رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 400709

داوس: فاصله اقتصاد امارات با ایران تنها 20درصد است

اقتصاد ایران 40 درصد کوچک‌تر از عربستان

ساعت24-عربستان با 86 صدم درصد، ایران با ۵۵صدم درصد، امارات عربی متحده با ۴۸صدم درصد و اسرائیل با 44 صدم درصد قریب به 2.3درصد از ثروت ۸۰ هزارمیلیاردی دنیا را در اختیاردارند. این اعداد تازه‌ترین ارقامی‌اند که مجمع جهانی اقتصاد مشهور به داووس استخراج و در اختیار افکار عمومی جهان قرار داده است.

خبر
با توجه به اینکه مجمع جهانی اقتصاد تخمین زده است تولید ناخالص داخلی سال 2017 در جهان حدود ۸۰ هزار میلیارد دلار بوده است یک محاسبه ساده نشان می‌دهد ارسال یادشده سه کشور عربستان ، ایران و امارات به ترتیب 688میلیارددلار ، 444 میلیارد دلار و 384 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشته‌اند. در این صورت معلوم می‌شود ارسال 2017 تولید ناخالص ملی ایران 40 درصد کمتر از تولید ناخالص داخلی عربستان و تنها 20 درصد بالاتر از تولید ناخالص داخلی امارات متحده عربی است. با توجه به رقابت نفس‌گیر ایران و عربستان برای برتری اندیشه ای و سیاسی درمنطقه و با توجه به جمعیت دو کشور شرایط را برای چانه زنی ایران در منطقه و در بلند مدت بدتر خواهد کرد. درصورتی که ارقام یادشده از سوی مجمع جهانی اقتصاد مقرون به صحت باشد که معمولا با خطای اندکی دقیق به نظر می رسد حالا ایران از نظر اقتصادی نه تنها از عربستان عقب تر است بلکه امارات کوچک با شتاب به ایران نزدیک می‌شود. درصورتی که رشداقتصاد ایران ارسال 2018 و 2019 منفی شود که روندها نشان می‌دهد چنین است و درصورتی که رشد اقتصادی امارات و عربستان مثبت باشد ، ایران بازهم از عربستان عقب تر می ماند و امارات نیز به ایران نزدیک تر می‌شود. نکته جذاب در این آمار ارایه شده ، فاصله تولید ناخالص داخلی ایران با آمریکا است. ایالات متحده با بالاترین تولید ناخالص داخلی یعنی ۱۹.۴ هزار میلیارد دلار حدود یک چهارم ثروت جهان را در اختیار دارد. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی آمریکا ارسال 2017تقریبا 40 برابر اقتصاد ایران است واین درحالی است که جمعیت آمریکا با حدود 350 میلیون نفر تنها فقط 4 برابر ایران است. از سوی دیگر جمعیت ایران 40 برابرامارات است . با توجه به ارقام اعلام شده اقتصادآمریکا تقریبا چین و ژاپن با فاصله قابل توجهی به ترتیب با ۱۲.۲۴ هزار میلیارد دلار و ۴.۸۷ هزار میلیارد دلار پس از آمریکا ایستادند. براساس ارقام گزارش مجمع جهانی اقتصاد ایالات متحده آمریکا، چین و ژاپن سه اقتصاد برتر دنیا در این سال بودند که در مجموع حدود ۴۶ درصد اقتصاد جهان را در اختیار داشتند.تولید ناخالص داخلی یکی از معیارهای اندازه‌گیری در اقتصاد است. تولید ناخالص داخلی در بر گیرنده مجموع ارزش کالاها و خدمات نهایی است که در طی یک دوره معین، معمولاً یک سال، در یک کشور تولید می‌شود و می‌تواند به عنوان شاخصی برای محاسبه ثروت در نظر گرفته شود.

ایالات متحده با بالاترین تولید ناخالص داخلی یعنی ۱۹.۴ هزار میلیارد دلار حدود یک چهارم ثروت جهان را در اختیار دارد. چین و ژاپن با فاصله قابل توجهی به ترتیب با ۱۲.۲۴ هزار میلیارد دلار و ۴.۸۷ هزار میلیارد دلار پس از آمریکا ایستادند. براساس ارقام گزارش مجمع جهانی اقتصاد ایالات متحده آمریکا، چین و ژاپن سه اقتصاد برتر دنیا در این سال بودند که در مجموع حدود ۴۶ درصد اقتصاد جهان را در اختیار داشتند.آلمان، بریتانیا، هند، فرانسه، برزیل، ایتالیا و کانادا در جایگاه چهارم تا دهم این فهرست قرار گرفتند. تولید ناخالص داخلی این کشورها نیز در مجمع حدود ۲۲ درصد از اقتصاد جهان را شامل شد. به این ترتیب سایر کشورهای جهان در مجموع تنها ۲۲ درصد باقی‌مانده یعنی کمتر از ۱۸ میلیارد دلار را در اختیاردارند.

بررسی ۴۲ کشور که بالاترین تولید ناخالص داخلی را دارند نشان می‌دهد که ترتیب توزیع ثروت در نقاط مختلف جهان به طور تقریبی به این ترتیب است: آسیای مرکزی و جنوب شرقی (۳۴٪)، آمریکای شمالی (۲۶.۵٪)، اروپا (۲۱.۱٪)، آمریکای جنوبی (۵.۶٪)، خاورمیانه (۲.۳٪)، استرالیا (۱.۷٪)، آفریقا (۱.۲٪) است. و بدین ترتیب سهم دیگر کشورهای جهان در مجموع به کمتر از ۸ درصد می‌رسد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها