رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 396454

جزئیات جدید کلاهبرداری از مشترکان تلفن همراه

ساعت 24-وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شناسایی اپراتورهای واسطی که اقدام به برقراری تماس بین المللی با مشترکان و قطع سریع آن می‌کنند را در دستور کار قرار داده، زیرا به روش جدید کلاهبرداری و تحمیل هزینه به دارندگان تلفن همراه تبدیل شده است.

روز گذشته شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) در اطلاعیه‌ای به انجام تماس‌های مشکوک با سرشماره‌های بین المللی اشاره کرد و از مشترکان خواست از پاسخگویی به این تماس‌ها که هزینه‌های زیادی به آن‌ها تحمیل می‌کند، خودداری کنند.


پیگیری خبرنگار ایرنا از شهروندان نیز نشان می‌دهد که اغلب آن‌ها در موارد متعددی با تماس‌های بین المللی و مشکوک روی تلفن‌های همراه خود مواجه شده اند، اما برخی از آنان از بیم مسایل امنیتی و احتمال شنود، نه تنها از پاسخگویی خودداری کرده بلکه مراتب را به نهادهای ذی ربط گزارش داده اند.

آنطور که هموطنان می‌گویند، این تماس‌ها از مبداء کشورهایی، چون صربستان، آلبانی، مونته نگرو، آفریقای جنوبی و حتی کشورهای آسیای میانه، چون ازبکستان انجام شده است.

البته برخی از هموطنان نه تنها به این تماس‌ها پاسخ داده، بلکه پیگیر تماس‌های ناموفق هم بوده اند و طی تماس با شماره تلفنی که روی گوشی آن‌ها ثبت شده بود، اکنون با مشکل تحمیل هزینه‌های هنگفت ناشی از تماس بین المللی روبرو هستند.

در این پیوند سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به انجام کلاهبرداری جدید از روش برقراری تماس بین المللی و قطع سریع آن گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت ایران پیگیر شناسایی اپراتورهای واسطی است که این کلاهبرداری از طریق آن‌ها انجام می‌شود.

«سیدجمال هادیان طبایی زواره» افزود: برخی اپراتورهای واسط بین المللی خواسته یا ناخواسته در فرآیند «تماس با شهروندان ایرانی و قطع سریع آن» همکاری دارند که منجر به افزایش هزینه‌های مشترکان می‌شود و بر همین اساس شرکت ارتباطات زیرساخت با ورود به این موضوع قصد شناسایی این اپراتورها را دارد.

وی ادامه داد: همزمان با شناسایی این اپراتورها، اقدام‌های لازم برای قطع ارتباط آن‌ها انجام خواهد شد.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان ساخت: کلاهبرداران ابتدا یک تماس کوتاه با مشترک برقرار کرده و به سرعت قطع می‌کنند، اما تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه عادت دارند پس از هر تماس ناموفق اقدام به برقراری تماس با فرد تماس گیرنده کنند؛ به دلیل آنکه این تماس‌ها از سرشماره‌های بین المللی برقرار می‌شود، به محض تماس هزینه‌های سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل می‌شود.

به گفته هادیان طبایی زواره، ممکن است منشاء این تماس‌ها داخلی و یا خارجی باشد که شرکت ارتباطات زیرساخت به جد پیگیر این موضوع است.

هادیان طبایی زواره به همه مشترکان تلفن همراه توصیه کرد: پس از برقراری هر تماس ناآشنا و بین المللی و قطع آن از پاسخگویی مجدد به جد خودداری کنند تا متحمل هزینه‌های سنگین نشوند.

«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی در صفحه توئیتر تماس ناموفق (Missed Call) را روش جدید کلاهبرداری از مشترکان تلفن همراه اعلام کرده و نوشته است: «قانون بقای کلاهبردار و قاچاقچی، از بین نمی‌روند بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر ابزار می‌دهند. یک روز پیامک کلاهبرداری، این روزها Missed Call و انتظار تماس و شارژ مشترک تلفن همراه؛ روابط عمومی امروز بیشتر توضیح می‌دهد. با به اشتراک گذاری، مانع ضرر مردم شویم.»

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها