رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 400787

اهداف آمریکایی ها در تحریم محقق نخواهد شد

ساعت24-عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به حقانیت و مظلومیت ایران در تحریم ها و عدم حمایت جهانی از آن، گفت: تحریم ها تاثیر چندانی بر اوضاع ایران نداشته و نمی تواند اهداف آمریکا را در این زمینه محقق کنند.

محمدمهدی مظاهری افزود: در عرصه روابط بین الملل کنونی اقتصاد، سیاست، ثبات و امنیت کشورها تا حد زیادی به هم گره خورده و از این جهت تحریم علیه یک کشور به ویژه اگر به صورت فراگیر و با همراهی تعداد زیادی از کشورها باشد، می تواند کشور تحریم شده را تحت تأثیر قرار دهد.

وی بیان کرد: البته تفاوت تحریم های این دوره با دوره قبل از برجام این است که تحریم های جدید به لحاظ وضع شدن از سوی ایالات متحده آمریکا و یکجانبه بودن، از وجاهت و اعتبار قانونی و بین المللی برخوردار نیست.

**طرف های ایران در سطوح دولتی با تحریم ها همراهی نکردند
وی اظهار داشت: ایالات متحده، برجام و نیز قطعنامه 2231 شورای امنیت را به‌صورت علنی مورد نقض فاحش قرار داده و به همین دلیل است که سایر کشورها از جمله طرف های ایران در برجام اعلام کرده اند که در سطوح دولتی با این تحریم ها همراهی نمی کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادآور شد: در ارزیابی تأثیر تحریم ها بر اقتصاد و سیاست ایران باید گفت به دلیل قدرت اقتصادی آمریکا و جایگاه دلار در عرصه مبادلات بین المللی، خواه ناخواه تحریم ها وضعیت اقتصادی ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد، به ویژه که بسیاری از شرکت های بزرگ تجاری، بیمه، کشتی رانی، هواپیمایی و ... توسط بخش خصوصی اداره می شوند و تابع سیاست دولت ها برای حمایت از ایران نیستند، اما از منظر سیاسی به نظر می رسد به دلیل غیرقانونی بودن تحریم های آمریکا، عدم حمایت جهانی از این تحریم ها و تأکید سایر کشورها و سازمان های بین المللی بر حقانیت و مظلوم بودن ایران در این قضیه، تحریم ها تأثیر کمتری بر اوضاع سیاسی ایران داشته باشند و نمی تواند اهداف آمریکا در این زمینه را محقق کنند.
مظاهری همچنین درباره معافیت 8 کشور از این تحریم ها، گفت: هر چند این معافیت موقتی است و ترامپ از اعمال آنها اهداف سیاسی و اقتصادی خاص خود را دنبال می کند، اما به هر حال این معافیت ها می تواند از ایجاد فشار یکباره بر سیستم مالی و اقتصادی ایران جلوگیری کرده و با باز گذاشتن راه هایی برای تنفس، به مقامات کشورمان این فرصت را بدهد که ارزیابی و برنامه ریزی دقیق تری برای مقابله با شرایط تحریم داشته باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: نکته مثبت و مهم دیگر این معافیت ها، فرصتی است که برای نهایی شدن ساز وکار مالی اتحادیه اروپا ایجاد می کند، کشورهای اروپایی پیش از این اعلام کرده بودند هر چند قصد حمایت از ایران در جریان تحریم ها را دارند، اما مهیا شدن ساز و کار مالی آنها اندکی زمان بر است. حال با معاف شدن هشت کشور از تحریم نفتی ایران، این فرصت برای اتحادیه اروپا ایجاد می شود که اگر به راستی مایل باشد، خود را برای حمایت از ایران آماده کند.
وی ادامه داد: اتحادیه اروپا و به ویژه برخی کشورهای قدرتمند آن تا پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، متحد استراتژیک ایالات متحده محسوب می شدند و در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی نیز تابع و دنباله روی آمریکا بودند.
مظاهری اظهار داشت: هر چند برخی کشورها در درون اتحادیه تلاش هایی برای استقلال اروپا از آمریکا انجام دادند و واحد پول مشترک (یورو) یکی از نتایج این تلاش ها بود، اما به دلیل اختلافات داخلی موجود در اتحادیه، یورو هیچ گاه به یک ارز بین المللی قدرتمند همچون دلار تبدیل نشد و در سایر حوزه ها از جمله تشکیل نیروی نظامی مشترک و مستقل اروپایی نیز موفقیتی برای آنها حاصل نشد.
وی خاطرنشان کرد: حال هر چند سیاست های یکجانبه دولت آمریکا، تحقیری که ترامپ در حق رهبران اروپایی روا می دارد، سیاست های خودخواهانه و منافع محور وی در حوزه ناتو و البته خروجش از برجام علیرغم توصیه ها و درخواست های رهبران اروپایی، سبب رنجش اتحادیه اروپا و تلاش کشورهای اروپایی برای ایستادگی و استقلال در برابر آمریکا شده است، اما باید توجه داشت با پیشینه ای که ذکر شد، خروج از وابستگی برای اروپایی ها دشوار و زمان بر است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: با این حال ساز وکار مالی که اتحادیه اروپا در حال آماده سازی آن برای حمایت از ایران است، به شرکت‌های تجاری اجازه می دهد بدون استفاده از سوئیفت با ایران همکاری کنند، در این سیستم معاملات اقتصادی و تجاری به یورو انجام می شود تا شامل تحریم‌های آمریکا بر معاملات ایران به دلار نشود. این سیستم برخلاف سوئیفت که در سطح بین‌المللی قابل پیگیری است تنها در اختیار اروپاست و مقامات آمریکایی نمی‌توانند معاملات آن را پیگیری کنند.
وی درباره نقش چین و روسیه نیز گفت: در عرصه مناسبات بین المللی نمی توان چندان بر بحث «اعتماد» به سایر کشورها تکیه کرد؛ آنچه منافع کشور ما در عرصه بین المللی را تأمین می کند، همراستا شدن این منافع با منافع ملی و البته تعهدات بین المللی سایر کشورهاست. سیاست های خودمحور، یکجانبه گرا و منفعت طلبانه رییس جمهور آمریکا تنها شامل ایران نشده و به نحوی دامن تک تک قدرت های اثرگذار بین المللی و منطقه ای را گرفته است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تحریم روسیه، راه انداختن جنگ تجاری با چین، فشار به اتحادیه اروپا برای تأمین مالی بخش بیشتری از هزینه های ناتو و حمایت از کردهای مخالف دولت ترکیه در سوریه، از جمله مواردی بوده که سبب افزایش تنش و شکل گیری مناسبات غیر دوستانه بین این کشورها و ایالات متحده آمریکا شده است. بنابراین به نظر می رسد در موقعیت کنونی نیاز ایران به حمایت های جهانی در مقابل آمریکا با منافع این کشورها برای ایستادگی و استقلال در برابر آمریکا همسو شده است.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر، طرف‌های اروپایی برجام، روس‌ها و چینی‌ها مانند سایر دول عضو سازمان ملل متحد باید به تعهدات خود وفق قطعنامه 2231 عمل کنند و از هر طریق ممکن مانع آن شوند که ایالات متحده، در کار اجرای قطعنامه 2231 اخلال کند. قطعنامه 2231 تصریح دارد که جامعه بین‌المللی باید برای تحقق اهداف برجام با یکدیگر همکاری کنند. منشور ملل متحد نیز دولت‌ها را الزام می‌کند تا نسبت به اجرای کامل قطعنامه شورای امنیت اقدام کرده و در این مورد با یکدیگر همکاری کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: بنابراین فراتر از بحث اعتماد، اکنون منافع و تعهدات کشورها در راستای حمایت از ایران در مقابل زورگویی های آمریکا تعریف شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها