رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 397602

ممنوعیت مشق شب برای کلاس اول تا سومیها

ساعت24 - همچنان مشق شب برای دانش‌آموزان یک کابوس پایان نیافتنی است. معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که پژوهش‌ها نشان می‌دهد رونویسی و مشق شب تاثیر زیادی در یادگیری ندارد و برعکس به یک برنامه تنش زا بین بچه‌ها و والدین تبدیل شده است.

انجام تکالیف
style="text-align:right">همچنان مشق شب برای دانش‌آموزان یک کابوس پایان نیافتنی است.

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که پژوهش‌ها نشان می‌دهد رونویسی و مشق شب تأثیر زیادی در یادگیری ندارد و برعکس به یک برنامه تنش زا بین بچه‌ها و والدین تبدیل شده است.

معلمان کلاس‌ اول تا سوم حق دادن مشق ندارند

بر اساس این پژوهش مشق شب در کلاس اول تا سوم ابتدایی حذف می‌شود. رضوانه حکیم‌زاده درباره این تصمیم اظهار داشت: امسال مشق شب حذف و تکالیف مهارت محور جایگزین آن شده است. ما به تمام ادارات آموزش و پرورش ابلاغ کرده‌ایم که معلمان کلاس اول تا سوم اجازه دادن مشق شب را به دانش‌آموزان ندارند.

وی گفت: برنامه حذف مشق شب در کلاس‌هایی که تراکم 16 تا 25 دانش‌آموز دارند اجرا خواهد شد و معلمان باید دانش‌آموزان را در کلاس درس زیر نظر بگیرند البته این موضوع در کلاس‌های زیر 16 دانش‌آموز هم اجرا می‌شود اما تأکید ما این است که دانش‌آموز تکالیف را در مدرسه بنویسد و بار کلاس درس را به خانه نیاورد. اگر معلمی این مصوبه آموزش و پرورش را رعایت نکند و به دانش‌آموزان مشق دهد از نظر ما تخلف انجام داده است و ما با مدرسه برخورد خواهیم کرد.

حکیم‌زاده با اشاره به این‌که دانش‌آموزان باید ساعت‌های بیرون از مدرسه را صرف مهارت‌آموزی کنند اعلام کرد: برنامه حذف مشق شب و جایگزینی تکالیف مهارت‌محور در سال‌های آینده به مدارس چند پایه هم تعمیم داده خواهد شد زیرا این برنامه مبتنی بر رویکردهای جدید تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی است به این نحو که بچه‌ها فعالیت‌های یاددهی و یادگیری را تا جایی که مربوط به کلاس‌های درس می‌شود در مدرسه انجام دهند و بیرون از مدرسه فعالیت‌های مکمل و مبتنی بر مهارت داشته باشند.

وی با اشاره به مهارت آموزی دانش‌آموزان اظهار داشت: بر اساس پژوهش‌هایی که انجام داده‌ایم دانش‌آموزان در پایه اول فقط 10 دقیقه، در کلاس دوم 20 دقیقه و در کلاس سوم 30 دقیقه باید در منزل مشق شب داشته باشند. بر اساس بسته‌هایی که طراحی کردیم و به مدیران هم ابلاغ شده است معلمان باید مهارت آموزی دانش‌آموز را تقویت کنند.

مثلاً برای آن‌که دانش‌آموزان حفاظت از محیط زیست را یاد بگیرند، تأکید داریم که ابتدا مشاهده گر خوبی باشند و خوب دقت کنند که چه چیزهایی محیط زیست را آلوده می‌کند. یا برای تمرین مسئولیت پذیری از آنها می‌خواهیم مرتب کردن فضای منزل و اتاق خودشان را انجام دهند و یا برای مهارت بهداشت، تمرین عملی مسواک زدن را داشته باشند.

برای تثبیت مهارت ریاضی هم آنها می‌توانند با خانواده به خرید بروند و حساب و کتاب خرید را انجام دهند و ضمناً مدیریت منابع را هم فرا بگیرند. مهارت خواندن نیز با قصه خوانی تقویت می‌شود و در سنین کوچک تر اگر خانواده‌ها برایشان قصه بخوانند و آنها آن را تعریف و بازگو کنند مهارت‌های بیانی و ارائه دادنشان تقویت می‌شود.

منبع:روزنامه ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها