رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 396698

جهانگیری: سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمند کشور به حدود ۳۰ میلیون نفر میرسد/با چالش صندوق‌های بازنشستگی روبه‌رو خواهیم بود

ساعت24-معاون اول رییس جمهوری گفت: ۱۰۰/. هزینه‌های صندوق نیروهای مسلح و ۷۰الی ۸۰/. هزینه های صندوق‌های بازنشستگی را دولت پرداخت می‌کند؛ در سال‌های آینده با چالش بزرگی در صندوق‌های بازنشستگی روبه‌رو خواهیم بود.

جهانگیری
اسحاق جهانگیری در کنفرانس منطقه‌ای سالمندی جمعیت ۲۰۱۸ که در هتل استقلال برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر بین ۷۰ الی۸۰ درصد از هزینه‌های صندوق‌های بازنشستگی و ۱۰۰/. هزینه صندوق نیروهای مسلح ، توسط دولت تأمین می‌شود.

وی سپس افزود: به همین دلیل در سال‌های آینده با چالش بزرگی در صندوق‌های بازنشستگی مواجه هستیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد که باید تأمین هزینه‌های بازنشستگی و نیروهای سالمند در دستور کار دولت قرار بگیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در برنامه‌های توسعه‌ای و هم در برنامه‌های نظام سیاسی و اجتماعی، در استفاده از ظرفیت سالمندان تأکید شده است.

وی تاکید کرد: دولت باید بتواند از ظرفیت انسانی و کمک به نهادهای مدنی استفاده کند.

جهانگیری همچنین گفت: برای ایران موضوع آینده‌نگری برای برنامه‌های آتی کشور بسیار مهم است؛ ما در دورانی رشدهای جمعیت بالای چهار درصد را داشته‌ایم، باید بدانیم رشدهای جمعیتی بالا نیازهای بسیار زیادی از جمله تسهیلات آموزشی دارد.

وی در همین راستا تصریح کرد: در برخی دوره‌ها مدارس سه یا چهار شیفت داشتیم و به خاطر رشد جمعیت دانشجویان در اقصی نقاط کشور دانشگاه ایجاد کردیم. این امر موجب شده که حتی شهرهای کوچک ما هم دانشگاه داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد که جمعیت کشور در ۳۰ سال آینده به رشد سالمندی می‌رسد.

وی ادامه داد: براساس سرشماری سال ۹۵، ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند داریم و بر مبنای برخی آمارها در سال ۲۰۵۰ تعداد سالمندان کشور احتمالا به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید.

جهانگیری تاکید کرد: در هیچ مقطعی از تاریخ ایران ما با یک چنین جمعیت سالمندی روبرو نبوده‌ایم. امیدواریم این نشست با توجه به دستوری که برایش تهیه شده و البته تجربیات کشورهای مختلف نقطه مهمی برای کشور ما جهت برنامه‌ریزی‌های آتی برای سالمندی باشد.

وی همچنین ابراز عقیده کرد: برای فهم فرصت پیش آمده باید به منزلت و کرامت سالمندان توجه کنیم و برنامه دقیقی برای منزلت آنها و در ارتباط با توسعه کشور تهیه کنیم.

جهانگیری در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: قدرت نظام سیاسی و مدنی در استفاده از توان سالمندان است؛ به این معنا که دولت بتواند ظرفیت این مجموعه انسانی را با کمک نهادهای مدنی مورد استفاده قرار دهد.

وی با بیان اینکه «دوران سالمندی دوران کمال انسان است» گفت: انبوهی از تجربیات در این دوره وجود دارد؛ اگر خانواده‌ها از این منظر به سالمندان نگاه کنند با قدرت خود سالمندان می‌توانند به رفاه و امنیت خانواده کمک کنند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نقش نهادهای مدنی و اجتماعی در این میان ، گفت: نهادهای مدنی به عنوان حلقه‌های ارتباطی بین سالمندان و دولت نقش تعیین کننده دارند. جا دارد که در همین زمینه به کسانی که «بنیاد فرزانگان» را ایجاد کردند تبریک بگویم.

وی با اشاره به ضرورت توجه علمی به موضوع سالمندی و معضلات مربوط به آن گفت: یافته‌های عملی جهت توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی آنها، زیرساخت‌ها و سطح امید در این بخش از جامعه باید طراحی شوند.

جهانگیری همچنین خاطرنشان کرد: ما به طور طبیعی از برنامه هفتم توسعه به بعد سرفصل مشخصی برای نیازهای سالمندان باید داشته باشیم. به جز درمان سایر هزینه‌های آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه از اوایل دهه ۸۰ در ایران موضوعات مرتبط با سالمندی در دولت‌های وقت مورد توجه قرار گرفت و نهایتا سندی در دوران دولت آقای روحانی تدوین شد. همچنین دو گروه از سیاست‌های کلی که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده، بندهای مرتبط با نیازهای سالمندی را در خود دارند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: بر اساس فرهنگ دینی کشور مردم ایران سالمندی را با فرزانگی یکی می‌گیرند. ما همیشه در کشورمان انسان‌های شریفی داشتیم که بر مسائل و نیازهای کشور تمرکز داشتند و به طور مثال برای تامین نیازهای آموزشی تلاش کردند.

وی در پایان گفت: در شرایط کنونی هم رسانه‌ها و نهادهای کشور باید موضوع سالمندی را برای جامعه به خوبی تبیین کنند و متعاقبا انسان‌های شریف و خیر باید به این مساله ورود کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها