رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 400703

روایت ابطحی از مدل حمایت اصلاح طلبان از دولت؛ مشکلات دولت بر دوش جهانگیری است/ بیرون می آمد کاندیدای 1400 بود

ساعت24-یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: با خروج آقای جهانگیری از دولت اصلاح طلبان نه تنها ضرر نمی کنند بلکه این اقدام مسیر رو به رشدی را مقابل اصلاح طلبی باز می کند.

ابطحی
مدتی است که جریان تندرو در جبهه اصلاحات ساز ناکوک میزنند و در شرایط حساس و پر فشار فعلی از ضرورت فاصله گرفتن اصلاح طلبان از دولت روحانی سخن می گویند. هر چند که بسیاری از دلسوزان دو جناح معتقدند این طیف برای فرار از مشکلات و با نگاهی به انتخابات اینده این موضوع را مطرح می کند و این رفتارها مانند دوران قبل از سال 84می تواند به روی کار امدن فردی پوپولیست منجر شود اما تعداد معدودی همچنان بر این نظریه اصرار دارند. محمد علی ابطحی یکی از این افراد است.

ابطحی درباره اصرار برخی اصلاح طلبان بر خروج جهانگیری از دولت گفت: بنده در همان ماه اول بعد از پیروزی آقای روحانی در انتخابات در چند توییت و حتی طی صحبتی با آقای جهانگیری پیشنهاد کردم که ایشان از دولت خارج شود، استدلالم هم این بود که آقای جهانگیری در دولت نه تنها ظرفیت کار نخواهد داشت بلکه از طرفی مشکلات دولت هم بر دوش ایشان گذاشته می شود.

وی ادامه داد: با شناختی که از آقای روحانی داشتیم قابل پیش بینی بود که در دور دوم فضا را برای اصلاح طلبان باز نکنند که در این شرایط آقای جهانگیری هم در غربت بمانند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: آقای جهانگیری اگر در همان ابتدای کار دولت دوازدهم از دولت خارج می شد هم می توانست ظرفیت خوبی برای کمک به دولت از بیرون باشد، هم یک کمک فکری به جریان اصلاح طلب بود و هم یک کاندیدای ماندگار برای اصلاح طلبان در انتخابات 1400، اما متاسفانه دیدگاه من آن زمان جدی گرفته نشد و می بینیم که امروز دوباره مطرح می شود.

ابطحی با بیان اینکه جهانگیری در دولت ظرفیت زیادی برای کار نخواهد داشت تاکید کرد: امروز یک جریان سیاسی داخل دولت تصور می کنند می توانند آینده ای برای خود پیش بینی کنند که جدای از جریان اصلاحات باشد و به دنبال این هستند که حزب یا تشکیلاتی راه اندازی کنند در چنین شرایطی آقای جهانگیری به عنوان نماینده اصلی جریان اصلاح طلب در دولت نمی تواند فعالیت موثری داشته باشد.

وی در باره نگرانی ها از بازتولید احمدی نژاد در انتخابات آینده ریاست جمهوری که نتیجه خروج جهانگیری از دولت و بروز انشقاق و از دست رفتن سرمایه اجتماعی است گفت: اصلا این طور نیست، واقعیت آن است که با توجه به روندی که دولت در پیش گرفته و نقدهایی که جریان اصلاح طلب به نوع گزینش ها، نوع رفتار، نوع نگاه، دیدگاه ها و عملکردهای دولت دارد و اینکه این آقای روحانی که امروز مدیریت می کند همان روحانی دوره انتخابات که اصلاح طلبان از او حمایت کردند نیست، اگر کسی از ایشان فاصله بگیرد مشخص می کند که مرزها، مرزهای متفاوتی است.

ابطحی افزود: البته پیش بینی هم نمی شود که در سه سال آینده تغییری در روش آقای روحانی ایجاد شود، در این شرایط طبیعی است که هر سرمایه ای از اصلاح طلبان به پای آقای روحانی ریخته شود به نفع اصلاح طلبی در جامعه نیست .

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: وقتی این روند قرار نیست در دولت تغییر پیدا کند و جریان اصلاح طلبی همچنان در دولت هر روز بیش از گذشته مورد بی مهری قرار می گیرد و اتفاقا بحران ها هم در اثر همین رفتارها شکل می گیرد طبیعی است که اصلاح طلبان بتوانند اعلام کنند که ما در زمان انتخابات به روحانی ای رای دادیم که شعارهایش با امروز متفاوت است.

وی با بیان اینکه آقای روحانی باید شعارهای خود را عملیاتی کند تا اصلاح طلبان در کنار ایشان قرار گیرند افزود: در غیر این صورت اصلاح طلبان باید اعلام کنند که رفتار امروز رئیس جمهور دیدگاه های شخصی ایشان است و آقای جهانگیری یا آقای خاتمی یا دیگران نیز نگاه شان را یک نگاه واقعی اصلاح طلبانه معرفی کنند.

ابطحی در پاسخ به اینکه آیا خروج آقای جهانگیری به ضرر اصلاحات در انتخابات آینده تمام نخواهد شد، تاکید کرد: اصلاح طلبان نه تنها ضرر نمی کنند بلکه این اقدام مسیر رو به رشدی را مقابل اصلاح طلبی باز می کند.

ابطحی درباره برخی مقایسه ها از شرایط امروز کشور با سال 84 و نگرانی از خطر باز تولید احمدی نژاد در انتخابات 1400 تصریح کرد: برای رفع این نگرانی ها جریان اصلاح طلب تنها راهی که پیش روی خود دارد این است که بتواند بر دیدگاه های خود تاکید کند و خود را در زمره دولت و رئیس جمهوری که دیدگاه های اصلاح طلبی را رعایت نمی کند قرار ندهد.

وی درباره اینکه اصولگرایان تلاش اصلاح طلبان برای خروج جهانگیری از دولت را فرار از پاسخگویی نسبت به وضع موجود می دانند گفت: با توجه به اینکه از ابتدا دیدگاه ها و افرادی که اصلاح طلبان به دولت معرفی کردند مورد پذیرش آقای روحانی قرار نگرفت بنابراین بهتر است اصلاح طلبان هر چه سریع تر این موضوع را علنی و اعلام کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اصولگرایان اعلام می کنند به دلیل شرایط حساس کشور و با وجود نقدها به عملکرد آقای جهانگیری راضی به خروج ایشان از دولت نیستند، تاکید کرد: اگر اصولگراها راضی به خروج جهانگیری نیستند معنی اش این است که این خروج باید انجام شود زیرا آنها به دنبال این هستند که هر دو جریان طرفدار دولت و اصلاح طلبان را با هم تخریب کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها