رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 396695

چگونگی کنار آمدن با بیماری سوریازیس

ساعت 24-اگر به سوریازیس مبتلا هستید، ممکن است از وضعیت خود و ظاهر پوستتان احساس شرمساری یا خجالت کنید. همچنین، ممکن است نظرات دیگران که با سوریازیس آشنا نیستند یا فکر می کنند که یک بیماری واگیردار است و می تواند موجب بروز ظایعات پوستی شود، شما را آزار دهد.

8
مقابله با سوریازیس به معنای رسیدگی به علائم مختلفی است که به واسطه این بیماری پدیدار شده و کاهش موارد شعله‌ور شدن بیماری است، اما می تواند شامل هدایت توجهات لازم به سمت اثری باشد که این بیماری می تواند بر زندگی انسان داشته باشد.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "وری ول"، سوریازیس قابل درمان نیست، اما امکان مدیریت آن وجود دارد و با گذشت زمان، می توانید راهبردهایی که بهترین نتیجه را برای شما به همراه دارند، کشف کرده و زندگی خود را با این بیماری مزمن سازگار کنید.

از نظر عاطفی

اگر به سوریازیس مبتلا هستید، ممکن است از وضعیت خود و ظاهر پوستتان احساس شرمساری یا خجالت کنید. همچنین، ممکن است نظرات دیگران که با سوریازیس آشنا نیستند یا فکر می کنند که یک بیماری واگیردار است و می تواند موجب بروز ظایعات پوستی شود، شما را آزار دهد.

تمامی این موارد می توانند به بروز مشکلاتی مانند اضطراب یا افسردگی منجر شوند که بین افراد مبتلا به سوریازیس نسبت به افراد سالم شایع‌تر است. اگر با مسائل عاطفی ناشی از سوریازیس مواجه هستید، به پزشک یا یک درمانگر مراجعه کنید. با صحبت درمانی، راهبردهای مقابله، و حتی دارو شما ممکن است قادر به غلبه بر اثر منفی وارده بر سلامت روانی خود باشید.

از نظر جسمانی

زمانی که موضوع چالش های بالقوه مطرح می شود، سوریازیس بیماری است که می تواند بر هر چیزی اثرگذار بوده یا تحت تاثیر عوامل مختلف قرار بگیرد که از آب و هوا تا زندگی جنسی انسان را شامل می شود.

شرایط آب و هوایی و دمایی

آب و هوا و اقلیم می توانند اثر چشمگیری بر سوریازیس داشته باشند. پوست به طور معمول در بهار و تابستان شرایط بهتری نسبت به زمستان دارد زیرا نور خورشید بیشتری وجود داشته و دماها گرم‌تر هستند.

پرتو فرابنفش خورشید به عنوان یک مهار کننده سیستم ایمنی عمل می کند، و به کنترل تشکیل پلاک های سوریازیس کمک می کند. هوای گرم‌تر نسبت به هوای سردتر به طور معمول رطوبت را بهتر حفظ می کند که برای پوست بسیار خشک مفیدتر است. پوشیدن لباس های سبک نخی به جای پارچه های مصنوعی در روزهای گرم سال نیز می تواند کمک بیشتری ارائه کند.

ممکن است شنا در یک روز گرم سال ایده خوبی به نظر برسد، اما باید به این نکته توجه داشت که غلظت بالای کلر در آب استخر می تواند پلاک های ملتهب را تحریک کرده و همچنین موجب خشکی پوست شود. پس از شنا در استخر، دوش گرفتن و شستشوی کامل بدن را فراموش نکنید. در مقابل، شنا در اقیانوس می تواند به بهبود سوریازیس کمک کند. برخی افراد متوجه شده اند که این کار به از بین بردن پوسته ها کمک می کند. در هر صورت، پس از شنا باید از مرطوب کننده های پوست استفاده کنید.

در زمستان، هوا می تواند درون و بیرون خانه خشک باشد. بر همین اساس، شما می توانید از یک دستگاه مرطوب کننده هوا در خانه، به ویژه اتاق خواب استفاده کنید. استفاده از گیاهان در محیط زندگی نیز می تواند رطوبت محیط را افزایش دهد.

خواب

زمانی که به سوریازیس مبتلا هستید، شب می تواند موجب بروز برخی مشکلات خاص برای شما شود. ممکن است طی ساعات بیداری از خاراندن پوست پرهیز کنید، اما انجام بی اختیار این کار هنگام خواب آسان است. در نتیجه، ممکن است پس از بیدار شدن از خواب با لکه های خون یا پوسته های سفید روی بالش یا مجموعه ای از علائم که به نام پدیده کوبنر شناخته می شود، مواجه شوید که در آن پوست آسیب دیده به وصله های سوریازیس تبدیل می شود.

ناراحتی ناشی از سوریازیس می تواند در کیفیت خواب نیز اختلال ایجاد کند که ورود به یک چرخه معیوب را امکانپذیر می کند. محرومیت از خواب می تواند موجب استرس شود که محرکی شایع برای سوریازیس است. در صورت ابتلا به سوریازیس می توانید نکته های زیر را برای مقابله با مشکلات خواب مد نظر قرار دهید:

از وصله های پوست محافظت کنید. بخش های ملتهب و خارش‌دار را با یک مرطوب کننده قوی پوشش دهید. آنها را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید یا اگر دست ها یا پاهای شما تحت تاثیر قرار گرفته اند از دستکش یا جوراب های نخی استفاده کنید که نه تنها از آنها در برابر خارش محافظت می کند، بلکه به نرم شدن پوست نیز کمک می کند. ناخن های خود را کوتاه نگه دارید تا در صورت خاراندن محل تحت تاثیر قرار گرفته احتمال آسیب دیدگی کاهش یابد.

خارش را متوقف کنید. زمانی که با احساس خارش شدید مواجه هستید، پیش از این که به خواب بروید یک آنتی هیستامین مصرف کنید که اثری آرام بخش به همراه دارد. در شرایطی که وابستگی به این داروها خوب نیست، مصرف گاه به گاه آنتی هیستامین طی شب و در زمان شعله‌ور شدن سوریازیس مساله ای ندارد. البته، پیش از این کار با پزشک خود مشورت کنید.

الکل و قهوه مصرف نکنید. الکل و کافئین می توانند در خواب انسان اختلال ایجاد کنند، بر همین اساس، پیش از خواب از مصرف آنها پرهیز کنید. همچنین، مصرف بیش از حد نوشیدنی های حاوی الکل و کافئین می تواند یک محرک بالقوه برای سوریازیس باشد.

زندگی جنسی

مطالعه ای در سال 2007 که در نشریه Dermatology منتشر شد، نشان داد که یک سوم تا دو سوم از بیماران مبتلا به سوریازیس مشکلات جنسی را تجربه می کنند که از ناراحتی ناشی از بیماری سرچشمه می گیرد.

سوریازیسی که ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد به طور معمول به اندازه بخش های دیگر پوسته تولید نمی کند، اما می تواند موجب خارش شدید شود. از آنجایی که پوست این بخش های بدن لطیف‌تر است، کرم ها و پمادهای غیر استروئیدی به طور معمول بهترین گزینه برای تسکین خارش هستند.

برای مردان مبتلا به سوریازیس ناحیه تناسلی استفاده از کاندوم و روان کننده می تواند شرایط بهتری را ایجاد کند. بدون در نظر گرفتن جنسیت، اگر از داروی سوریازیس روی ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته استفاده می کنید، آن را پیش از رابطه به خوبی شسته و پس از آن دوباره اعمال کنید.

از نظر اجتماعی

از آنجایی که سوریازیس یک بیماری مزمن است و درمانی ندارد، و می تواند در معرض دید قرار داشته باشد، امکان بروز شرایطی دلسردکننده برای فرد مبتلا وجود دارد. اما قرار گرفتن در جمع افرادی که پشتیبان وی هستند، و تکیه به آنها می تواند مفید باشد. مطالعه ای در سال 2012 نشان داد، افراد مبتلا به سوریازیس که از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردار هستند از کیفیت زندگی به مراتب بالاتر، سطوح افسردگی کمتر، و پذیرش بالاتر زندگی به همراه این بیماری برخوردار هستند.

ارتباط با افرادی که به سوریازیس مبتلا هستند و فراگیری نکات مختلف از آنها می تواند برای شما مفید باشد. از این رو، شرکت در جلسات گروه های پشتیبان می تواند به سود شما باشد زیرا در این جلسات افراد اطلاعات و توصیه های مختلف را درباره چالش های مختلف ناشی از بیماری با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

موارد کاربردی

اگر به سوریازیس مبتلا هستید و قصد استتار یا پنهان کردن آن را دارید انتخاب بهترین روش ها به مکان و شدت ضایعات بستگی دارد. در ادامه برخی نکات مفید ارائه شده اند:

مرطوب کردن. اهمیت انجام روزانه این کار نباید نادیده گرفته شود. رطوبت موجب آرامش پوست می شود و می تواند به طور قابل توجهی ظاهر آن را بهبود ببخشد.

از بین بردن پوسته ها. اگر مرطوب کردن به تنهایی کفایت نمی کند، روش هایی برای از بین بردن پوسته های ناشی از سوریازیس وجود دارند که به حفظ ظاهر بهتر پوست کمک می کنند. یک گزینه موثر استفاده از وان آب ولرم و سپس لایه برداری آرام پوست با کمک یک لوفاه یا استفاده از یک صابون بدون نسخه ملایم حاوی اسید سالیسیلیک، ماده ای که به لایه برداری ملایم پوست کمک می کند، است.

رسیدگی به گوش ها. اگر گوش های شما تحت تاثیر سوریازیس قرار گرفته اند، از پاکسازی پوسته ها با گوش پاک کن یا اشیا تیز دیگر پرهیز کنید. ممکن است پوسته ها را به سمت کانال گوش هدایت کنید. گاهی اوقات ریختن روزانه یک قطره روغن زیتون در هر گوش به حرکت جرم و پوسته ها کمک خواهد کرد.

استفاده از یک کانسیلر. اگرچه هرگز نباید پوست خود که دارای ترک یا خونریزی است را با آرایش پوشش دهید، یک کانسیلر یا کرم پودری که به دقت انتخاب شده است می تواند قرمزی روی پوست که نرم است را پوشش دهد.

لباس پوشیدن راهبردی. اگر پوسته های زیاد مشکلی بزرگ برای شما محسوب می شوند، از لباس هایی با رنگ روشن استفاده کنید. پوسته ها روی پارچه هایی با رنگ روشن نسبت به رنگ های تیره به طور قابل توجهی کمتر مشهود هستند. روسری و شال می توانند سوریازیس روی گردن، سینه و قسمت بالایی دست ها را پوشش دهند. متعلقاتی مانند جواهرات یا کراواتی رنگی نیز می توانند نگاه ها را از وصله های پوستی روی دست ها و پاهای شما به سمت دیگر منحرف کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها