رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 400096

با اضافه شدن 300 شخصیت حقیقی و حقوقی مشمول موج دوم تحریم‌ها منتشر می‌شود

فهرست 700 نفره مشمول تحریم‌ها

ساعت24-نبرد تبلیغاتی ایران و آمریکا هم‌زمان با تک و پاتک دو کشور برای موثربودن و بی‌اثر کردن تحریم‌های دور دوم علیه اقتصاد ایران به اوج رسیده است. مقام‌های آمریکایی باور دارند که تشدید تحریم‌ها اقتصاد ایران را در حالت فلج قرار می‌دهد اما مقام‌های ایرانی می‌گویند آثار و پیامدهای تحریم از 6 ماه پیش به‌مرور آشکارشده است و دیگر اتفاقی نمی‌افتد. این در حالی است که مقام‌های آمریکایی 300 شخصیت حقیقی و حقوقی را بر فهرست 400 نفره قبلی اضافه کرده و گفته‌اند به‌زودی جزییاتی درباره این فهرست را منتشر می‌کنند.

خبر
رادیو فارسی فرانسه دراین‌باره گزارشی تهیه‌کرده است که در زیر می‌خوانید:

موج مجازات‌های ایالات متحد آمریکا علیه ایران از ساعت یک دقیقۀ بامداد دوشنبه ۵ نوامبر به‌وقت واشینگتن اجرا شد. . وزارت خزانه‌داری این کشور هم‌زمان با آغاز به اجرا گذاشتن مجازات‌ها سیاهۀ ٧٠٠ نفرۀ اشخاص حقیقی و واحدهای حقوقی مشمول تحریم‌ها را انتشار می‌دهد. این مجازات‌ها دومین بخش از تحریم‌های برقرارشده پس از کناره‌گیری آمریکا از برجام است. نخستین تحریم‌ها از روز ٧ اوت سال جاری به اجرا گذاشته شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ این کشور، روز جمعه آغاز تحریم‌ها را که پیش از آن در ٨ ماه مه اعلام‌شده بود، یادآوری کرده و نسبت به اجرای دقیق آن هشدار دادند. موج دوم مجازات‌ها، چنانکه مقامات آمریکائی از پیش اعلام کرده‌اند چهار حوزۀ اساسی تجارت نفت، هوانوردی، فعالیت‌های دریایی و نیز بخش بانکی را در برمی‌گیرد. واردات مواد غذائی، محصولات کشاورزی، کالاهای پزشکی و مواد داروئی از هرگونه تحریم و مجازات برکنار می‌ماند.ایالات متحد آمریکا، به گفتۀ مایک پمپئو دربارۀ فروش نفت با «کشورهای مختلف برای کاهش حداکثری واردات از ایران گفتگو کرده و به‌صورت موقت به هشت کشور برای تداوم واردات نفت از ایران معافیت‌هایی می‌دهد. به گفتۀ وزیر امور خارجۀ آمریکا «با این معافیت‌ها ازآن‌رو موافقت شده است که این کشورها پیش‌ازاین به مقدار قابل‌توجهی واردات نفت خام خود را [از ایران] کاهش داده‌اند و در زمینه‌های دیگر با ما همکاری کرده و به‌سوی قطع کامل واردات نفت خام خود گام برمی‌دارند.

بر اساس اطلاعات موجود ترکیه، چین، ژاپن، کرۀ جنوبی و هند ازجمله کشورهایی هستند که این معافیت را به دست آورده‌اند. فهرست کامل این کشورها روز دوشنبه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر می‌شود.مجازات‌های تازه به گفتۀ مقامات آمریکا برای کسب تغییراتی که رژیم [ایران] باید در [رفتار و سیاست‌های خود] ایجاد کند ضروری است . این تغییرات پیش‌ازاین در همان ١٢ شرط اعلام‌شده توسط مایک پمپئو آمده است . مایک پمپئو هنگام یادآوری آغاز تحریم‌ها تأکید کرد که این مجازات‌ها رژیم را هدف قرار می‌دهد و نه مردم ایران را که زیر یوغ مقامات سخت در رنج هستند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا، استیون منوچین، نیز همان هنگام اعلام کرد روز دوشنبه، هم‌زمان با آغاز مجازات‌ها، نام ٧٠٠ شخصیت حقیقی و واحد حقوقی بر فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا افزوده می‌شود. این فهرست، پیش از توافق اتمی سال ٢٠١۵ تنها ٤٠٠ شخص و موسسه را در برمی‌گرفت و بنابراین اینک واشینگتن ٣٠٠ مورد دیگر را نیز بر آن‌ها افزوده است. به گفتۀ وزیر خزانه‌داری آمریکا ارتباط مؤسسات مالی و بانکی جمهوری اسلامی ایران با شبکۀ بانکی بین‌المللی «سوئیفت» قطع خواهد شد و در این زمینه تنها مبادلات مربوط به «دادوستدهای انسان دوستانه» یعنی همان واردات مواد غذائی، کشاورزی، پزشکی و داروئی می‌تواند همچنان از این راه ادامه یابد.اگر بسیاری با تأکید بر موقعیت دیپلماتیک کنونی جمهوری اسلامی ایران و ازجمله پایبندی ۵ کشور دیگر امضاکنندۀ برجام به این توافق، در دست یافتن واشینگتن به هدف خود یعنی واداشتن جمهوری اسلامی ایران به تغییر کلی رفتار و سیاست‌های خود تردید دارند، اما هم‌زمان می‌پندارند که مجازات‌های تازه برخلاف اظهارات مقامات ایران، ضربات شدیدی بر اقتصاد این کشور خواهد زد و اثرات زنجیره‌ای و «مُسری» بر دیگر حوزه‌ها خواهد داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها