رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 396646

۲ نکته ضروری برای درمان چاقی/چاقی گرفتاری 26 درصد بزرگسالان ایرانی

ساعت 24-عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه 23 تا 26 درصد ایرانی ها گرفتار چاقی هستند، گفت: هر فردی در هر سطحی از چاقی اگر بتواند 5 تا 10 درصد وزنش را کم کند می‌تواند تا حد زیادی از عوارض مرتبط با چاقی بکاهد.

فرزانه شکیبافر متخصص تغذیه در در ارتباط با موضوع چاقی اظهارکرد:‌در دنیا آمار چاقی و اضافه وزن به طور متوسط 13 درصد از جمعیت بزرگسالان را تشکیل می‌دهد که این رقم در کشور ما به 23 تا 26 درصد رسیده است. بنابر این توجه به این مسئله امری ضروری به شمار می‌رود.

وی افزود: به دست آوردن وزن طبیعی از طریق اندازه‌گیری شاخص توده بدنی یا BMI حاصل می‌شود که می‌توان آن را از تقسیم وزن به کیلوگرم به مجذور قد به متر به دست آورد.
مدیر پروژه دهکده چاقی ادامه داد: اگر نتیجه 18.5 تا 25 بود فرد وزن طبیعی داشته و اگر 25 تا 30 بود فرد دچار اضافه وزن و بیشتر از 30 درجات مختلفی از چاقی را نشان می‌دهد.

وی بیان داشت: آمار چاقی در کودکان ایرانی نیز کم نیست و همچنین در بزرگسالان بین 23 تا 26 درصد است که این مسئله به دلیل بی‌توجهی خانواده‌ها و عادت‌های غذایی غلط شکل گرفته است چرا که کودکان همچون لوح سفید بوده که والدین می تواند به هر طریق روی آن نقاشی کنند و از آنجایی که کودک تصوری از مزه و حجم غذا ندارد چاقی آن به اشتباه والدین است.

این متخصص تغذیه گفت: برخی پیشنهاد می‌کنند که برای رفع چاقی و اضافه وزن غذا کمتر خورده شود و ورزش بیشتری صورت گیرد در حالی که مسئله پیچیده‌تر است و باید ابتدا انگ‌هایی که به چاق‌ها نسبت داده می‌شود را برداریم چرا که همه چاق‌ها ممکن است کم تحرک نداشته باشند و یا زیاد غذا نخورند.

وی در مورد ۲ نکته طلایی برای مقابله با چاقی گفت: برای درمان چاقی در گام نخست افراد چاق باید با متخصص تغذیه و روانشناس مشاوره شوند و در گام دوم به این نکته توجه داشت که هر فردی در هر سطحی از چاقی اگر بتواند 5 تا 10 درصد وزنش را کم کند کافی بوده و این مسئله قابل دسترس است و از عوارض منفی در این زمینه می‌کاهد.

شکیبافر با اشاره به راه اندازی دهکده چاقی در دهکده خلیج فارس به مناسبت روز جهانی چاقی در ۱۱ اکتبر به مدت ۳ روز گفت: دهکده دیابت هم با هدف اطلاع رسانی و افزایش ارتقائ آگاهی مردم در روز جهانی دیابت ۲۳ آبان ماه در یکی از پارک های تهران برگزار خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها