موادغذایی فاسد شدنی در طول سفر و استفاده از لیوان های مشترک خودداری کنند و بعد از صرف غذا نیز حتما از چند قطره آب لیمو و یا آب لیموترش تازه استفاده کنند و از گرم کردن مجدد غذا نیز خودداری کنند.

سخنگوی اورژانس کشور درباره مصرف مواد غذایی در طول سفر اربعین گفت: زائران از حبوبات و سبزیجات بیشتری داخل غذاها استفاده کنند و در صورت مصرف نوشیدنی، آب و دوغ کم‌نمک را به سایر نوشیدنی‌ها ترجیح دهند. همچنین از خرما و کشمش به مقدار کم به جای قند کنار چای استفاده کنند.

مبتلایان به چربی‌خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی نیز از مصرف غذاهای چرب، پرنمک و شیرین و در حجم زیاد خودداری کنند.

خالدی همچنین با بیان اینکه تمامی افرادی که در توزیع آب چای و غذا فعالیت می‌کنند باید دارای کارت بهداشت معتبر باشند، گفت:

همچنین رعایت بهداشت فردی هنگام ارایه خدمات نیز ضروری است و احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی نیز باید مورد تایید دامپزشکی قرار بگیرند و ضمن نظافت و شست‌وشو و گندزدایی باید به‌صورت مستمر رعایت شود و استفاده از مایع دستشویی نیز جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه زائران دست‌های خود را قبل از تهیه غذا و در طول تهیه آن به صورت متناوب با آب و صابون بشویند و غذاهای پخته را در درجه حرارت اتاق بیش از دو ساعت نگهداری نکنند، تاکید کرد:

همچنین از مواد اولیه که تاریخ مصرف آنها منقضی شده استفاده نکرده و از سرو چای داخل لیوان‌های پلاستیکی شفاف یا غذا در ظروف پلاستیکی خودداری کنند اما استفاده از ظروف پلاستیکی برای نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد بلامانع است.

پسماندهای تولید شده، به صورت بهداشتی جمع‌آوری، انتقال و دفع شود و کنار هر ایستگاه صلواتی نیز سطل یا کیسه برای جمع‌آوری مرتبط ظروف و لیوان‌های یک‌بار مصرف استفاده شود.

سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه زائران باید مسافت طولانی را پیاده‌روی کنند، تصریح کرد: اگر زائران به علت خستگی ناشی از راه از کاروان خود دور افتاده و جدا شده و دچار نگرانی، تشویش، استرس یا هر یک از علائم مشابه شدند به‌منظور پیشگیری از عوارض روانی و دریافت کمک‌های فکری و روانی به کارشناسان سلامت روان که در تیم‌های بهداشتی مستقر در مسیر حضور دارند، مراجعه کنند.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها