رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 400789

انتخابات ۲۰۱۸ و پیامدهای آن

ساعت24-یک کارشناس ارشد مسائل امریکا به تحلیل انتخابات میاندوره‌ای امریکا پرداخت و تاکید کرد:‌ از سوم ژانویه ۲۰۱۹ و با آغاز به کار کنگره یک صد و شانزدهم امریکا، دموکرات‌ها ریاست مجلس و کلیه کمیته‌های آن را در دست خواهند گرفت. از آن پس تا دو سال بعد، ترامپ برای پیشبرد برنامه‌های خود باید از سد محکم دموکرات‌ها در سنا بگذرد.

امیرعلی ابوالفتح در یادداشتی نوشت:

سرانجام پس از دو سال حاکمیت یکدست جمهوریخواهان بر ارکان قدرت در امریکا، یکی از دو مجلس کنگره به کنترل دموکرات‌‌‌ها درآمد. همانگونه که اغلب برآوردها و نظرسنجی‌‌‌ها پیش‌‌بینی می‌‌‌کردند، در انتخابات میاندوره‌‌‌‌ای ۲۰۱۸ اکثریت کرسی‌‌‌های مجلس نمایندگان به دموکرات‌‌‌ها رسید و جمهوریخواهان توانستند برتری خود را در سنا همچنان حفظ کنند.

بازگشت دموکرات‌‌ها به جایگاه اکثریت در مجلس نمایندگان بعد از هشت سال، آن هم دو سال بعد از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تغییرات قابل توجهی بر سیاست‌‌‌های داخلی و خارجی امریکا برجای خواهد گذاشت. شکست جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان که ماهیتی فراگیرتر در مقایسه با سنا دارد، میزان نارضایتی از دولت جمهوریخواه را نشان می‌‌‌دهد. این در حالی بود که جمهوریخواهان، به ویژه شخص ترامپ امیدوار بودند که بهبود شاخص‌‌‌‌های اقتصادی و اتخاذ سیاست سخت‌‌گیرانه در قبال ورود پناهجویان و مهاجران غیرقانونی، شهروندان امریکایی را راضی کند. با این حال، براساس برآوردهای اولیه، قریب به ۵۵ درصد از رای‌‌‌دهندگان در انتخابات روز سه‌‌‌شنبه (ششم نوامبر) به سیاست‌‌های دولت جمهوریخواه رای منفی دادند.

به هر حال، از سوم ژانویه ۲۰۱۹ و با آغاز به کار کنگره یک صد و شانزدهم امریکا، دموکرات‌‌‌‌ها ریاست مجلس و کلیه کمیته‌‌های آن را در دست خواهند گرفت. از آن پس تا دو سال بعد، ترامپ برای پیشبرد برنامه‌‌‌های خود باید از سد محکم دموکرات‌‌ها در سنا بگذرد. مجلس نمایندگان نقش تقریبا انحصاری در تدوین و تنظیم بودجه دولت فدرال دارد و قادر است با تغییر در ارقام بودجه، کاخ سفید را در پیشبرد برنامه‌‌‌های خود به شدت تحت فشار قرار دهد. ضمن اینکه کنترل دموکرات‌‌‌ها بر مجلس نمایندگان، فرصت طلایی را در اختیار آنان قرار می‌‌‌‌دهد که در مورد پرونده‌‌‌های متعدد دونالد ترامپ از اتهام تبانی با روس‌‌‌‌ها تا بحث فرار مالیاتی و روابط غیراخلاقی با برخی از زنان، تحقیقات کنند. این اختیارات تا حد اعلام جرم علیه رییس‌‌جمهوری و درخواست برای محاکمه و برکناری وی در سنا نیز امتداد می‌‌‌یابد.

از این‌‌‌رو قابل انتظار خواهد بود که ترامپ در دو سال بعدی ریاست‌‌جمهوری به شدت تحت فشار سنگین دموکرات‌‌ها قرار خواهد داشت که به پیروزی در سال ۲۰۱۸ به سکویی برای پیروزی در سال ۲۰۲۰ و بازپس‌‌گیری کاخ سفید می‌‌نگرند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها