رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 396720

عضو سابق کنست: بن سلمان کسی است که اسرائیل ۵۰ سال منتظر آمدنش بود

ساعت24-یک چهره سیاسی اسرائیلی ولیعهد عربستان را رهبری توصیف کرد که رژیم صهیونیستی ۵۰ سال منتظر آمدن او بوده است. او خواستار برخوردی نرم با عربستان در پرونده قتل جمال خاشقجی شد و تاکید کرد، برکناری بن سلمان برای اسرائیل، ویرانگر خواهد بود.

تسویا گرینفیلد، نویسنده اسرائیلی و عضو سابق کنست در مقاله‌ای در روزنامه عبری‌زبان هاآرتص نوشت، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان رهبر عربی است که اسرائیل ۵۰ سال است رویای روی کار آمدن آن را دارد.

گرینفیلد در ادامه اتخاذ موضعگیری‌های نرم‌تری را در پرونده قتل خاشقجی خواستار شد.

این چهره سیاسی سابق رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: اسرائیلی‌ها پنج دهه منتظر بودند یک رهبر عربی بیاید که موافق امضای توافق‌نامه مهمی با اسرائیل باشد و این رهبر یعنی محمد بن سلمان اکنون وجود دارد.

گرینفیلد در ادامه مدعی شد: کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول شبیه به داستان‌های ترسناکی است که در کشورهای دیگر هم رخ می‌دهد.

وی در عین حال افزود: دلیل اصلی انجام چنین اقدام خشنی که ما را به یاد فیلم‌های برادران کوین می‌اندازد، کاملا روشن نیست.

این نویسنده اسرائیلی در ادامه گزارش خود افزود: خاندان حاکم عربستان همانند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هیچگونه انتقادی را نمی‌پذیرند و به همین دلیل تصمیم به حذف این روزنامه‌نگار گرفتند.

وی در ادامه نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نسبت به وضعیت اخیر عربستان بویژه در سایه روابط بن سلمان با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خشمگین است، او نسبت به نقش محوری که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در ائتلاف منطقه‌ای ایفا می‌کند، نیز خشمگین است و به همین دلیل سعی در تخریب چهره بن سلمان دارد.

گرینفیلد افزود: اردوغان به دنبال تحقیر عربستانی‌ها بود اما هدف اصلی‌اش ناکام گذاشتن طرحی است که ترامپ و بن سلمان برای تشکیل ائتلافی منطقه‌ای با نظارت آمریکا پیشنهاد داده‌اند و این ائتلاف شامل اسرائیل، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس،‌ عربستان،‌ اردن، ‌مصر و شاید عراق است. هدف مشترک از این ائتلاف نیز مقابله با ایران در منطقه است.

این نویسنده اسرائیلی گفت: ترکیه که برای کسب جایگاهی در جهان عرب و در میان کشورهای اسلامی تلاش می‌کند،‌ تنها به دنبال به دست گرفتن رهبری کشورهای اهل تسنن نیست،‌ بلکه سعی دارد اسرائیل را به عنوان یک قدرت استعمارگر بیگانه در خاورمیانه جلوه دهد و مشخص است که هرگونه حرکت مثبت در زمینه مشروعیت بخشی به اسرائیل به لطف ائتلافش با کشورهای عربی می‌تواند پیامدهای منفی برای اردوغان داشته باشد.

وی افزود: مساله خاشقجی در شرایطی پیش آمد که آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره‌ای است و هدف از جنگ رسانه‌ای گسترده‌ای که علیه بن سلمان به راه افتاده، در واقع ضربه زدن به عربستان و ضربه‌ای مهلک به ترامپ و طرح‌های اقتصادی‌اش است به ویژه که عربستان مهم‌ترین همپیمان اقتصادی آمریکا در منطقه محسوب می‌شود.

گرینفیلد در ادامه به جزئیات رقابت ترکیه با عربستان و تاثیر آن بر انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و این نکته که محمد بن سلمان هم پیمان قدرتمندتری برای ترامپ در منطقه است، اشاره کرد و گفت: جناح رقیب در آمریکا از پرونده قتل خاشقجی استقبال کرده و از آن علیه ترامپ استفاده می‌کند به شکلی که گویا پس از طوفان بحران‌های داخلی به گنجی پنهان دست یافته است.

وی افزود: لازم است اسرائیل با محمد بن سلمان با عطوفت برخورد کند، زیرا او به دنبال مشروعیت دادن به اسرائیل است. به نظر می‌رسد اگر طرح صلح ترامپ (معامله قرن) روزی مطرح شود، نتیجه مستقیم فشارهای بن سلمان است که برای مشروعیت بخشی به اسرائیل تلاش می‌کند. تلاش برای برکناری این رهبر عربستانی ویرانگر بوده و بیشتر با سیاست باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا درباره اسرائیل همسو است.

منبع: ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها