رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 396308

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی ایران

خانه نظام بانکی از پایبست ویران است

ساعت24-عبدالرضا همتی رئیس بانک مرکزی ایران دیروز یکشنبه 29 مهرماه قرار بود به اتاق بازرگانی ایران در تهران بیاید و با بخش خصوصی از نزدیک صحبت کند. او اما به وعده‌اش وفا نکرد و به اتاق نیامد.

خبر
برخی از بازرگانان و صنعتگران حرف‌هایی آماده کرده بودند تا به رئیس بانک مرکزی بگویند. به نظر می‌رسد یکی از کسانی که قرار بود درباره کاستی‌های بنیادین نظام بانکی صحبت کند پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بود . باوجودی که رئیس بانک مرکزی به اتاق نیامد اما سلطانی بخش‌هایی از یک گزارش مشروح کارشناسی را درباره شبکه بانکی برای حاضران تشریح کرد. سلطانی در پایان سخنان خود گفت حیف است این داستان درباره بانک مرکزی را برای شما به نقل از کمیسیون ماده 90 مجلس نقل نکنم. این کمیسیون در گزارشی به موضوع حسابرسی بانک مرکزی اشاره دارد و می‌نویسد چندین ماه برای اینکه این اتفاق بیفتد و بانک مرکزی صورت مالی خود را ارائه کند گفت‌وگو شد و بانک مرکزی وعده داد صورت‌های مالی خود را برای گسترش شفافیت در اختیار نهادهای ذی‌ربط قرار دهد اما این کار از سوی بانک مرکزی انجام‌نشده است . امیدواریم رئیس جدید بانک مرکزی این تابو را بشکند و برای رشد شفافیت صورت‌های مالی خود را ارائه کند . این مسئله مهمی است و نشان می‌دهد نظام بانکی ایران از پای‌بست و از بنیان با تنگنا مواجه است.

نایب‌رئیس اتاق ایران گفت : در شرایط حاضر از کل بانک‌های خصوصی ، دولتی و خصوصی – دولتی شمار اندکی هستند که صورت‌های مالی خود را بر اساس قانون‌های مدرن و روزآمد شاید بتوانند ارائه کنند. ناتوانی بانک‌ها و نارضایتی آن‌ها از ارائه صورت‌های مالی نشان از ناروشنی حساب‌وکتاب این بانک‌ها و وجود دارایی‌های موهوم ، سودهای موهوم و مطالبات عجیب‌وغریب است. یادمان باشد که سه بانکی که با روش‌های مدرن حسابرسی و گزارش دهی اقدام به این کارکردند چه روزهای دشواری برایشان در بازار سهام پدیدار شد . آن‌ها زیان‌های بزرگی در حساب‌هایشان بود که روش مدرن حسابرسی آن زیان‌ها را در معرض دید سهامداران قرارداد و موجب عرضه سهام از سوی دارندگان سهام آن‌ها در بورس و ریزش قیمت سهام آن‌ها شد. سلطانی به کوه‌پیکری و استیلای شگفت‌انگیز بانک‌ها و شرکت‌های آن‌ها درفروش کالا و خدمات اشاره کرد و گفت درحالی‌که سهم بانک‌ها بر اساس گزارش نشریه معتبر فوربس از 500 شرکت برتر در دنیا نزدیک به 11 درصد است این رقم بر اساس گزارش 500شرکت برتر ایران به 30 درصد رسیده است که نشان می‌دهد اندازه بانک‌ها در ایران تا چه میزان بزرگ و تعیین‌کننده است . او افزود یکی از مسائل مهم در موضوع شبکه بانکی در ایران ترکیب سهامداران است که باید شفاف شود و این به دلیل اثربخشی سهامداران بانک‌ها بر روندها و فرایندها بسیار اهمیت دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها