رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 397796

قلعه های دیدنی قشم و مشهد

رپورتاژ / قلعه وان ترکیه بر بالای کوه‌های ساحل شرقی دریاچه وان در ترکیه قرار گرفته است که امروزه به جز مخروبه‌ای با ستونهای عظیم و دیوارهای سربه فلک کشیده هنوز برای بقاء در ستیز است .

dir="RTL" style="text-align:right">قلعه وان | castle of van | وان

قلعه وان ترکیه بر بالای کوه‌های ساحل شرقی دریاچه وان در ترکیه قرار گرفته است که امروزه به جز مخروبه‌ای با ستونهای عظیم و دیوارهای سربه فلک کشیده هنوز برای بقاء در ستیز است .

قدمت این قله به قرن ۹ پیش از میلاد مسیح می‌رسد. اورارتوها، این قلعه را در قرن هفتم پیش از میلاد ساخته‌اند و در گذر تاریخ، اقوام مختلفی از جمله ارمنی‌ها، رومی‌ها، مادها، هخامنشی‌ها، ساسانی‌ها، عرب‌ها، سلجوق‌ها، عثمانی‌ها و روس‌ها از آن استفاده نموده اند.در مورد تور وان بیشتر بخوانید.

بخش¬ های پایینی دیواره¬ این دژ از سنگ بازالت و بدون ملات و بخش¬ های بالایی آن از آجر ساخته ¬شده¬ است. کتیبه خشایارشاه، یادگار ارزشمند هخامنشی را می‌توانیم بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ۲۰ متر و در نزدیکی قلعه وان ببینیم. این کتیبه در اصل توسط داریوش بزرگ آماده‌سازی شده‌است اما به دلائلی تکمیل نشده و خالی رها شده‌است، اما خشایارشا پسر داریوش بزرگ، در دوران زمامداری خود آن را تکمیل کرده و به یادگار گذاشته‌است.

این کتیبه ۲۷ سطر و ۳ ستون دارد و از چپ به راست و به سه زبان پارسی باستان، اکدی و عیلامی نوشته شده‌است. این کتیبه تنها کتیبهٔ هخامنشی است که در خارج از مرزهای کنونی ایران قرار دارد

قشم,قلعه پرتغالی ها,جاذبه های قشم

قلعه پرتغالی های قشم یکی دیگه از جاذبه های گردشگری قشم به حساب میاد. این قلعه تو قرن ۱۶ و اوایل سده ۱۵۰۰ میلادی ساخته شده. این قلعه درواقع یکی از چندین قلعه ای هست که پرتغالی ها با تصرف خلیج فارس ساختن. قلعه های دیگه هم تو خلیج فارس هست که قلعه های هرمز و لارک از جمله اونهاس. قلعه پرتغالی ها یه ۲۰۰۰ متری مساحت داره و بیشتر به عنوان مرکز تدارکات و انبار مهمات برای پشتیبانی از قلعه های هرمز و لارک، استفاده می شده.در تور قشم از این مکان بازدید کنید.

پرتغالی ها بیشتر از یه قرن بر این نواحی تسلط داشتن تا اینکه تو سده ۱۶ میلادی صفویه بر اونا پیروز میشن و تنگه هرمز میفته دست ایرانیا. این قلعه سال ۷۸ خاک برداری می شه. سال ۸۷ هم به صورت تصادفی با حفاری های شرکت برق، یه تونل قدیمی متصل به شهر قشم در کنار قلعه کشف میشه.

قلعه پرتغالی ها جای باحالی قرار داره. موقعیتش طوریه که کاملا مشرف بر دریاست. تو قلعه هم توپ های اون زمان برای نمایش گذاشتن. درکل اگه اهل گشت و گذارید، توصیه می کنم اینجا رو ازدست ندید. ناگفته نماند که یکی از بهترین رستوران های قشم یعنی رستوران شب های قلعه هم نزدیک قلعه پرتغالی ها قرار دارد .

قلعه آل و مات مشهد

در دره کارده که 40 کیلومتری شهر مشهد هست دو قلعه دست نیافتنی وجود داره به نام های آل و مات

(ماد و عماد ). در نوشته های قدیمی از قلعه عماد زیاد نوشته شده و تا دوره شاه عباس صفوی از اون استفاده می شده . این قله در نیم فرسنگی روستای آل و در قسمت مسطح کوهی بلند ساخته شده که هنوز هم تاسیسات نگهداری آب و اسکان سربازان توش دیده میشه . در مورد تور مشهد در سایت سفر باتو بیشتر بخوانید.

ساختن چنین قلعه عظیمی در این ارتفاع از کوه که خیلی هم سخت عبور به نظر می رسه کار خارق العاد ه ای بوده . متاسفانه بخش های زیادی از این قلعه از بین رفته و فقط برج های نگهبانی و حوض های قلعه باقی مانده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها