رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 397559

دیوار کج یارانه به ثروتمندان تا کجا بالا میرود؟

ساعت 24-اخیرا رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفته که «اطلاعات افراد به نحوی در اختیار ما قرار گرفته که در حال حاضر با شماره ملی یا شناسه شرکتی فرد می‌توانیم بگوییم چه دارایی‌هایی در مملکت دارند»؛ این اظهار نظر در حالی است که یکی از توجیهاتی که دولت برای عدم حذف ثروتمندان از یارانه‌ها می‌آورد عدم دسترسی به اطلاعات درآمدی افراد مختلف است.

اختصاص یارانه به همه اقشار به صورت بی هدف بدون در نظر گرفتن پایگاه طبقاتی و سطح درآمدشان مساله‌ای است که از ابتدای شروع طرح یارانه‌های نقدی در دولت دهم مطرح بوده است. علی رغم همه انتقادات به تخصیص ناعادلانه یارانه­‌های نقدی اما این سازوکار در دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم ادامه پیدا کرد. ­

هر چند دولت بهار به ریاست جمهوری احمدی­ نژاد به بی­ تدبیری در حوزه مسائل اقتصادی متهم بود و خود چه بسا باکی هم از این اتهام نداشت، اما این طرح ناقص در کمال تعجب در دولت تدبیر و امید هم ادامه پیدا کرد، با این تفاوت که این بار توجیه دولت برای ادامه این روند معیوب عدم دسترسی به اطلاعات دارایی‌های افراد مختلف بوده است.

میزان دارایی‌های افراد مشخص است

ادامه این شرایط با توجیه عدم دسترسی به اطلاعات در حالی است که رئیس کل سازمان امور مالیاتی روز یکشنبه هفته جاری(۲۹ آبان) در گفت‌وگویی تلویزیونی آمار مؤدیان مالیاتی کشور را سه میلیون نفر اعلام کرده و گفته بود: «اطلاعات افراد را به نحوی در اختیار داریم که در حال حاضر با شماره ملی یا شناسه شرکتی فرد می‌توانیم بگوییم چه دارایی‌هایی در مملکت دارند».

سید کامل تقوی نژاد البته تاکید کرده بود که «این اطلاعات صرفاً در جهت شناسایی، تشخیص و وصول مالیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد» . این جمله احتمالا کنایه‌ای به کسانی است که تا پیش از این پیشنهاد کرده بودند که دولت برای سنجش سطح نیازمندی دریافت کنندگان یارانه از اطلاعات سازمان امور مالیاتی استفاده کند.

اینکه سازمان امور مالیاتی به اطلاعات دارایی‌های سه میلیون نفر از مودیان مالیاتی دسترسی داشته باشد می‌تواند به حل بخش عمده­‌ای از مشکلات پرداخت ناعادلانه یارانه‌ها کمک کند. دریافت یارانه توسط ثروتمندان آن هم با رقمی معادل مبالغ پرداختی به اقشار فقیرتر جامعه علاوه بر اینکه باعث اتلاف منابع می‌شود، کمکی هم به توزیع عادلانه منابع هم نمی­‌کند.

اساسا پرداخت یارانه­‌ها که پیشتر محمدباقر نوبخت روز پرداخت آن را روز عزای دولت توصیف کرده بود، سیاستی است که برای (یا حداقل با داعیه­ ی) توزیع عادلانه ثروت در جامعه طراحی شده است. این در حالی است که دادن مبلغی یکسان به آحاد جامعه به عنوان یارانه­ حاصل از آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی عادلانه به نظر نمی‌رسد.

سالی ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه به ثروتمندان تعلق می گیرد

در همین باره میثم موسایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرده بود: اینکه به همه آحاد جامعه یارانه تعلق می‌گیرد، امر اشتباهی است. کسانی که باید یارانه دریافت کنند در واقع خیلی کمتر از جمعیت یارانه‌بگیران فعلی هستند. سالیانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به چهار دهک ثروتمند جامعه یارانه تعلق می‌گیرد که این مبلغ خود به اندازه یکسال بودجه عمرانی کشور است. معلوم نیست این سیاست‌های اشتباه تا کجا قرار است ادامه پیدا کند؟

به گزارش ایسنا، ادامه روند فعلی پرداخت یارانه ­های نقدی با توجیه محرمانگی اطلاعات مالی شهروندان و یا عدم دسترسی به اطلاعات دارایی‌ها یا حساب­‌ها در حالی است که رهبر معظم انقلاب صبح روز دوشنبه (۲۳ مهرماه) در ابتدای درس از فقه خود تاکید کردند: «مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند».

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها